Logo

Avstand til lerret/lysstyrke

Skriv et svar
08.10.2005 05.34.55 #1 av 6
Postet av: Fersking
Planlegger å investere i en projektor, mest sannsynlig Panasonic PT-AE 700U(evt.900U hvis jeg får råd...).

1.Rommet er 3,5 m fra frontvegg til bakvegg. Det er vel greit med lerretvidde på 200 cm med sitteavstand på ca 3 meter,eller kan bildet oppleves for stort?

2.Når jeg velger førstnevnte projektor i kalkulatoren på projectorcentral.com og velger projektoravstand på 3,20m samt skjerm med vidde 200cm og gain 1,0 - fremkommer at bildet blir lysere enn anbefalt(får 106 nits mot max anbefalt 75 nits.) Er dette kun av teoretisk interesse eller kan det gjøre bildet for lyst og ubehagelig å se på???
For your eyes only
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.10.2005 11.46.33 #2 av 6
Postet av: Bombadil
Fra 3 meters sitteavstand tror jeg nok at 200cm er ganske så perfekt.

Når det kommer til lysstyrken på bildet, så kan du eventuelt kjøpe et filter som du setter foran linsen. Jeg tror det heter hoya nd2 filter. (her må noen andre korrigere meg) Et slikt filter vil redusere lysstyrken og forbedre kontrasten. Du får kjøpt det i fotobutikker.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.10.2005 13.12.15 #3 av 6
Postet av: Vector
3m og 200cm høres bra ut ja, sjøl så sitter jeg 2,5m fra lerretet akkurat nå, å har 185cm lerret. Dette funker da kjempe bra hos meg :) Men så kan det jo også variere fra projektor til projektor, murlig du kan se screendors, eller ikke også! Men det er vansklig når du har en avstand på 3m. Åssen proektor har du?
Mvh Vector
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.10.2005 14.21.05 #4 av 6
Postet av: Bombadil
Han sier at han skal kjøpe seg enten panasonic pt-ae700 eller 900 hvis han får råd. Jeg har ikke hørt om noen som har problemer med screendoor her.

Jeg vil anbefale deg å gå for 900. Denne skal være bedre på alle punkter og ligger til 15000,- på komplett.no (når den kommer ut)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.10.2005 15.15.48 #5 av 6
Postet av: kid
Får nok en gang komme med mine uttalelser om dette da, har vel sagt det en del ganger i tidligere poster men;

Jeg har pt-ae700 takfestet ~3,8 meter fra lerret. Sitteavstanden min er ~3,6meter. Projectoren min lyser mot et Draper Luma lerret på 220cm med maskering og 1,0 Gain. Rommet er 3m(b)x4m(l) og så og si helt lyskontrollert. Jeg synes ikke projectoren blir "for lyssterk", isåfall finnes det noen enkle justeringer som kan "dempe" dette litt på både dvd spilleren og projectoren. Lamp-power står riktignok på laveste, litt pga. pærenslevetid. Tilbake til det jeg egentlig vil si, jeg ser utrooolig mye film. Ser på 2-3 filmer hver eneste dag så sant det lar seg gjøre, og det gjør det! Jeg synes lerretet mitt på 220cm er altfor stort, blir anstrengende og slitsomt å se på. Regner med at jeg skal bytte ut mitt lerret med et på rundt 70". Men synes det er heftig å ha en så stor "skjerm" når jeg skal se kun en film innimellom eller venner på besøk, men dette er mine synspunkter. Det er ikke for kult å ha for stort heller hvis du skal se mye film :roll:

Lykke til :wink:
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.10.2005 18.32.34 #6 av 6
Postet av: Vector
"Bombadil" skrev:Han sier at han skal kjøpe seg enten panasonic pt-ae700 eller 900 hvis han får råd. Jeg har ikke hørt om noen som har problemer med screendoor her.

Jeg vil anbefale deg å gå for 900. Denne skal være bedre på alle punkter og ligger til 15000,- på komplett.no (når den kommer ut)



Ser han skrev det nå :) Nei Screendor bør ikke bli noe problem!
Mvh Vector
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar