Logo

Best flat-TV for "vanlige TV signaler"?

Skriv et svar
07.04.2006 08.24.39 #1 av 14
Postet av: OBD
Hei,

for meg er det 1 vesentlige spørsmål som styrer valg av flat-TV.

Hvilken TV gir best visuelt resultat på ca 2-3 meters avstand når kilden er parabol set-top-box fra Canal Digital?

Jeg har sett på enkelte TV-er (Pioneer PDP 43” og 50” RXE/Philips 37PF9830) og er egentlig litt skuffet over kvaliteten ”vanlige” TV sendinger fra for eksempel NRK har på denne avstanden.

Undertekst er dels hakkete og ansikter ser dels ut som levende oljemalerier. Dette er selvsagt litt spissformulert, men TV'er i denne prisklassen og med så bra testomtale bør vel klare jobben bedre...?

Mvh
OBD
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.04.2006 08.42.33 #2 av 14
Postet av: arntos
Hei!

Velkommen til forumet.

Prøv å les litt i TV forumet. Der finnes mange innlegg ang dette. Men generelt kommer vel PANA godt ut.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.04.2006 08.48.25 #3 av 14
Postet av: OBD
Hei

takk for lynraskt svar.

Jeg har søkt litt rundt i forumet og ser at mye fokus går mot HD kvaliteten TV-ene leverer.

Vi må nok leve med brorparten av at TV-kanalene vi ser mest på vil være standard mpeg2 i mange år.

Kan svaret være å gå ned til 28-32" skjermstørrelse?

Mvh
OBD
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.04.2006 08.55.32 #4 av 14
Postet av: Tannoy
"OBD" skrev:Hei

takk for lynraskt svar.

Jeg har søkt litt rundt i forumet og ser at mye fokus går mot HD kvaliteten TV-ene leverer.

Vi må nok leve med brorparten av at TV-kanalene vi ser mest på vil være standard mpeg2 i mange år.

Kan svaret være å gå ned til 28-32" skjermstørrelse?

Mvh
OBD


Har selv en Pana PV500 og denne takler "dårlig" signaler fra UPC meget godt hjemme hos meg. Etter litt tweaking synes jeg bildet er til å leve med...
Tror kanskje at du vil oppleve et litt mindre bilde som bedre, men allikel vil du slite med de samme problemene siden signalkilden er dårlig.
Det er helt klart at majoriteten av signaler fremdeles er av for dårlig kvalitet, men allikevel kan det være lurt å tenke fremover med tanke på HD-materiale. Tross alt har de aller fleste innkjøpt TV i 10 år eller lengre...
Sometimes I have morningwood in the late afternoon...
Sjekk gjerne ut min hjemmekino:
http://min.hjemmekino.no/Tannoy/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.04.2006 09.18.10 #5 av 14
Postet av: orso
Tror ikke løsningen er å gå ned i størrelse for da må du kjøpe LCD. LCD er mer kresen på bildesignalene enn plasma. Panasonic PV50 som ikke er HD-ready, men HD-kompatibel via komponent inngangen er nok det beste alternativet. PV500 som er HD-ready og koster 21500 kr hos sovida nå er også bra. Panasonic har nå kommet med en ny modell som heter PV60, men den er mer kresen på bildesigalene enn sine forgejengere. I slutten av denne måneden kommer PA60 som etterløser PA50, men vet ikke hvor kresen den er på signalene. LG har også noen plasmaer som takler signaler godt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.04.2006 09.32.51 #6 av 14
Postet av: xuax
Jeg Ville ventet og tittet litt mer fremover. Modellskifte er begynt og foreløpig er det bare panasonic som har kommet med nye modeller. Det vil komme mye spendende iløpet av sommeren. Videre er jeg ikke enig med de foregående innleggene når det gjelder størrelse. Selv prøvd 42" (PA50) på 3 meter og det var ingen behaglig opplevelse. På dvd var bilde greit nok, men har aldri trivdes på første rad på kino'en. Ville nok tenkte på 32-37". husker jeg ikke helt feil kommer PV60 også i 37"
Har man nok penger kan man kjøpe seg hva som helst!!!

"Du jeg bare lurte, men hva er forskjellen på en plasma tv og en sånn derre LSD-tv??"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.04.2006 12.07.37 #7 av 14
Postet av: orso
"xuax" skrev:Jeg Ville ventet og tittet litt mer fremover. Modellskifte er begynt og foreløpig er det bare panasonic som har kommet med nye modeller. Det vil komme mye spendende iløpet av sommeren. Videre er jeg ikke enig med de foregående innleggene når det gjelder størrelse. Selv prøvd 42" (PA50) på 3 meter og det var ingen behaglig opplevelse. På dvd var bilde greit nok, men har aldri trivdes på første rad på kino'en. Ville nok tenkte på 32-37". husker jeg ikke helt feil kommer PV60 også i 37"

Det er vel ingen av oss som har sagt han skal kjøpe 42". Vi har bare nevnt hvilke merke og modell som passer best. Panasonic sine plasmaer får man også i 37".
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.04.2006 12.18.19 #8 av 14
Postet av: Tannoy
42" fra 3 m går helt fint! Seff. litt uvant i begynnelsen, men urtrolig hva man blir vant til! Nå ser en 32" nesten latterlig liten ut...
Sometimes I have morningwood in the late afternoon...
Sjekk gjerne ut min hjemmekino:
http://min.hjemmekino.no/Tannoy/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.04.2006 12.21.18 #9 av 14
Postet av: OBD
"Tannoy" skrev:42" fra 3 m går helt fint! Seff. litt uvant i begynnelsen, men urtrolig hva man blir vant til! Nå ser en 32" nesten latterlig liten ut...


Er det "vanlige TV" signal fra parabol som "går helt fint" og som man kan venne seg til?
Er det redusert kvalitet man må venne seg til eller at skjermen er stor?
;-)
Hvilken TV er det som klarer slike signal så bra?

OBD
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.04.2006 07.31.35 #10 av 14
Postet av: Tannoy
Jeg for min del tar inn via analoge signaler fra UPC som skal sies å ikke være av beste kvalitet. Allikevel takler min TV dette mottaket med et akseptabelt bilde. Tester viser at denne Panasonic modellen er god på prosessering av "dårlige" signaler. Husk at de nye flattv`ene tross alt er beregnet for den digitale tidsalder. Dessverre er Norge helt i bakleksa her...ihvertfall på bakkenivå. Dersom du tar inn digitale signale
enten via kabel eller parabol, vil du nok oppleve et bilde som er mye bedre.

Jeg har en Panasonic TH42PV500.
Sometimes I have morningwood in the late afternoon...
Sjekk gjerne ut min hjemmekino:
http://min.hjemmekino.no/Tannoy/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.04.2006 07.49.11 #11 av 14
Postet av: OBD
"Tannoy" skrev:Jeg for min del tar inn via analoge signaler fra UPC som skal sies å ikke være av beste kvalitet. Allikevel takler min TV dette mottaket med et akseptabelt bilde. Tester viser at denne Panasonic modellen er god på prosessering av "dårlige" signaler. Husk at de nye flattv`ene tross alt er beregnet for den digitale tidsalder. Dessverre er Norge helt i bakleksa her...ihvertfall på bakkenivå. Dersom du tar inn digitale signale
enten via kabel eller parabol, vil du nok oppleve et bilde som er mye bedre.

Jeg har en Panasonic TH42PV500.


Hvor langt unna TV'n er bildet akseptabelt på vanlige TV signaler (digital satelittboks)?

Du skriver at Norge er i bakleksa mhp bakkesending digitalt.
Et nytt norsk bakkenett vil vel kun sende mpeg4? SD i første runde (om ca 2 år?), og det er vel svært få bakkenett i verden som har HD, eller...?

OBD
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.04.2006 12.13.11 #12 av 14
Postet av: Tannoy
"OBD" skrev:
"Tannoy" skrev:Jeg for min del tar inn via analoge signaler fra UPC som skal sies å ikke være av beste kvalitet. Allikevel takler min TV dette mottaket med et akseptabelt bilde. Tester viser at denne Panasonic modellen er god på prosessering av "dårlige" signaler. Husk at de nye flattv`ene tross alt er beregnet for den digitale tidsalder. Dessverre er Norge helt i bakleksa her...ihvertfall på bakkenivå. Dersom du tar inn digitale signale
enten via kabel eller parabol, vil du nok oppleve et bilde som er mye bedre.

Jeg har en Panasonic TH42PV500.


Hvor langt unna TV'n er bildet akseptabelt på vanlige TV signaler (digital satelittboks)?

Du skriver at Norge er i bakleksa mhp bakkesending digitalt.
Et nytt norsk bakkenett vil vel kun sende mpeg4? SD i første runde (om ca 2 år?), og det er vel svært få bakkenett i verden som har HD, eller...?

OBD


Nå har jeg aldri testet TV en med digitale signaler fra kabel eller parabol, men erfaringsmessig på andre TV er er dette å foretrekke.
Når det gjelder det digitale bakkenettet her i Norge, er det planlagt ferdig rundt 2009. Overgangen til HD kommer sikkert til å gå gradvis, men ettersom det jeg har lest, har "tunge" kanaler som NRK og TV2 ingen planer om å gå over til HD. Dette er en overgang som er svært kostbar.
Når det gjelder digitale bakkenett kan man f.eks se til USA, Storbritannia, Sverige, Tyskland osv.(ikke helt ferdig, men lengre i prosessen her her oppe på bjerget...)
Når det gjelder standard har vel Norge(Europa) gått for 720p, MPEG-4.
Det er sikkert andre på forumet som kan mer om dette.

Mer kan du lese her: http://www.ntv.as/
Sometimes I have morningwood in the late afternoon...
Sjekk gjerne ut min hjemmekino:
http://min.hjemmekino.no/Tannoy/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.04.2006 06.35.18 #13 av 14
Postet av: sruben
"bomholt" skrev:Panasonic har nå kommet med en ny modell som heter PV60, men den er mer kresen på bildesigalene enn sine forgejengere.


Du mener at PV60 er mer kresen på bildesignaler enn både PA50 og PV500? Har du fått testet/sammenlignet dette selv?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.04.2006 07.32.34 #14 av 14
Postet av: orso
"sruben" skrev:
"bomholt" skrev:Panasonic har nå kommet med en ny modell som heter PV60, men den er mer kresen på bildesigalene enn sine forgejengere.


Du mener at PV60 er mer kresen på bildesignaler enn både PA50 og PV500? Har du fått testet/sammenlignet dette selv?

Nei, har ikke testet det selv. De som har kjøpt skjermen sier dette.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar