Logo

B&W DM683 mot Dali Ikon 6

Skriv et svar
01.10.2007 15.56.24 #1 av 20
Postet av: sigbjoern
Tja, hva sier ekspertisen om disse to høytalerne?

I første omgang skal de benyttes som rene stereohøytalere, men skal etterhvert bygges ut til komplett hjemmekinosystem.

Hva ville DU valgt :?:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.10.2007 16.22.38 #2 av 20
Har hørt begge høytalerne med samme type forsterker og musikk. Jeg syntes Dali Ikon 6 var mer oppløst og fikk spredt lydbildet mer. 683 låt mer lukket og innsesteng på en måte. Jeg ville tatt en lytt på B&W CM7, koster 2 tusen mer.

Vil også spørre hva slags musikk du hører på, og om du bruker de mest til film eller musikk?

Men av de to alternativene ville jeg gått for Ikon

Lykke til
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.10.2007 11.16.38 #3 av 20
Postet av: Eirik84
"Tommy(Actionchicken)" skrev:Har hørt begge høytalerne med samme type forsterker og musikk. Jeg syntes Dali Ikon 6 var mer oppløst og fikk spredt lydbildet mer. 683 låt mer lukket og innsesteng på en måte. Jeg ville tatt en lytt på B&W CM7, koster 2 tusen mer.

Vil også spørre hva slags musikk du hører på, og om du bruker de mest til film eller musikk?

Men av de to alternativene ville jeg gått for Ikon

Lykke til


Jeg har også hørt begge to, men jeg ville valg B&W i stedet. Det er riktig at Ikon6 er veldig oppløst, men kanskje litt i overkant oppløst....kan noen ganger bli litt "skjærende".. Spesielt om du har en forsterker som spiller ganske lyst.. Kommer selvføgelig litt an på musikktypen du spiller, men jeg tror B&W 683 er den beste allround-høyttaleren..

Det er min mening da :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.10.2007 13.30.44 #4 av 20
Det beste er om du tar med deg en CD/Film du kjenner godt og hør på de forskjellige høytalerne.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.10.2007 15.08.09 #5 av 20
Postet av: Blueflame
Dette er uten tvil to gode høyttalere. Var i din situasjon i sommer mellom akkurat disse 2.

Jeg valgte Ikon 6, og angrer ikke. Fantastisk lyd i de.


Men for å gjøre valget ditt enkelt, så spør deg selv. Hva bruker, eller hva vil de bli brukt mest til?

Musikk = Dali Ikon
Film = B&W

Jeg bruker mine Ikon 6 som front i Hjemmekino'en min, og de fungerer ypperlig, men vil mene at B&W sine egner seg bedre til film mens Dali sine egner seg bedre til musikk. Men kommer også litt an på musikken da. Til Hardrock, metal, disco, og trance ville jeg valgt B&W.

Til mer classisc, Unplugged, gitar, rock og pop ville jeg valgt Ikon 6.

Uansett hvem du velger vil du ikke angre på valget. Begge 2 er nydelig høyttalere med flott lydbilde og fylde.

La oss si det sånn: Score 1-10

Dali - Musikk - 10 poeng
Dali - Film - 9 poeng

B&W - Musikk - 9 poeng
B&W - Film - 10 poeng
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.10.2007 13.46.21 #6 av 20
Postet av: sigbjoern
Takker for svar!!

Tidligere denne uken var jeg å hørte på høyttalerne på hi-fi klubben.

Det som her skrives om at Dali er mere detaljert, mens B&W passer mere til rock stemmer.
De skal drives av en Pioneer VSX2016AV-S, som kanskj i seg selv er en lys forsterker.

Min musikksmak er meget generell, alt fra rolig (Ikon), men spiller også mye rock (683).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.10.2007 13.57.58 #7 av 20
Si fra når du har bestemt deg da.

Lykke til :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.10.2007 14.03.45 #8 av 20
Postet av: sigbjoern
Har noen lest tester om DM683?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.10.2007 14.09.50 #9 av 20
Den ble testet i hjemmekino forrige måned. Fant den ikke på nett, den fikk 6. Kan sikkert sitere noen notater litt senere
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.10.2007 14.33.34 #10 av 20
Postet av: sigbjoern
Flott!!

En annen høyttaler jeg også skal vurdere er B&W CM7.
Hvordan kommer denne ut mot de to andre?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.10.2007 15.59.02 #11 av 20
Har selv kjøpt CM7, Her får man mye for pengene.
Hørte på disse samme dag som jeg hørte blant annet på Dali Ikon 6 og B&W 683. Dette er jo høytalere som har en litt annen lydsignatur.
Skal komme med en annmeldelse av disse litt senere, men syntes de spiller rett og slett pent og nøytralt. Diskanten er meget fin og øppløst uten å være skarp. Bassen er stram og fin og gjør en god jobb selv om den ikke tar de dypeste tonene. Meget bra mellomtone med meget bra gjengivelse. Syntes disse spilte en del bedre en feks 683. (Ikke meningen å favorisere mine innkjøp på noen som helst måte. Etter at lykkerusen over nylig kjøpte htér så var det kritisk lytting på gang, kommer med en mer fyldig anmeldelse senere, når jeg har fått ny reciver)

Dette er bare hva jeg syntes, ikke hør på meg. Det viktigste er hva du syntes!
Men anbefaler deg å høre på de

http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =2330&p=62

EDIT: Gjorde om innlegget grunnet dårlig tid
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.10.2007 19.56.27 #12 av 20
Skal kun sitere litt om testen i "Hjemmekino", kontakt dem eller noen bekjente for å få hele testen.

"Detaljeringen er enorm og gjengivelsen er nesten uasntendig åpen"

"Maken til mellomtone gjengivelse finner du ikke i prisklassen under 10 tusen"

"På noen spor er bassen nesten i overkant feit, og da mister høytalerne noe av den kontrollen og detaljeringen i bassen"

"B&W 683 er vår nye referanse høytaler under 10 tusen kroner"

Terningskast 6

Det de andre sier er jeg gansk enig i, men må si at jeg syntes ikke disse spiller så åpent, men noe mer tilbakelent og lukket. Tror også dette krever ganske mye av forsterkeriet. Om dette er posetivt eller ikke får du avgjøre.

Lykke til!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.10.2007 07.23.50 #13 av 20
Postet av: Blueflame
Tenk på at du bør ha forsterker og receiver som står i stil. Altså hva produsenten har hatt i tankene når du har lagd produktet. Du sier at Pioneer er allerede en litt lys " i lyd bilde"

Her mener jeg folk gjør litt feil ved å da velge høyttalere som dysser dette ned, tenk på at det hele bør stå i stil. Kombiner ikke en dyp forsterker med noen lyse høyttalere eller en lys forsterker med noen dype høyttalere. Da er hele vitsen borte.

Men uansett om du velger en av B&W sine her eller Dali's Ikon 6, så får du knall bra høyttalere du aldri vil angre et sekund på at du kjøpte.
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.10.2007 07.16.00 #14 av 20
Postet av: sigbjoern
All kritikk og ros av de enkelte høyttalerne mottas med takk.

Jeg er også åpen for andre tips..

Jeg skal iløpet av neste uke ta med forsterkeren å få testet denne mot alle tre høyttalerne, så får man se.
I verste fall må jeg selge denne og kjøpe en i hi-fi klubben.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.10.2007 12.12.44 #15 av 20
Hmm, du kan jo kanskje høre på Kef iq og Patos Basic serie?

Uansett; si hva valget ditt faller på :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar