Logo

burde dette anlegget ha en bedre forsterker? :)

Skriv et svar
29.07.2006 09.39.03 #1 av 16
Postet av: bart24
har nå et par blue diamond, black vector og black pearl. et komplett hjemmekino anlegg med andre ord. som lyd og bilde kilde har jeg yamaha dvd s-657 og yamaha rx-v596.

dette anlegget låter bra på hjemmekino synes jeg. men på musikk blir det fort litt masete og skarpt ved litt volum. spesielt på litt mer rock. vet at dette ikke er et anlegg for den musikk typen. men men :) det jeg lurer på er hadde det blitt bedre med en bedre receiver? har en anelse om at høytalerne fortjener noe bedre en den jeg har for å yte det de skal ?
musikkstilen min er litt av hvert så den er vansklig å beskrive. men vil hjerne ha noe som funker greit på det meste.. noen forslag til receivere til anlegget mit?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.07.2006 10.35.19 #2 av 16
Postet av: Typhoon7
Høytalerne fortjener en større reciever/forsterker.

Jeg ville tatt en titt på Marantz til Audio Pro. Det er en god kombo.

Vet ikke hvor mye du ønsker å bruke, men denne bør være en god kandidat:

http://www.avhifi.no/main.php3?PI=info&PNO=11184

Effektforsterker til frontene kan være vel så bra. Her kan man finne mye brukt til en god pris. Husker ikke helt om RX-V596 har pre out for front, men mener den har det. En populær effektforsterker er Vincent SP-331. Denne dukker opp brukt, så der kan man gjøre et godt kjøp. Selvfølgelig får man kjøpt den ny også.

http://www.avhifi.no/main.php3?PI=info&PNO=497

Den bør blåse litt liv i høytalerne dine.

Vet ikke hvilket budsjett du har?

Finnes selvsagt andre eksempler også, men dette er 2 med litt ulikt utgangspunkt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.07.2006 13.56.10 #3 av 16
Postet av: pnerbye
Du trenger jo ikke dra bassen på frontene dine, og det er jo bra. Jeg ser ikke helt noe poeng da med en stereo effektforsterker. Du bør likevel ha en MYE sterkere forsterker enn din Yamaha for å få ut potensialet til disse høyttalerene. Marantz SR7500 er slett ingen dum idè. Arcam AVR300 kan også være en idè. Hva med Denon AVR3807?
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.07.2006 17.19.53 #4 av 16
Postet av: bart24
hmm. en effekt forsterker er kansje ikke så dumt.. da det er på musikk jeg savner kvaliteten og litt mer trykk :) i surround er det greit nok fåreløbig.. men da blir det vel tamt å gå tilbake å bare bruke den lille yamahaen når en har en stor vincent... 10,000 er nok grensen på hva jeg vil bruke på elektronikken nå.

tips da?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.07.2006 18.22.32 #5 av 16
Postet av: Torja
"Typhoon7" skrev:Høytalerne fortjener en større reciever/forsterker.

Jeg ville tatt en titt på Marantz til Audio Pro. Det er en god kombo.

Vet ikke hvor mye du ønsker å bruke, men denne bør være en god kandidat:

http://www.avhifi.no/main.php3?PI=info&PNO=11184

Effektforsterker til frontene kan være vel så bra. Her kan man finne mye brukt til en god pris. Husker ikke helt om RX-V596 har pre out for front, men mener den har det. En populær effektforsterker er Vincent SP-331. Denne dukker opp brukt, så der kan man gjøre et godt kjøp. Selvfølgelig får man kjøpt den ny også.

http://www.avhifi.no/main.php3?PI=info&PNO=497

Den bør blåse litt liv i høytalerne dine.

Vet ikke hvilket budsjett du har?

Finnes selvsagt andre eksempler også, men dette er 2 med litt ulikt utgangspunkt.


Denne effekt forsterkeren var intresang.

http://www.avhifi.no/main.php3?PI=info&PNO=497

Jeg beklager å stjele temaet...men...
Hva med å kombinere denne med en Denon 3805 som forforsterker og Dali concept 8 høytalere? Ville det være noe mer å hente av musikken med denne komboen tror du Typhoon7, eller noen andre som måtte ha en mening om dette?
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.07.2006 20.31.27 #6 av 16
Postet av: pnerbye
Hvis du bruker din 3805 til å drive diskant/mellomtone og effektforsterker til å drive bassene vil du få mye mere kontroll over bassen. Har du tenkt på bi-amping?

Men til trådstarter:
Det var 2807 jeg mente å referere til over. 3807 finnes liksom ikke. Som jeg skriver over så er jo bassene i Blue Diamond aktive, så du trenger først og fremst mere effekt til diskant/mellomtone. Hvis det er slik at du savner mere trøkk i bassen så er det jo lite å hente. Hvis du først og fremst ønsker litt mere kraft i toppen til stereo så kan du jo vurdere en effektforsterker. Den Vincent'en er jo god.

Selv må jeg si at jeg syntes Blue Diamond V2 var fantastisk på kontrabass, men litt slapp til synthbass og trommer. Ikke er det mye hjelp i å bytte forsterker heller hvis en synes bassen er slapp. Ofte er det slik at diskant og mellomtone kommer litt frempå når bassen ikke er tilstede. Hvis det er dette du opplever bør du vurdere å bytte både høyttalere og forsterker?
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.07.2006 20.39.40 #7 av 16
Postet av: orso
Jeg tror også Marantz og Audio Pro er en god kombo. Effekstforsterker er også en god løsning. Hører noe sier at Vincent kan være lys og skarp, så ikke sikkert det er den beste kombinasjonen. Rotel passer de fleste høyttalere. Rotel sies å helle en tanke mot det mørke.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.07.2006 00.04.09 #8 av 16
Postet av: bart24
ser at min yamaha receiver ikke har pre out. så ad er effekt forsterker utelatt.. dermed er det snakk om en ny receivre.. marants er sikkert ikke dumt, men hva tror dere om yamaha sine da? har lest mye bra om deres receivere i det siste?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.07.2006 07.33.59 #9 av 16
Postet av: orso
"bart24" skrev:ser at min yamaha receiver ikke har pre out. så ad er effekt forsterker utelatt.. dermed er det snakk om en ny receivre.. marants er sikkert ikke dumt, men hva tror dere om yamaha sine da? har lest mye bra om deres receivere i det siste?

Yamaha er bra, men er du først og fremst ute etter bedre musikkgjengivelse så er merker som Marantz og Arcam bedre.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.07.2006 09.54.18 #10 av 16
Postet av: bart24
beklager for noen skriveleifer i siste innlegg ;) det er hovedsaklig i musikk jeg vil ha mest forbedring av lyden. så da får jeg vel begynne å se etter noen marantser tenker jeg. noen som har tips om ok høytaler kabler? tror ikke jeg kan koste å meg dyre kabler til bak høytalerne pga lange strekk og dermed en god pris også. men til frontene og senter kunne det vært greit med noe litt bedre et vanlig kobber kabel kjøpt på elkjøp som jeg har nå...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.07.2006 11.02.52 #11 av 16
Postet av: pnerbye
Jeg har Biltemas 4kvmm. Det er viktig med tilstrekkelig tverrsnitt. Skru dette godt fast i skruterminalene, men husk å etterstramme litt etter en stund.

Dette er i tillegg til å være veldig bra også veldig billig. Ikke la deg lure til å handle dyr kabel. Så langt har vitenskapen ikke funnet noen sammenheng mellom pris og god lyd! :)
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.04.2007 07.01.47 #12 av 16
Postet av: bart24
nå er rotel rmb 1075 kjøpt inn. :) så får vi se hvordan den går imot resten av anlegget.

men ny forforsterker må jeg ha.

noen anbefalinger der? :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.04.2007 10.26.50 #13 av 16
Postet av: orso
"bart24" skrev:nå er rotel rmb 1075 kjøpt inn. :) så får vi se hvordan den går imot resten av anlegget.

men ny forforsterker må jeg ha.

noen anbefalinger der? :)

Regner med du snakker om surround receiver? Da anbefaler jeg som før Marantz. Marantz har nå også fått et skikkelig kalibreringssystem. Eventuelt kjøp brukt, siden HDMI 1.3 er på vei inn nå.

Rotel kommer forresten med nytt til høsten av både receivere og surround preamper/prosessorer.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.04.2007 11.58.23 #14 av 16
Postet av: bart24
tenker da på en kontroll forsterker?, forfosterker til effekt forsterkeren.

er vel litt bortkastet å kjøpe en reciever til det da jeg tror jeg har forsterkraft nok fra før. og recieveren ville ikke blitt brukt til å drive noen høytalere.
audio pro, blue diamond, black vector, black pearl.panasonic pv60,42", xbox360, kimber 4tc, rotel rmb 1075, yamaha dvd s657, canal digital hd tuner.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.04.2007 14.06.26 #15 av 16
Postet av: orso
"bart24" skrev:tenker da på en kontroll forsterker?, forfosterker til effekt forsterkeren.

er vel litt bortkastet å kjøpe en reciever til det da jeg tror jeg har forsterkraft nok fra før. og recieveren ville ikke blitt brukt til å drive noen høytalere.

Men du snakker om sorround/hjemmekino forforsterker (kalles som oftest prosessor) og ikke tokanals forforsterker, ikke sant?
Hva er budsjettet? Regner med at du vet at de koster mye. Rotel kommer med nye til høsten. Regner med prisene vil ligge på det samme som dagens modeller:
http://www.fona.no/index.cfm?tmpl=butik ... _kid=94260
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar