Logo

Bytte ut tv, parabol mv med webtv og prosjektor

Skriv et svar
23.11.2004 21.39.59 #1 av 8
Postet av: dagstad
Jeg tenker følgende: Om jeg selger/gir bort tv, sier opp parabol (inkl TV-lisens) og bruker kun pc og prosjektor. Da kan jeg se web-tv og dvd. Er det noen som har tenkt det samme/ evt gjennomført det? Er det noen problemstillinger jeg ikke har tenkt på, eks er det TV-lisens på prosjektorer?

Bjørnar
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.11.2004 22.23.09 #2 av 8
Postet av: Rune
Det er ikke lisens på projektor. Har hørt fra andre som har gjort tilsvarende at de har fått litt sure miner når de har ringt lisenskontoret. Men fullt lovlig er det. Går rykter om at TV kort til PC blir lisenspliktig, men web TV blir noe annet.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.09.2005 18.32.18 #3 av 8
Postet av: Naish
Det ringte en snøsokk til meg ifra lisenskontoret idag og sa at de hadde målt at jeg tok ned NRK til min TV, og at det ikke var betalt noen lisens på den adressen jeg bor på. Er det noen som vet om de virkelig kan måle om noen tar inn NRK via antenne ?!! Jeg påsto at jeg ikke hadde TV, og snøsokken sa at de måtte måle en gang til i området...
Jeg har ikke hørt om noe slikt utstyr... Jeg er utdannet radio/tv-reparatør med Teknisk fagskole i tillegg.....

Uansett så bruker jeg IKKE tuneren til å ta inn noen kanaler, jeg får TV-signel via fiber (Lyse). Jeg kommer til å ta ut tuneren i TV-en min og eventuelt sende den til Kongen, siden det er han som er sjefen.

Noen som vet om det finnes noen internasjonale lover som overgår "loven om lisens" ? Kan aldri tenke meg at staten skal kunne kreve inn penger for noe som forbrukeren ikke vil ha. Det må da være nok skatter og avgifter i dette landet?

Takker for eventuelle svar ;)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.09.2005 22.06.04 #4 av 8
Postet av: kid
Politikkens makter
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.09.2005 05.18.01 #5 av 8
Postet av: Rune
Jeg er rimelig sikker på at den lysedekoderen er lisenspliktig. (og jeg vil tro at Lyse er pliktig til å varsle NRK om alle brukerne)

Når det gjelder søking så har ikke NRK slikt utstyr, men jeg leste en artikkel om at de av og til lånte slikt utstyr fra BBC.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.09.2005 06.54.52 #6 av 8
Postet av: Bøgge Bakken
[quote="Naish"]Det ringte en snøsokk til meg ifra lisenskontoret idag og sa at de hadde målt at jeg tok ned NRK til min TV, og at det ikke var betalt noen lisens på den adressen jeg bor på. Er det noen som vet om de virkelig kan måle om noen tar inn NRK via antenne ?!!quote]

Det kan dem faktisk. Når jeg gikk på VK1 elektronikk kom spørsmålet om de kunne måle dette da noen i klassen bodde på hybel og ikke ville betale dette. Læreren sa at det kunne man fordi tuneren er laget slik at den sender ut et signal fra tuneren og NRK kan kjøre rundt med bilen sin og fange opp disse.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.09.2005 09.00.33 #7 av 8
Postet av: Carr
Det høres søkt ut at alle tunere har en innebygget sender for å annonsere seg selv - har noen mer teknisk info rundt dette?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.09.2005 08.28.37 #8 av 8
Postet av: Naish
"Jeg er rimelig sikker på at den lysedekoderen er lisenspliktig. (og jeg vil tro at Lyse er pliktig til å varsle NRK om alle brukerne)"

Da jeg bestillte Canal Digital via parabol for et par år siden, så forsikret jeg meg om at Canal Digital ikke rapporterer sine kunder til NRK. NRK er jo på en måte konkurrent til Canal Digital og Lyse-TV.... Hvis Lyse og C-D hadde begynnt å rapportere til NRK om sine kunder så tror jeg at det hadde blitt baluba.

Jeg vil tro at de fleste er mer intressert i å betale ca 200,- kr i måneden for å få Canal + eller andre filmkanaler, enn å betale 2000,- i året på NRK-lisensen. NRK gikk jo ut på dato i forrige århundre ;)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar