Logo

Canal Digital - Engelsk fotball - format ?

Skriv et svar
03.02.2007 12.01.09 #1 av 8
Postet av: Jimmern
Jeg har kabelTV-dekoder, og tar inn C+ og fotball. Men jeg får ikke utnyttet lerrete fullt ut! Kampene vises i "tilnærmet" 4:3-format. Jeg ønsker jo fullt bilde, men hvordan gjør jeg det? Innstillingene på dekoderen er satt på 16:9, men ..... Anybody?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.02.2007 16.13.22 #2 av 8
Postet av: Bobben
"Jimmern" skrev:Jeg har kabelTV-dekoder, og tar inn C+ og fotball. Men jeg får ikke utnyttet lerrete fullt ut! Kampene vises i "tilnærmet" 4:3-format. Jeg ønsker jo fullt bilde, men hvordan gjør jeg det? Innstillingene på dekoderen er satt på 16:9, men ..... Anybody?


Regner med at du har den sorte Philips'en ?

Når du setter dekoderen til 16:9 så skal den sende bildet vidre uten at det klippes. Du bør sjekke om det kan være projektoren som kjører en eller annen zoom modus.

Jeg har sjekket CANAL+SPORT 1 , CANAL+ MIX og CANAL+ SPORT 2 i dag og alle kampene har hittil blitt sendt i 16:9.

Endelig sender CANAL+ alle Premier League kampene i 16:9 :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.02.2007 19.28.34 #3 av 8
Postet av: Jimmern
Jeg har den sorte Phillipsen ja. Har sett fotball i dag også, men intet nytt med tanke på format :( Dekodern står på 16:9.... Hvilken innstilling må jeg sjekke sa du i PJ`en? Jeg har en Optoma H72i. Hvordan kan jeg ordne / sjekke dette med tanke på PJ-innstilling / zoom?

Håper å få dette i orden til i mårra når Man United skal frese over Tottenham :D Da vil jeg helst ha "Fullt lerret"......
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.02.2007 10.31.22 #4 av 8
Postet av: Bobben
"Jimmern" skrev:Jeg har den sorte Phillipsen ja. Har sett fotball i dag også, men intet nytt med tanke på format :( Dekodern står på 16:9.... Hvilken innstilling må jeg sjekke sa du i PJ`en? Jeg har en Optoma H72i. Hvordan kan jeg ordne / sjekke dette med tanke på PJ-innstilling / zoom?

Håper å få dette i orden til i mårra når Man United skal frese over Tottenham :D Da vil jeg helst ha "Fullt lerret"......


Når det sendes 16:9 og mottageren din er satt til 16:9 så skal bildet sendes til projektoren uten klipping osv. Problemet er at projektoren ikke vil vite om sendingen er 16:9 eller 4:3. En digital dekoder får TV'n til å veksle mellom 4:3 og 16:9 ved å sende spenning på pinne 8 i scart. Regner ikke med at du har brukt scart (vet ikke om det er mulig en
gang på projektor).

Ser at Optoma projektoren har settinger for 4:3 eller 16:9 og det er også forskjellige måte for å tilpasse bildet.

Jeg vil tro at den rette instillingen skal være 16:9 native. Du kan jo forsøke på andre kanaler som sender 16:9. NRK sender jo sport i 16:9. Philips'en kan vel også motta analoge kabelkanaler så du skal sikkert passe på at du ikke tester med analog NRK som aldri sender 16:9.
CANAL+FILM kanalene sender også mye 16:9 men der vil det ofte være letterbox siden få filmer er skutt i 16:9.

Se side 18 i brukermanualen.
http://www.optomaeurope.com/uploads/man ... i-M-en.pdf

Håper du får det til å fungere.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.02.2007 11.33.55 #5 av 8
Postet av: Jimmern
Takk for innspillene. Skal teste og prøve litt.... Håper det ordner seg. Bruker ingen scart i oppsettet mitt.

.........................

Måtte prøve med en gang - men resultatet er det samme. Har forsøkt alle innstillingsmulighetene på PJ, men ingen ting skjer. Har ennå masse lerret på hver side av bildet :(
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.02.2007 11.45.10 #6 av 8
Postet av: Bobben
"Jimmern" skrev:Takk for innspillene. Skal teste og prøve litt.... Håper det ordner seg. Bruker ingen scart i oppsettet mitt.


Hvis du tester på NRK så vær klar over at hoppingen nå sendes i 16:9 men selve bildene er 14:9 tilpasset til 16:9. Derfor vil det være en liten sort stople på begge sider av bildet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.02.2007 18.10.20 #7 av 8
Postet av: orso
Bobben:
Sikker på at Canal Digital sender 16:9 over kabel? Du har vel parabol, så kanskje det er en forskjell her?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.02.2007 19.38.30 #8 av 8
Postet av: Bobben
"bomholt" skrev:Bobben:
Sikker på at Canal Digital sender 16:9 over kabel? Du har vel parabol, så kanskje det er en forskjell her?


Er rimelig sikker på at det er samme signal på kabel. Når CANAL+ sender 16:9 digitalt så bør det bli samme format på digital kabel men det kan sikkert noen med kabeldekoder og en vanlig widescreen TV bekrefte.

Det er en helt annen sak med analoge kabelkaneler men CANAL+ sender vel ikke analogt i kabelnettet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar