Logo

BENQ W5000 vs Infocus X10

Skriv et svar
28.02.2009 20.54.04 #1 av 6
Postet av: krmaeland
skal kjøpe meg en projektor og det står vel mellom disse to hvilke fordeler/ulemper er det med disse to?
hvilken projektor vil være best?
skal være i et kjellerrom uten vindu så vil ha full kontroll på lys i rommet.
rommet er ca 3x6meter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.03.2009 09.00.35 #2 av 6
Postet av: Gorm
Med mindre du skal benytte et gigantisk lerret (type over 120 tommer), så vil nok W5000 gi deg den desidert beste bildeopplevelsen. Grunnen til det, er at W5000 har en dynamisk iris (når "deep black" er aktivert) som struper lysutbyttet i mørke scener. Den opplevde kontrasten vil derfor være langt høyere enn på X10. X10 på sin side, har så høyt lysutbytte at den ikke egner seg på moderat store lerret (i mørke rom).
Når det gjelder plassering av projektoren, så byr også X10 på en utfordring. Den har et fast offset på 136%, noe som tilsvarer at projektoren må henge forholdsvis høyt over lerretets øvre kant (36% av bildehøyden).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.03.2009 09.52.02 #3 av 6
Postet av: krmaeland
det blir nok et lerret på 106tommer her tenker jeg da det ikke er plass til noe større.
så da er w5000 den beste projektoren til mitt bruk?
kan denne henges i tak? det står ikke noe om dette i tekniske data på denne.
hvordan vil varmeutviklingen være på denne? trenger den god plass bak projektoren for kjøling?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.03.2009 10.30.33 #4 av 6
Postet av: Gorm
Du trenger ikke tenke på varme i bakkant, da ingen av de to nevnte projektorer blåser kjøleluften ut den veien.

W5000 kan selvagt henges i taket (står da tydelig i maualen, se vedlagt bilde), eller plasseres på en hylle i bakkant av rommet. Den har optisk linseforskyvning, og denne har et "arbeidsområde" som tilsvarer at projektoren kan plasseres hvor som helst innenfor topp og bunn på lerretet (bildeflaten). Dette uavhengig av om den henger oppned fra taket, eller er plassert på en hylle på bakvegg. Skal den henge ned fra taket bør du altså vurdere et takfeste som senker projektoren (linsen) til til minimum samme høyde som toppen av lerretet. 5000.jpg 5000.jpg ( 93,1337890625 KB) Vist 1332 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.03.2009 10.39.57 #5 av 6
Postet av: krmaeland
takker! :D
har ikke sett manualen på den så viste ikke dette!
da blir det nok en w5000 på meg.
hvordan er kalibreringsmulighetene på denne? er dette noe jeg kan klare selv?
ser den får minus for dette i anbefalingsguiden deres.
er dette noe forhandler kan hjelpe meg med?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.03.2009 12.05.29 #6 av 6
Postet av: Rune
Du kan lese testen til Gorm på disse på Insider siden: (logg deg inn med brukernavn/passord fra forumet)
http://www.hjemmekino.no/insider/archiv ... no=6&cat=4
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar