Logo

Dali Ikon 8

Skriv et svar
12.11.2008 10.47.32 #1 av 27
Postet av: McCracken
Hei!

Jeg er ny her, selv om jeg har smuglest i forumet en tid.
Har noe jeg lurer på..
Er det noen som har erfaring med Dali`s Ikon 8?

Er hjemmekino-interessert, og sikler på ny frontrekke..Har hatt gode stativhøyttalere noen år, men ønsker å oppgradere til gulvstående. Synes Dali`s Ikon 8 virker som en tøff kandidat. Har og hørt på B&W`s DM683, men ble ikke helt klok på dem.. Syntes Dali`ene hadde bedre spredning, blant annet. Forstår at begge disse alternativene bør matches med rett type forsterker. Kanskje er jeg en smule "farget" mht dette valget pga positive erfaringer med Dali fra før av..og spør egentlig for å unngå bomkjøp.

Er det noen der ute med synspunkter på dette?
mvh McCracken
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2008 13.16.28 #2 av 27
Postet av: roffe
Bruker du dette mest til film, eller kjører du mye musikk i stereo også?
Har du subwoofer?
Har du stort rom?

Grunnen til at jeg spør kommer av at Ikon 8 først og fremst er laget for å flytte mye luft i bassen. Det trenger du ikke dersom du hovedsaklig kjører film, der hovedlydtrykket i bassen uansett ligger i LFE-kanalen, og da kan man går for en serie med noe bedre ytelse i diskant/mellomtone. Jeg testet selv i sin tid Ikon 6, og fant da at den var nydelig opp til et visst lydtrykk, der den ble litt slitsom i diskanten, evt. overgangen mellomtone/diskant. Vet ikke om dette gjelder for Ikon 7 og 8 også, men vil vel tro at de store forskjellene ligger i bassen på disse. Mulig Ikon 8 tåler noe mer, siden den har en dedikert mellomtoneenhet. Men når det gjelder dedikert mellomtone synes jeg faktisk B&W med sine kevlarmellomtoner ofte låter noe bedre enn Dali.

I et lite rom tror jeg du vil få problemer med å få Ikon 8 til å spille optimalt, men det vet du jo ikke før du har forsøkt. Problemet er å få testet dette i en stor butikk.

En annen sak er at i prisområdet 10000-20000 kroner er det mange spennende produkter, og jeg vil si at det er stor variasjon i hvor mye man får for pengene her. Jeg ville tatt meg en runde i en del andre butikker også og lyttet til ting fra andre produsenter også. Hva med Audiovector S3, for eksempel, den har en nydelig klangbalanse. JBL har mange spennende modeller med engasjerende lyd. For optimalt trykk i film bør du ta en titt på Klipsch. KEF har med sine koaksiale elementer en fantastisk presisjon i lydbildet. Tannoy Revolution-serien med toppmodellen DC6T har i tillegg til meget god lyd også et utrolig lekkert design som lett aksepteres av bedre halvdeler. Har du ikke egen subwoofer, så leverer Audio Pro semi-aktive høyttalere (med innebygget aktiv subwoofer) til gode priser.

Det er mye å velge i.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2008 15.56.16 #3 av 27
Postet av: McCracken
Takker for svar!
Utstyret vil hovedsaklig bli brukt til film.
Har subwoofer, JMlab Chorus sw 700.
Har medium-sized-rom, 20kvadratm.

Synes det har vært vanskelig å integrere subèn ordentlig, kanskje mest pga vanskelig rom-utførelse. Har Dali Grand Coupe´ foran, og uten korrekt sub-integrering blir dette for "spinkelt" på film. Subèn blir stående bak ved sofan pga lite plass foran. Tenkte derfor å gå for en større gulvmodell, så bass"problemet" ble løst..? Tar jeg feil? Kanskje det kan bli bedre ved mer korrekt tuning..
Har tidligere såvidt hørt på audiovector, og klipsch kjenner jeg litt til . De andre merkene du nevner, har jeg ikke hørt..
Jeg har vært inne på tanken om ikon 6, men ser at endel synes de blir for skarpe oppover. Noen mener at store høyttalere i små rom blir feil, men jeg innbiller meg at : "små høyttalere=lite lydbilde", "store høyttalere=stort lydbilde". Er jeg helt på jordet? :roll:
mvh McCracken
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2008 16.43.27 #4 av 27
Postet av: DevilEj
Sw700 er en liten og rask sub, men den går ikke spesielt dypt. Jeg har hatt opptil 3 stk av denne samtidig i oppsettet mitt uten å få til et overbevisende resultat. Noe av svakheten på denne suben er at du ikke har trinnløs fasejustering, og det gjør den vanskeligere å integrere. I tillegg blir den litt pinglete på film. Min erfaring er at den gjør det bedre på musikk da den punscher bra i 50-80 hz området bare den får en ok plassering. Men... det er alltid endel å hente på tuning av anlegget, så det er vanskelig å si hvor mye du har å gå på der.

Når det gjelder det du skriver om store og små høyttalere er jeg uenig med deg. Det er ingen problemer å tegne opp et stort lydbilde med stativhøyttalere av bra kvelitet, og i et lite rom er de ofte lettere å ha med å gjøre.
Dynaudio Focus 140 og Polk Audio LsI9 er stativhøyttalere som er veldig gode for en overkommelig pris.
Dali Helicon 300 koster litt mer, men er etter min mening verd pengene. Store høyttalere i små rom kan ofte skape problemer med stående bølger, utfasinger etc, og det kreves mye for å få det i havn hvis du først sliter.
Jeg er blitt Ayonisert

Revolver Audio Reply Turntable
Ayon CD-1 -->
Ayon Polaris II -->
Ayon Typhon -->
Audio Physic Avanti 5
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2008 21.18.53 #5 av 27
Postet av: McCracken
Hmm.. Fikk noe å tenke på nå.. Men tusen takk for hjelp, gull at man kan få svar som gjør at man endrer oppfatning!
Skal sjekke litt rundt, og se etter interessante alternativer. Enig i at Helicon 300 er en flott høyttaler, men skal man gå for den, bør man iallfall ha en godt integrert sub. Som sagt, går det mest i hjemmekino her i gården.. 8)
mvh McCracken
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2008 22.19.38 #6 av 27
Postet av: DevilEj
I et rent filmoppsett ville jeg lagt pengene i en god center, og heller brukt stativht i front. 70-80% av lyden på film formidles i center. I tillegg går all info undet 80hz til suben
Jeg er blitt Ayonisert

Revolver Audio Reply Turntable
Ayon CD-1 -->
Ayon Polaris II -->
Ayon Typhon -->
Audio Physic Avanti 5
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2008 22.59.58 #7 av 27
Postet av: Zleepyme
"DevilEj" skrev:I et rent filmoppsett ville jeg lagt pengene i en god center, og heller brukt stativht i front. 70-80% av lyden på film formidles i center. I tillegg går all info undet 80hz til suben


Vil ikke si meg enig i det. Senteren skal formidle vokal(dvs hovrdsaklig prating) Lydeffektene skal skje der de er best egnet, nemlig i frontene. Dalis Ikon 8 vil være et perfekt valg for å gjenngi dype lydtrykk, men samtidig rafinert stereolyd når det trengs. En høyttaler der du må ha med subwoofer for å få med deg hele lydbildet er ingen fullent filmhøyttaler. En sub skal være et suplemang, og ikke en nødvendighet. Defor kommer ikke jeg noengang til å gå for en løsning med stativhøyttalere, men det er mye smak og behag.

Vil uansett ha gått for gulvhøyttalere som front. Har selv 4x10" i front med en kraftig 12" sub som suplemang. Har også gulv i bak kanalene. Kan spille formidabelt høyt uten at hverken fase eller resonans fra vegger og inteør er noe plagsomt. Og man skal lete litt for å finne større høyttalere en Concept 10 :lol:
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2008 23.18.47 #8 av 27
Postet av: roffe
"Zleepyme" skrev:Senteren skal formidle vokal(dvs hovrdsaklig prating) Lydeffektene skal skje der de er best egnet, nemlig i frontene.

Det er ikke slik man mikser film i praksis. Senterkanalen inneholder hovedlydtrykket for alt som skjer i bildet, inkludert eksplosjoner, skudd, motorstøy og annet. Venstre og høyre fronthøyttaler bidrar noe for å trekke lyden plasseringsmessig litt til venstre eller høyre i bildet, slik at bilde og lyd korresponderer best mulig, men senteren har altså hovedansvaret for lydtrykket for alt som skjer i bildet.
"Zleepyme" skrev:Dalis Ikon 8 vil være et perfekt valg for å gjenngi dype lydtrykk, men samtidig rafinert stereolyd når det trengs. En høyttaler der du må ha med subwoofer for å få med deg hele lydbildet er ingen fullent filmhøyttaler. En sub skal være et suplemang, og ikke en nødvendighet. Defor kommer ikke jeg noengang til å gå for en løsning med stativhøyttalere, men det er mye smak og behag.

En subwoofer (eller flere) er en nødvendighet for en fullent hjemmekino. Det er svært få vanlige gulvhøyttalere som makter å gjengi dypbassen i LFE-kanalen slik en god subwoofer kan. I bassen er det MYE mer trykk i LFE-kanalen enn i frontkanalene, og det er viktigere å ha gode reserver i mellomtonen og i øvre bassområde for de vanlige høyttalerne. Subwooferen tar seg av hovedtrykket av bassen i filmlyden uansett.

Når det gjelder musikk i stereo mener jeg at gode gulvstående høyttalere gjerne gjør mer ut av seg enn stativhøyttalere ved bassdominant musikk, og at en eventuell subwooferløsning helst bør omfatte to subwoofere, plassert nær hver sin fronthøyttaler. Men det er en annen historie.

"Zleepyme" skrev:Vil uansett ha gått for gulvhøyttalere som front. Har selv 4x10" i front med en kraftig 12" sub som suplemang. Har også gulv i bak kanalene. Kan spille formidabelt høyt uten at hverken fase eller resonans fra vegger og inteør er noe plagsomt. Og man skal lete litt for å finne større høyttalere en Concept 10 :lol:

Det er ikke noe problem å finne en større høyttaler enn Concept 10.

Har du forsøkt å spille av film, og så faktisk skru av subwooferen og koble fra senterhøyttaleren? Har du hørt hvor lite lyd som faktisk formidles i de andre kanalene?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2008 23.34.16 #9 av 27
Postet av: Zleepyme
Har forsøkt det, og det eneste som stort sett ble borte var vokalen til folk;) Men det har jo med hvordan anlegget er korrigert.(brukte optimizer mic) Et godt forsøk er å sette senter på none i menyen, å så sjekke hvor bra høyttalerne klarer å gjenngi alt som skjer uten senteren i det heletatt;) Men du merker klart at du mister en del av dybdefølelsen i filmopplevelsen.
Har man store fronter, så tar de over da senteren kanskje ikke er så stor. Har senteren i Concept serien. Har vurdert Ikon senteren, men det får komme senere.

Frontene kan stå fint alene uten sub på film:) Men det er klart, subben leverer det høyttalerne ikke makter på de aller dypeste tonene i eksplosjoner, og andre lydeffekter.

Vil si at stativhøyttalere vs Gulv er mer smak og behag en det er om rommet er stort/lite

Og ja, det finnes større høyttalere, bare ikke så utbredt :D
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2008 23.40.56 #10 av 27
Postet av: Atle Torp
Stiller meg bak Roffe her.

En annen ting som er verdt å merke seg, og som Roffe til dels er inne på, er LFE-kanalens egenskaper. Nivået i denne kanalen ligger mikset en god del høyere enn frontene, og det er svært få - om noen - flerkanalsforsterkere/receivere/prosessorer som takler downmiksing av LFE til front på en tilfredsstillende måte.

En ting til er jo at den største fordelen med en subwoofer er at den mye mer effektivt kan integreres mot rommet den skal spille i, sett i forhold til et par fronthøyttalere som på mange måter er låst i en begrenset posisjon. I alle fall er dette en stor fordel med hensyn til den dypeste bassen, som både er vanskelig å retningsbestemme, og i 99,9 % av tilfellene vil være plaget med stående bølger på grunn av rommets beskaffenhet.
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2008 07.36.40 #11 av 27
Postet av: DevilEj
"Zleepyme" skrev:
"DevilEj" skrev:I et rent filmoppsett ville jeg lagt pengene i en god center, og heller brukt stativht i front. 70-80% av lyden på film formidles i center. I tillegg går all info undet 80hz til suben


Vil ikke si meg enig i det. Senteren skal formidle vokal(dvs hovrdsaklig prating) Lydeffektene skal skje der de er best egnet, nemlig i frontene. Dalis Ikon 8 vil være et perfekt valg for å gjenngi dype lydtrykk, men samtidig rafinert stereolyd når det trengs. En høyttaler der du må ha med subwoofer for å få med deg hele lydbildet er ingen fullent filmhøyttaler. En sub skal være et suplemang, og ikke en nødvendighet. Defor kommer ikke jeg noengang til å gå for en løsning med stativhøyttalere, men det er mye smak og behag.

Vil uansett ha gått for gulvhøyttalere som front. Har selv 4x10" i front med en kraftig 12" sub som suplemang. Har også gulv i bak kanalene. Kan spille formidabelt høyt uten at hverken fase eller resonans fra vegger og inteør er noe plagsomt. Og man skal lete litt for å finne større høyttalere en Concept 10 :lol:


Hør på Roffe her, det han sier er helt riktig. Å sette center til none vil ikke vise hva som gjengis i denne kanalen da du fordeler lyden i frontene, noe som ofte gir deg et tap i dybde og rom som du nevner. Hekter du av høyttalerkabelen til centern i en tøff actionsene vil du høre hvor mye som forsvinner. Har du en god center og hekter av frontene er det ikke sikkert du merker det engang uten å virkelig lytte. Så stor forskjell er det faktisk på lydgjengivelsen i de forskjellige kanalene. Har man penger og rom er jeg også tilhenger av gulvstående fronter, men jeg ville ikke latt det gå på bekostning av en god center og sub. Da er man bedre tjent med en stativht i samme prisklasse som den gulvstående man har råd til.
Men.... Her snakker jeg kun om et rent filmoppsett. På musikk er det smak og behag om man foretrekker gulvstående eller stativ med en godt integrert sub.
Som jeg skriver lengre opp kreves det mye jobb å fikse et faseproblem på store høyttalere i små rom hvis det dukker opp, og det er større sjanser for at det gjør det på en gulvstående enn en stativhøyttaler. At dette ikke er noe problem hos deg er veldig bra, men dette avhenger selvfølgelig av rommet. Det er klart at Concept 10 er en stor og kompetent høyttaler, men den er oppgitt til å rulle av på 33 hz, og kan vanskelig konkurrere med en god sub som jobber ned til 15-16 hz. Om man ønsker å gjengi denne bassinformasjonen på musikk er som sagt en smaksak, men på film mener jeg det er et must for å få med seg all morroa
Jeg er blitt Ayonisert

Revolver Audio Reply Turntable
Ayon CD-1 -->
Ayon Polaris II -->
Ayon Typhon -->
Audio Physic Avanti 5
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2008 09.47.30 #12 av 27
Postet av: McCracken
Ok..da har jeg fått litt ny input..forstår kanskje noe mer nå. Hadde 2stk SW700 tidligere, hver plassert inntil frontene. Imidlertid bød dette på noe utfordring da sub`ene ble stående litt i veien for normal trafikk til kjøkken/gangen..hehe, ikke så høy waf-faktor på den løsningen. :lol: Ble heller ikke helt fornøyd med den løsningen, da jeg syntes det manglet noe trykk med sub`ene plassert foran sånn.(gikk de ikke dypt nok?) Kvitta meg derfor med den ene sub`en, har bare en nå.
Ser at det er forskjellige oppfatninger mht oppsett, tuning osv. Interessant lesning, også fordi sånne ting kanskje avgjøres litt av smak & behag..
På grunn av dårlig sub-integreringsmuligheter(hører hvor sub`en står hen)+stativhøyttalere som ikke går spesielt dypt, ser det ut til at jeg bør ha en gulvmodell. Senter`n min er heller ikke noe å hoppe i taket for (concept), men tenkte å evt bytte ut hele frontrekka. Har og tenkt litt på concept 8, men vet ikke helt..Liker som sagt Dali-lyden, og brukes jo omtrent kun til hjemmekino dette her, så er usikker på hvor mye som er nødvendig å legge i dette. :roll:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.11.2008 05.44.35 #13 av 27
Postet av: DevilEj
"McCracken" skrev:På grunn av dårlig sub-integreringsmuligheter(hører hvor sub`en står hen)+stativhøyttalere som ikke går spesielt dypt, ser det ut til at jeg bør ha en gulvmodell. Senter`n min er heller ikke noe å hoppe i taket for (concept), men tenkte å evt bytte ut hele frontrekka. Har og tenkt litt på concept 8, men vet ikke helt..Liker som sagt Dali-lyden, og brukes jo omtrent kun til hjemmekino dette her, så er usikker på hvor mye som er nødvendig å legge i dette. :roll:


Det du oppnår mest morro med er helt klart å først kjøpe deg en litt bedre sub. Så lende den du har ruller av rundt 35 hz vil du nok alltid kunne peke den ut i rommet. Ta en titt på sortimanget til SVS hos http://www.lsound.no og se om det er noe interessant der. De har veldig gode suber til en overkommelig pris.
Det jeg ville frem til i mitt første innlegg var at stativhøyttalere ikke nødvendigvis tegner opp et lite lydbilde i et lite eller middels stort rom, og de kan ofte være lettere å få til enn store gulvstående modeller. Men.... det vil ikke si at du trenger å oppleve faseproblemer med et par store likevel. Dette må alltid testes for å finnes ut av i hvert enkelt rom.
Les f.eks testen av 3 ststivhøyttalere + sub i siste Hjemmekino
Jeg er blitt Ayonisert

Revolver Audio Reply Turntable
Ayon CD-1 -->
Ayon Polaris II -->
Ayon Typhon -->
Audio Physic Avanti 5
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.11.2008 07.13.01 #14 av 27
Postet av: roffe
"DevilEj" skrev:
Det du oppnår mest morro med er helt klart å først kjøpe deg en litt bedre sub. Så lende den du har ruller av rundt 35 hz vil du nok alltid kunne peke den ut i rommet.

Jeg må vel si meg uenig her. Det er ikke primert avrullingen nederst i frekvens som bestemmer hvorvidt man kan høre plasseringen av en subwoofer, men heller delefrekvensen og avrullingen oppover mot resten av høyttalerne. Deler man lavt nok, så skal det være vanskelig å lytte seg fram til posisjonen for en subwoofer, uansett hvor den ruller av i dypbassen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.11.2008 08.58.32 #15 av 27
Postet av: McCracken
Hm.. det er visst mange ting å ta i betraktning her. Ser ut til at den subèn jeg har ikke går dypere enn f.eks. Ikon 8, da?
Har tenkt lenge på, og som dere skriver, at det burde jo være mulig å få til noe tøft med små høyttalere+2 subèr, men da er man altså avhengig av både rommet/plass og fetere subèr enn det jeg har.. ( fikk ikke til det så bra)Som det nevnes her, er det vanskelig å si noe om hva som er den beste løsningen før man har prøvd ut i de respektive hjem. Veldig bra tips dere har kommet med -jeg er hjemmekino-interessert, men ingen ekspert selv, er jeg redd. :wink:
Skal kikke på svs. :)
Hva med disse xtz subène, er det noe?
Takker så mye for god hjelp! :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar