Logo

Dali Concept 6

Skriv et svar
04.12.2008 08.18.55 #1 av 43
Postet av: Morten21
Har blitt anbefalt Dali Concept 6-pakken av Hifiklubben, http://www.hifiklubben.no/produkter/hoeyttalere/system/dali_concept_6_hoeyttalersystem_.htm.

Siden jeg det neste halvannet året kommer til å ha en liten stue (ca. 20 kvm), og kommer til å sitte cirka 2-3m (max) unna, så er det uaktuelt å kjøpe hele Concept 6-høyttalerpakken nå. Det jeg vurderer er to alternativer:

1. Kjøpe reciever (Denon AVR-1909, AVR-2309 eller Yamahaen) + Concept 6 fronthøyttalere
2. -----------------------------------"----------------------------------- + Concept 1 eller 2

Med alternativ 1 er planen da å kjøpe resten av høyttalerne når jeg får større stue. Problemet er at jeg er usikker på hvordan Concept 6 oppfører seg i en så liten stue, om det er lurere å gå for alternativ 2?

Med alternativ 2 er planen å gjerne gå for Concept 2 (eller 1)og bruke de som fronthøyttalere, for så å flytte de bak som bakhøyttalere og kjøpe Concept 6/8 og sub+center når jeg får større stue.

Nå, skal jeg gå direkte på Concept 6 fronthøyttalere, eller holder det med Concept 2 (eller 1) inntil videre som fronthøyttalere i min lille stue?

Hifiklubben anbefalte for øvrig AVR-1909 til Cervin-W-pakken jeg nevnte tidligere (og som jeg har gått bort i fra), mens de anbefalte AVR-2309 dersom jeg gikk for Dali sine Concept 6. Holder Yamahaen RX-663 (?). du anbefalte til Concept 6-pakken, Tommy?
Har: Tatung LCD HD-Ready 37" TV. PS3. Yamaha RX-V 663.
På vei inn: Trolig Dali Concept 6 fronter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2008 08.48.17 #2 av 43
Postet av: roffe
20 kvadratmeter og 2-3 meter unna er da ikke SÅ lite. Hvis du vil ha surround, så ser jeg ikke helt hvorfor du skal vente. Concept 6 har en fin størrelse for en slik stue, den skal ikke bli for stor. Går du for en surroundreceiver med romkorreksjon, så burde det fungere fint uansett.

Skal du se mye film, så ville jeg uansett hva du velger ha tatt med en subwoofer, og spesielt ved alternativ 2.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2008 12.54.05 #3 av 43
Postet av: Morten21
Nå vet jeg ikke sikker enda om neste år, men i alle fall det neste halvåret, er stua liten, og den er nok nærmere 15 enn 20, og av rektangulær form. En annen grunn er at jeg skal flytte to ganger neste sommer, og minst en gang sommeren etter, så det er noe med logistikken med et helt hjemmekinoanlegg. Men det er kanskje bare jeg som er litt lat!

Uansett, det var jo en lur idé å kjøpe sub til alternativ 2, for å få litt mer tyngde på det!

Viktig: Er Yamaha RX-V663 kapabel til å drive Concept 6-pakken på en god måte? Dersom ikke, er den kapabel til å drive Concept 1-pakken (høyttalersystem med Concept 1 som front i stedet for 6)?
Har: Tatung LCD HD-Ready 37" TV. PS3. Yamaha RX-V 663.
På vei inn: Trolig Dali Concept 6 fronter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2008 18.08.34 #4 av 43
Postet av: Morten21
I og med at jeg kjøper en Yamaha-reciever... Hva med Yamaha NS-555? Kan de måle seg med Concept 6?
Har: Tatung LCD HD-Ready 37" TV. PS3. Yamaha RX-V 663.
På vei inn: Trolig Dali Concept 6 fronter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2008 20.37.56 #5 av 43
Postet av: dAVinci
Concept 6 er en svært god høyttaler, men den krever litt krefter fra forsterker for å gi godt lydtrykk i bassen. Jeg vurderte den selv til kinoen min, men jeg valgte annerledes.

I stua derimot hang jeg opp Concept 1 på veggen, og dette fungerer veldig bra. Stua mi er på 20+20 kvadrat (stue og spisestue ved siden av hverandre). Jeg savner en subwoofer og vurderer en av de mindre XTZ'ene for å få litt dybde.

Jeg vil anbefale deg å begynne med Concept 1 og sub for senere å utvide. Jeg tror du vil bli fornøyd med Concept 1, og blir du det ikke er det mere enn nok som bakkanal.

Jeg likte ikke Yamaha høyttalerene noe særlig, men det er flere som liker dem og. Du må nesten høre dem selv. Har du vurdert Dynavoice? Det er rimelige høyttalere som har fått gode kritikker. Jeg har ikke hørt dem selv.
"Bli lyd!" ....og så ble det lyd....kringlyd!
(AVhengig Formerly Known as pnerbye)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2008 20.42.04 #6 av 43
Postet av: Morten21
Takk for innspill.

Concept 1 blir mer og mer aktuelt kjenner jeg. Det eneste jeg tenker på da, er om jeg burde velge Concept 2 - like stor og kanskje en del bedre? Jeg vet ikke, noen som vet?

Ellers er kjøp nært forestående kjenner jeg, tolererer ikke noe mer sprakete pc-høyttalere kjøpt for 600,-. Jeg burde skjemms.
Har: Tatung LCD HD-Ready 37" TV. PS3. Yamaha RX-V 663.
På vei inn: Trolig Dali Concept 6 fronter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2008 20.48.29 #7 av 43
Postet av: dAVinci
Jeg er litt ukjent med Concept 2, men den trenger nok noe mer rom rundt seg enn Concept 1 som faktisk fint kan henge rett på veggen. Bor du i nærheten av Ski så kan du jo få høre Concept 1 i stua mi. :) Med en god sub så spiller det mindre rolle om du velger Concept 1 eller 2.

Concept 1 tror jeg som sagt du blir fornøyd med, men skulle du likevel ikke bli det så mener jeg dette er førstevalget som bakhøyttaler i Concept-serien. Bruk pengene på frontrekka. Du bør feks vurdere Dali Ikon Vocal center heller enn Concept CT. Concept CT er litt pinglete. Og ikke kjøp svak receiver og alt for store fronter med mindre du mener å bruke penger noe senere på effektforsterker. Du får bedre lyd om du velger en forsterker som har god kontroll på høyttalerene.
"Bli lyd!" ....og så ble det lyd....kringlyd!
(AVhengig Formerly Known as pnerbye)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2008 20.57.47 #8 av 43
Enig i det dAVinci sier her, Consept serien er en meget god allround høytaler og passer i de fleste oppsett. En sub foretrekkes da de ikke går nevneverdig dyp, blir nesten litt spinkelt uten, men med ble det andre saker. Gå til Hifiklubben å hør på de samtidig som du sammenligner med andre modeller som feks B&W 686, to høytalere med ganske forskjellige lydsignaturer- men som begge er gode høytalere.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2008 21.04.39 #9 av 43
Postet av: Morten21
Takk for innspill.

Hva mener du Tommy om Concept 1 v Concept 2 fronthøyttalere?

Tenker da på sikt å gå for Concept 1-surroundpakken, men da oppgradert med Concept 2-høyttalerne i front. Dersom de er en del bedre enn 1'ern.

Om jeg dropper Concept 6 til fordel for 1 eller 2, så bør jo 663-recieveren holde plenty også!
Har: Tatung LCD HD-Ready 37" TV. PS3. Yamaha RX-V 663.
På vei inn: Trolig Dali Concept 6 fronter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2008 21.11.24 #10 av 43
De er ganske like, Consept 2 er dog noe bedre og fydligere. Men foreslår at du går å hører selv for å høre om du merker noen spesiell forskjell og om det er verdt prisforskjellen eller ikke. Hifiklubben tilbyr også hjemlån slik at du kan høre å se hva som passer deg og ditt rom best! Men husk at en sub er nesten ett must i ett slikt oppsett som dette.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2008 21.27.46 #11 av 43
Postet av: Morten21
Må nesten ha med Sub når det blir Concept 1 eller 2, ja! DALI Concept Sub 12 er foreslått i Concept 1-pakken hos Hifiklubben. Satser på den er grei... Koster 4500,-! Steike...

Hva gjelder lytte selv/prøve hjem så bor jeg i Haugesund for tiden, har ikke Hifiklubb her. Men skal selvsagt innom om jeg er i Stavanger / Bergen før jeg bestiller.

Men er fristet av Concept 2, så spørs om jeg går for de, som en oppgradering av Concept 1-pakka. Så får bakhøyttalere og center komme etterhvert.
Har: Tatung LCD HD-Ready 37" TV. PS3. Yamaha RX-V 663.
På vei inn: Trolig Dali Concept 6 fronter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2008 21.29.02 #12 av 43
Postet av: dAVinci
Concept Sub er ikke aller mest lovprist som god sub, men liker du den så er det jo greit.
"Bli lyd!" ....og så ble det lyd....kringlyd!
(AVhengig Formerly Known as pnerbye)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2008 21.34.01 #13 av 43
Postet av: Morten21
Liker den, jeg aner ikke, aldri hørt på. Tenkte på det som et logisk valg siden den hørte til Concept 1-pakken hos hifiklubben.

Om du har andre gode forslag så setter jeg pris på det!
Har: Tatung LCD HD-Ready 37" TV. PS3. Yamaha RX-V 663.
På vei inn: Trolig Dali Concept 6 fronter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.12.2008 21.35.48 #14 av 43
Postet av: Morten21
Ser jo denne er anbefalt i nabotråd her: http://www.surround.no/product/428287/_ ... _Matt.html

1500,- billigere, 10". Om den "passer" til Concept 1 / 2 så er jo det egentlig gull å spare inn litt der.
Har: Tatung LCD HD-Ready 37" TV. PS3. Yamaha RX-V 663.
På vei inn: Trolig Dali Concept 6 fronter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.12.2008 17.16.33 #15 av 43
Postet av: Morten21
Leste om Infinity Beta 10 i dag: http://www.lydogbilde.no/index.php?cat=79291&testid=2949

De koster 2500,- hos Deal.no.

Det er 200,- billigere enn Dali Concept 2 hos hifiklubben. Concept 2 ser desidert best ut, men verken det eller 200,- differanse er avjgørende; det er lydkvaliteten jeg lurer på. Noen som har en formening om hva som er best av disse to talerne?

Jeg har ikke klargjort det før: Men jeg er primært ute etter ren lyd, kvalitet fremfor kvantitet, Violet Hill av Coldplay fremfor "Boom Gangstah Rap".
Har: Tatung LCD HD-Ready 37" TV. PS3. Yamaha RX-V 663.
På vei inn: Trolig Dali Concept 6 fronter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar