Logo

Billig LCD - LG, JVC eller Toshiba

Skriv et svar
24.02.2008 09.05.02 #1 av 8
Postet av: Steinbekkhaugen
Hei!

Mitt første innlegg her og det er x antall som har spurt om det samme. Hvilken LCD skal jeg velge?

Grunnen til at jeg har bestemt meg for LCD, er at jeg har svært mange vinduer i stua....altså generelt mye lys. Etter det jeg forstår er LCD "best" i slike tilfeller.

Budsjettet er svært begrenset. Helst under 9000,-.

Har sett på tre skjermer. LG lc5_ serien (37' eller 42) , JVC lt-42a80zu (eller 37'), Toshiba 42A3000P.

Dette er alle tre billige skjermer (nokså like i pris,) men det er vanskelig å bestemme seg. Bor slik til at jeg heller ikke får sett dem hos noen forhandler.

Den skal stort sett brukes til tv titting, PS2 og DVD (en eldre dvd spiller). Har parabol fra viasat med PVR. TV2 og TVN må jeg ta inn med vanlig antenne, så på disse to kanalene har jeg dårlig signal. Sitter ca 2,5 - 3 m fra tv'n idag.

Er det noen som har sett dem og kjenner til dem?

PS.....er det noen innbrennings problemer på Plasma fortsatt? (har ikke helt slått fra meg Plasma)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.02.2008 18.11.23 #2 av 8
Postet av: A8
tv2 og tvn (analog)vil vel falle bort etterhvert så ikke legg noe vekt på den analoge delen.

det at du har mye lys i stua vil vel ødelegge litt uansett om du har plasma eller lcd, hvem som er best ??
panasonic kommer med en ny plasma serie nå som har et helt nytt antireflex system, men hvordan det slår ut iforhold til de lcd skjermene du har nevnt er uvisst.

Innbrenningsproblemer eksisterer vel egentlig ikke når det gjelder plasma idag, ihvertfall ikke fra seriøse merker.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.02.2008 20.18.32 #3 av 8
Postet av: Steinbekkhaugen
Takk for svar.

Når det gjelder Plasma. så kjenner jeg en som har Panasonic 37PV70. Synes det er kjempebra bilde på den, men som sagt, har en del vinduer i stua og usikker på hvor godt dette vil gjenspeile seg i tv'n.
Klar over at det er snakket mye om dette i andre innlegg, men spør uansett igjen. Noen som har LCD i budsjett klassen og erfaring med dette?

Når det gjelder den nye serien til Panasonic, så vil nok den være uaktuell med hensyn på pris :(

En ting til. Hvordan er det med plasma og transport? Er det så at den må stå når den transporteres?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.02.2008 07.55.49 #4 av 8
Grunnen til at LCD er å foretrekke i lyse romforhold er at plama apperatene bruker en glassplate forran skjermen. Dette skaper refleksjoner og derfor mindre egnet å bruke i lyse rom. I dagslys vil de fleste derfor virke blasst og kontrastfattig, men så må jeg også spørre om du ser mest på TV om dagen eller kvelden? Kontrast og sortnivå er mye bedre på plasma apperatet fra Panasonic enn feks JVC tvèn, du får en grei TV til prisen, men kontrast og fargegjengivelsen er middelmådig, den sliter også litt med etterslep. Jeg ville heller brukt litt penger på kjøpet slik at du blir fornøyd, enn å angre siden. På den andre siden så kan du benytte deg av returretten hvis du ikke er fornøyd.

Så jeg anbefaler Panasonic 42PX-70:
http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdi ... plid=54762

En test som kan være relevant for deg:
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =3776&p=68
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.02.2008 09.22.37 #5 av 8
Postet av: Steinbekkhaugen
Takk for svar Tommy. :D

Ser at du tidligere har svart andre på deres problemstillinger og anbefaler Panasonic. Denne har jeg som sagt sett og synes den var svært bra, men så var det lysforholdene da. I utgangspunktet ser jeg tv på kvelden, men tv'n vil bli flittig brukt på dagen i det nærmeste året i alle fall (samboer blir hjemmeværende). Får kanskje kjøpe persiener og rullegardin da :?

Så den testen som du viste til. Hørt mye fint om Tatung i 32'. Men er fortsatt litt skeptisk. Hvordan vil denne være med Parabol fra Viasat, altså ikke HD.

Så at komplett hadde en LG 42PT81 på tilbud denne uken, men etter å ha lest på svenske sider så har denne innbrenningsproblemer (eller ghosting?) Er dette et problem for Panasonic sine plasma?

Så en ting til, er 42' for stort for en sitteavstand 2,5 til 3,5 meter?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.02.2008 09.50.12 #6 av 8
Er selv litt skeptisk til 42" modellen av Tatung, hørt tilbakemeldinger fra eiere og dem sier at sortnivået er middels og bildet på analoge signaler er middelmådig, men kan ikke bekrefte dette da jeg ikke har sett den, her er plasma apperatene generellt bedre. Hvis du vil ha en god LCD-TV i den prisklassen ville jeg vurdert å gå for en 37" fra Toshiba, men mest bildekvalitet for pengene får du nå ved kjøp av en plasma TV fra Panasonic.

Jeg har ikke opplevd noen innbrenningsproblemer fra PV70 serien, dette er ett mindre utbredt problem på moderne apperater da dette oppstod mest i startfasen. Det kan forekomme noe som heter retention, eller en midlertidig innbrenning som foregår i noen få minutter før det forsvinner igjen. Hvis du først har fått innbrenning kan det behandles med en "snøbehandling". Altså på nyere plasmaskjermer er egentlig ikke innbrenning noe å beskymre seg over, men jeg har sett det på blant annet en Samsung Plasma skjerm for ikke lenge siden.

LG sine apperater har i tester fått trekk for ett middels sortnivå og at fargene ikke er like nøytale som på andre Tvèr. Om 42" blir for stort til den sitteavstanden kommer ann på personlige preforanser, men jeg vil si at 42" er en passende størrelse med den nevnte sittevastand.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.02.2008 10.55.29 #7 av 8
Postet av: A8
du sier at panasonic sin nye serie blir uaktuell pga pris?

Tror nok 37" px80 kommer til å koste under 9000. Det er ihvertfall det vi tror sammenlignet med priser fra tyskland, usa og sverige.

edit: ser at netshop har satt pris på 42" px80 til 11995,- men det er vel kun for at de ikke skal skyte seg sjøl i huet. Altså bli kvitt de gamle tvene først :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.02.2008 11.20.51 #8 av 8
Postet av: Steinbekkhaugen
Hmmm....må kanskje vente en stund da?

Var nettopp ute og så på 42PX7 (altså lillebror med en HDMI og 8000:1 i kontrast) til 9990,-. Var noe gjenspeiling i skjermen, men blir jo ikke bedre når tv'n er utstilt med "lagerlys" i taket. Bildet var som jeg trodde, veldig bra.

Ikke så lett dette....og lettere blir det ikke når en er i butikken og blikket dras mot skjermene på over 20000,- :shock:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar