Logo

Bedring av Kabel-tv signal.

Skriv et svar
22.07.2006 21.07.01 #1 av 8
Postet av: rastaxp
Hei, godt folk.

Har Canal Digital kabel-tv, og problemer med signalet. Plages med striper på TV2, svak støy på Nrk og Tv Norge. Videre har jeg skurr når folk snakker på National Geographic og Disney Channel. I tilleg har jeg en meget irriterende lyd på de 4 visiningskanalene som kjøres over 400 mhz. En skjingrende slags form for piping, ved diverse lyder der bassen kicker inn. Disse kanalene har selfølgelig også litt skurring, dog ZTV er helt ekstremt dårlig.

Nettet er koblet opp med 3 uttak. Først kjøres jord kabelen inn i en kontakt, og utav den kjøres en F-plugg i en splitter som tidligere delte signalet til tv antennen i huset. Det er en 4-veis spiltter av merket Triax. Så videre ut ifra den går det 2 hvite, skjermende coax kabler av grei kvalitet. Disse går til hver sin etasje og ender i tv-kontakter med både radio, tv og digital-tv inngang. Kabelen jeg bruker til tv'en er av meget god kvalitet, og er en svart trippel skjermet kabel, så det skulle ikke være det store problemet.

Så.. spørsmålet er: Hvordan kan jeg bedre signalet?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.07.2006 08.01.47 #2 av 8
Postet av: Rune
Hei og velkommen til forumet.

Det første jeg ville gjort er å prøvd å sjekke signalet før splitteren. Er signalet dårligt der allerde så ville jeg klagd til Canal Digital / sjekket med naboene om de har samme problem.

Er problemet splitteren, ville jeg montert på en forsterker med splitter der isteden for.

Jeg bor selv i et boretslag og for en stund siden flyttet noen inn i nabolieligheten. Mens de pusset opp gjorde de tydeligvis noen endringer med kabalanlegget i den leiligheten som førte til at kvaliteten ble slik du beskriver det. Jeg gjorde dem oppmerksom på det og dagen etter var problemet løst :-) (aner ikke hva de har gjort). Så hvis du har noen naboer som har koblet rart så kan det føre til at du får dårligt signal.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.02.2007 07.52.06 #3 av 8
Postet av: jensemann73
når du deler opp singnalene på flere tv enheter må du ha antenne`\signal forsterker for å opprettholde singnal styrken . har du lcd eller plasma skjerm krever dem enda bedre kvalitet på signalene
lyngdorf 2200 og B&W 703. Panasonic TH 42 plasma og panasonic 50 diga dvd.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.02.2007 11.42.17 #4 av 8
Postet av: Bobben
"jensemann73" skrev:når du deler opp singnalene på flere tv enheter må du ha antenne`\signal forsterker for å opprettholde singnal styrken . har du lcd eller plasma skjerm krever dem enda bedre kvalitet på signalene


Et analogt kabelsignal vil ha dårlig oppløsning i forhold til digitale signaler. Analogsendt tv har pga. båndbredden en oppløsning som tilsvarer ca. 540x576 (i praksis kan det være enda dårligere). Signal/støy forhold blir heller aldri bra og det blir mer synlig på en flatskjerm..
Har man analog mottak og flatskjerm så vil jeg tro at skarphets justering i TV'n bør settes ned til minimum.

Digitale signaler har som regel 704x576 eller 720x576 i oppløsning.

Digitale signaler har også digital "støy" hvis signalet er for mye komprimert men har man kjøpt LCD eller plasma flatskjerm så vil bildet bli mye bedre med digital dekoder. NRK's kvalitet digitalt er helt suveren siden NRK sender med bitrater opp til 8.5Mbit/s.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.02.2007 12.17.17 #5 av 8
Postet av: Amadesus
Er det forskjell hvis man monterer ekstra uttak til kabel tv selv eller om man får en montør fra en tele leverandør til å gjøre det? Tenker da på om tele montørene bruker spesiellt utstyr som ivaretar signalkvaliteten på en bedre måte enn det jeg vil få til selv?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.02.2007 07.12.48 #6 av 8
Postet av: Skiboy
Det er også viktig å vite at signalet dempes for hver splitting man gjør.
Vanlig så vil en split fra 1 -> 2 dempe 3,5Mhz. En splitter som splitter fra 1 -> 4 vil dempe 7,5hz. Slik at f.eks. går ditt signal igjennom begge disse splitterne så har du dempet signalet med 11 Mhz.
Kanalene ligger mellom 60 og 75 Mhz og er man i dette eksemplet heldig å får gode signaler fra kabel selskapet så vil man starte på 75Mhz. Det dempes deretter 11Mhz og du ender da opp på 64Mhz. (i tilegg så demper også selve kabelen litt på signalet)

Vet ikke hvilke kanaler som ligger på hvilket frekvens osv osv. Men mener at hvis man kommer for lavt i Mhz så vil de kanalene som ligger nederst i båndet få problemer. Skurring, dårlig tekstTV osv

I tillegg kommer slike ting som om man kobler i stjerne, parallelt osv

Rett meg noen om jeg har feil...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.02.2007 18.41.17 #7 av 8
Postet av: Bobben
"Skiboy" skrev:Det er også viktig å vite at signalet dempes for hver splitting man gjør.
Vanlig så vil en split fra 1 -> 2 dempe 3,5Mhz. En splitter som splitter fra 1 -> 4 vil dempe 7,5hz. Slik at f.eks. går ditt signal igjennom begge disse splitterne så har du dempet signalet med 11 Mhz.
Kanalene ligger mellom 60 og 75 Mhz og er man i dette eksemplet heldig å får gode signaler fra kabel selskapet så vil man starte på 75Mhz. Det dempes deretter 11Mhz og du ender da opp på 64Mhz. (i tilegg så demper også selve kabelen litt på signalet)

Vet ikke hvilke kanaler som ligger på hvilket frekvens osv osv. Men mener at hvis man kommer for lavt i Mhz så vil de kanalene som ligger nederst i båndet få problemer. Skurring, dårlig tekstTV osv

I tillegg kommer slike ting som om man kobler i stjerne, parallelt osv

Rett meg noen om jeg har feil...


Bare litt flisespikking :
Demping måles i dB og ikke i MHz
Signal nivå måles i dBmW eller dBuV osv. , ikke i MHz
Antar at du har opplyst signalnivå verdier i dBuV.

60dBuV skulle tilsvare ca. -50dBmW
75dBuV skulle tilsvare ca. -30dBmW

10dB demping er signal dempet til 1/10 av orginalt signal
20dB demping er signal dempet til 1/100 av orginalt signal
30dB demping er signal dempet til 1/1000 av orginalt signal

0dBmW er 1mW
-30dBmW skulle tilsvare ca. 1/1000 mW
-50dBmW skulle tilsvare ca 1/100000 mW
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.02.2007 10.15.52 #8 av 8
Postet av: Skiboy
He he du har helt rett :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar