Logo

Cambridge Audio sin Azur 751BD Blu-ray spiller

Skriv et svar
31.10.2011 11.43.30 #1 av 4
Postet av: Torja
Dette er ingen kjempe test, det fins bedre i "Hjemmekino" bladet og dette er en EISA vinner blu-ray. Fins tester ann mass andre steder. Men en enkel bruker test er kansje ikke av veien, men jeg er nok også svært så posetiv til denne BD spilleren. Så dette er en subjektiv test:

Cambridge Audio
Azur 751BD


En liten sneak peak. Den kom meget pent pakket inn I et blått stykke tøy. Innpakkingen virket i det hele tatt forseggjort. Selve esken hadde på toppen et plast håndtak. Så det skulle være enklere å bære med seg. Kudos til Cambridge.

Pakken kom med en BD med eks musikk fra Cambridge i 192KHz 24-bit. Bare klassisk da, men likevel. Hyggelig. En Blu-ray med software restore disc, i tilfelle senere oppgraderinger. Det virker som den er ment for de som vil beholde sonefrihet på DVD? Det står intet om dette i manualen, sånn ved første øye kast. Jeg har ingen DVD i annen sone enn den europeiske og kan ikke bekrefte. De som dog er opptatte av dette nevner at de to siste oppgraderinger har ikke fjernet sonefriheten fra DVD, så da er det håp.

USB adapter for trådløs internett er med. En USB forlengelses kabel er også med, mest med tanke på å kunne plassere evt. trådløse adapter på et punkt hvor den bedre fanger opp signaler.
Når man løfter på apparatet for å plassere det i anlegg hyllen, kan man kjenne at det veier litt. I tillegg er den stor. Dette fordrer en godt skrudd sammen og solid spiller. Man føler det ligger mye kvalitet i denne, og det er ingen uting 8)
Etter å ha koblet de nødvendige kabler(nettkabel, HDMI og stereo kablene til Tara Labs Spectrum 2a), kunne jeg slå på det hele. Etter en relativt oversiktelig og kjapp runde med oppsettmeny, fikk jeg beskjed om at en oppdatering var tilgjengelig. Denne ble lastet ned i et eksemplarisk tempo og installert med god fremdrift.


Fjernkontrollen er vel neppe det man vil kalle sexy. Men hva gjør vel det når man har en Logitech Harmony one? Bare å programmere å få til å fungere sammen med den nye enheten.

Jeg syns utseende gjør seg bra i oppsettet mitt og kan ikke klage. Den er generelt sortere enn det som synes på hjemmesidene til klubben. Litt diskré, men samtidig i øynefallende.

To kanals sterio:
Dette er jo bare en første prøvelytt, men savner desidert ikke min tidligere Denon 3910. Ved et enkelt trykk via fjernkontrollen kan man gå til pure direkte. Flott. Lyden oppløst og med god trøkk der det trengs.
SACD:
Artig når man kan slenge på dette og alt fungerer på strålende vis. DSD lyden er der og bekreftes av resceiver. Jeg er ikke opptatt av stereo SACD. Det er multikanal jeg bryr meg om og det trøkker eksemplarisk ut i alle kanaler. Smilet blir bredere.
DVD-Audio:
Alle platene jeg har blir spilt av så det er en fryd. Intet problem noe sted. Min gamle Denon hadde litt problemer med ”The Best of R.E.M.”, DVDAudio. Cambridge Azur tar denne på strak arm. Smilet blir så brett atte.
Blu-ray: ikke kommet så lange ennå. Men skal se på det etter vært.

Jeg syns det er vanskelig å gi et godt bilde av hvordan denne BD spilleren presenterer bildekvaliteten. På Blu-ray opplever jeg forskjellen så liten at det neppe er grunn til å bytte ut den spilleren man har i dag. Men det er vel på DVD at man kan skille klinten fra hveten.

Jeg prøvde med Alison Krauss DVD en min med DTS 5.1 lyd. Bilde kvaliteten her har alltid vært litt under pari spesielt på menyene. Opplever vel ikke at Cambridge kan gjøre gull av gråstein, selv her. Men inne i DVD-en kan det tenkes at bilde er noe roligere. Ingen av de andre BD spillere jeg har hatt gjorde det i bunn og grunn spesielt dårligere. Det kan være at detaljnivået i det sorte er noe bedre.

Sortnivået generelt virker å lide litt. Men det kan være Samsung tv sin skyld også. Lysnivået i rommet kontra en plasmaskjerm er også en tanke. Sortnivået oppleves bedre når man drar gardinene for vinduene.
Bilde menyen i spilleren kan korrigere mye, spesielt spennende om man vil lage et oppsett for DVD. Endringene ser man der og da, når menyen legger seg oppå filmen i real time.

Prøvde litt YouTube via Cambridge og det var overraskende ok bilde kvalitet på mange av innslagene. Spesielt musikk videoene som jo er litt mer profesjonelle.

Prøvd å danne et bilde av lydkvaliteten. Med loss less musikk filer. Ved å la receiveren motta analogt og la Azur stå for DAC. Vekslet mellom pure direkte og tilbake på Azur 751 og hørte i grunn ingen forskjell. Men en viss forskjell mellom å overføre analogt kontra digitalt via HDMI, med favør av den analoge overførsel. Men viss jeg kjørte Yamaha receiver i pure direkte så ble denne forskjellen ikke hørbar lenger. Men da mister man også subwooferne. Med CD i spilleren føltes det best, men neppe hørbar forskjell mellom dette og streaming.


Har antagelig mest å gjøre om man kan blande inn subb i stereo sporet. Kjører man Yamaha receiver 3067 i pure direkte som før fortalt mistes subb, men lyden blir muligens enda litt mer helhetlig, detaljert og man får litt mer luft mellom instrumentene. Ikke kjempe forskjeller, men hørbare. Lurer på om det er litt nivå forskjeller ute å går?

Det dumme med Cambridge Azur 751 er at den ikke får fram album grafikk. Det gjør Yamaha receiver.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.10.2011 12.55.23 #2 av 4
Postet av: Torja
Det skal nevnes at jeg en kort periode i begynnelsen hadde et problem med avspilling av "Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides".. i 3D. Fikk ikke spilt av 3D versjonen, og det var ikke noe galt når jeg prøvde andre kilder som f.eks PS3, eller en Panasonic 3D avspiller.

Sente en mail til Cambridge.
Så fikk jeg svar fra Cambridge:

Dear Tor,

Thank you for your email.

This is something that we are aware of and we do have a firmware update that you are more than welcome to update your 751BD. It has not gone live yet, but please follow the link and download the relevant files. You'll need to extract them from the zip file and save the update onto USB. The file will need to be saved in a folder called UPG on the USB. Insert it into the player and after a few seconds should you have followed the correct procedure will prompt you with an update. This does fix the isses.


Jeg nedlastet og puttet USB stikk inn.. og hva skjedde etter oppgraderingen?, alt fungerer jo strålende. 3D plata gikk rett hjem. Takker Cambridge audio for strålende oppfølging og service. :biggrin:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.11.2011 17.04.56 #3 av 4
Postet av: Torja
En liten ting jeg har lagt merke til er hvor godt denne spilleren husker når jeg avsluttet en film sist. Den starter automatisk der jeg slapp sist. Veldig bra funksjon... :D
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.11.2011 20.20.11 #4 av 4
Postet av: Jorn.Finnerud
Bruker samme spilleren selv, den er rett og slett helt konge:)
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar