Logo

Anskaffelse av hjemmekino anlegg

Skriv et svar
24.09.2005 08.18.22 #1 av 17
Postet av: Kent Roger
Heisann.

Har vært rundt og hørt på noen høytaler sett, men er veldig i tvil om hva som har best rykte på seg. Forsterkeren jeg har er en Denon 3805.

Settene er som følger:

Dali:
Front: Dali concept 8
Bak: Dali concept 6
Cent: Dali concept CT
Pris: 11000

Klipsch:
Front: RF-10
Bak: RB-10
Cent: RS-10
Sub: RW-10
Pris: 11100

JBL:
Front: JBL Northridge E-90
Bak: JBL Northridge E-30
Cent: JBL Northridge EC-35
Pris: 13000

Hva vil i utgangspunktet være et godt kjøp?

Mvh

Kent Roger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.09.2005 10.30.48 #2 av 17
Postet av: kid
Synes du har finni utgangspunktet i et godt kjøp jeg? :roll:

Alle disse tre pakkene er jo kjempe gode pakker, suveren reciever du har også, kan få mye moro nå?! Personlig liker jeg Dali & JBL best, kan ikke helt sette ord på hvorfor.. Tror muligens mitt eget valg hadde falt på JBL.
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.09.2005 10.51.32 #3 av 17
Postet av: pnerbye
Kan se ut som om du først og fremst er interessert i hjemmekino og at du nedprioriterer musikk.

Vil anbefale Audio Pro Black Diamond V2, Black Pearl V2 og Black Vector V2. Dette kommer samlet på ca 10000. Deretter sparer du 5500 til en SVSub fra lsound.no.

Av pakkene du nevnte over har jeg kun hørt klipsch (15/25-serien), og det er virkelig overbevisende greier i hjemmekino.

Jeg har og hørt Concept 6, og den har en svært god mellomtone og diskant. Hvis Concept 8 leverer det samme + bass er nok dette en meget god pakke. Litt usikker på senterhøyttaleren. Den ser litt liten ut?

Det lureste du kan gjøre er i alle fall å velge deg ut noen favoritter og dra på lytterunde. Ta med deg noe musikk/film du kjenner.

Black Diamond V2 kan du høre på http://www.serviceavdelingen.no. Jeg fikk et godt tilbud på en pakke der. De har også Patos (http://www.patos.no) som du bør høre litt på.

Lykke til!
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.09.2005 14.30.26 #4 av 17
Postet av: Kent Roger
=> Petter

Du mener altså at settene over ikke er så bra på musikk. Hva er det som gjør det?

Kent Roger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.09.2005 14.50.49 #5 av 17
Postet av: Jan A M
"Kent Roger" skrev:=> Petter

Du mener altså at settene over ikke er så bra på musikk. Hva er det som gjør det?

Kent Roger


Hvorvidt de settene over er bra på musikk eller ikke, mener jeg det er du selv som bør finne ut. Smak og behag varierer såppas mye på dette området, så det å basere egne kjøp på andres meninger og "erfaringer" er ikke bestandig det lureste.

Du har jo selv klart å finne fram til disse tre settene, alle fra gode produsenter. Jeg anbefaler deg å lytte til de også på musikk, som du liker (hvis du da ikke gjorde det alerede da du lyttet på dem første gang). Eventuelt også prøve ut Audio Pro som pnerbye anbefaler. Så tar du de du selv liker, uansett hva andre måtte mene om "musikk egenskapene". :wink:

Det er min mening om saken da. :)
[url=http://min.hjemmekino.no/JanAM/][b][color=black][u]Min Hjemmekino[/u][/color][/b][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.09.2005 16.50.05 #6 av 17
Postet av: pnerbye
"Kent Roger" skrev:=> Petter

Du mener altså at settene over ikke er så bra på musikk. Hva er det som gjør det?

Kent Roger


Litt kjapt konkludert fra min side, men Klipsch er omdiskutert på flere fora ifht. musikkglede. Mange finner dem litt vel skarpe i diskanten bl.a. I hjemmekino derimot er detaljeringen og punch'en veldig god. Hadde jeg hatt råd ville jeg handlet Klipsch til hjemmekino, og heller satset på et separat stereoanlegg.

Dali Concept 8 er jeg usikker på. Concept 6 spiller musikk veldig bra, men trenger hjelp av sub til film. Til musikk også etter min mening. Dali er nok det mest musikalske av settene øverst.

JBL har helt klart sine fortreffeligheter i hjemmekino ifht. det jeg har lest om dem. De skal basse bra, men har ikke kvaliteter i mellomtone/diskant til å yte bra på musikk.

Uansett kommer du ikke unna å dra på en lytterunde.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.09.2005 16.57.27 #7 av 17
Postet av: pnerbye
Jeg er forøvrig enig med Jan A M. Hva andre måtte mene betyr lite hvis du liker lyden.

Kom på et forslag til her jeg. Hva om du heller satset på 2 par Concept 6 og Concept CT + en sub?

Concept 6 har fått svært gode kritikker i pressen og er sannsynligvis mye mer valuta for pengene enn Concept 8. Du sparer også såpass med penger at du har råd til en SVS fra http://www.lsound.no.

SVS PB10-ISD skal visstnok være noe av det villeste en kan få av sub for ca 5500 ferdig levert.

Selv kommer jeg til å handle SVS'en + 2 par Black Diamond, 1 Black Pearl og en Denon AVR 3806 hvis ikke noe alvorlig skjer før jul. ;)
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.09.2005 11.07.08 #8 av 17
Postet av: kid
Jeg synes Dali spiller veldig godt til musikk også jeg da, min personlige mening riktignok. Siden du er så hypp på å få en SVS sub inn i lydbildet, kan jeg anbefale en litt rimeligere sub som jeg selv har og er meget overbevisende fornøyd med.

AudioPro Ace-Bass 2

Utsalgsprisen startet på 5500, nå får du den for 3500 på blandt annet avhifi. En veldig god sub etter min mening, masse for pengene.

Håper du er fornuftig nok til å ta deg en lytterunde, hehe! :wink:
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.09.2005 11.48.03 #9 av 17
Postet av: pnerbye
"kid" skrev:Jeg synes Dali spiller veldig godt til musikk også jeg da, min personlige mening riktignok. Siden du er så hypp på å få en SVS sub inn i lydbildet, kan jeg anbefale en litt rimeligere sub som jeg selv har og er meget overbevisende fornøyd med.

AudioPro Ace-Bass 2

Utsalgsprisen startet på 5500, nå får du den for 3500 på blandt annet avhifi. En veldig god sub etter min mening, masse for pengene.

Håper du er fornuftig nok til å ta deg en lytterunde, hehe! :wink:


Jeg er ikke uenig i at Dali kan spille bra musikk bare så det er sagt. Jeg er bare litt usikker på om Concept 8 leverer varene.

Når det gjelder Ace-Bass 2 har jeg hørt denne leverer god mellombass, men at den sliter med å levere dypbass.

Vi er vel i grunn alle enige om at det er ørene som til slutt bestemmer! :)
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.09.2005 17.40.38 #10 av 17
Postet av: kid
Hehe det er vi.. Hmm, synes ikke den er så ille på dypbassen heller, iallefall ikke i den prisklassen, hørt mye i samme klasse, men finner kun noen få jeg føler måler seg med den. Men kan ha en kombinasjon med frontene mine også, som gjør at jeg "forveksler" litt lyd i huet.

I morra skal jeg sette sub'en min på standard spikes'a, oppa en steinplate, så får vi se åssen det går. Ble litt utenom temasnakk dette men, følte å dele det :P
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.09.2005 17.43.04 #11 av 17
Postet av: kid
"pnerbye" skrev:Jeg er ikke uenig i at Dali kan spille bra musikk bare så det er sagt. Jeg er bare litt usikker på om Concept 8 leverer varene.


Kan være enig i akkuratt det egentlig, conecept 6 f.eks gir "litt mer for pengene" etter min mening. Men føler likevel ikke at noen av dem er et dårlig valg.
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.09.2005 18.05.19 #12 av 17
Postet av: pnerbye
Mener ikke å "disse" sub'en din! ;)

SVS PB10-ISD har du sikkert hørt om, og iflg. de som eier en spiller den i ring rundt sub'er i samme prisklasse.

Jeg skal prøve å ikke bli religiøs her, men jeg ønsker meg altså en SVS selv. :D
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.09.2005 18.10.31 #13 av 17
Postet av: kid
Hehe, stemmer, har hørt om den, den har fått mye skryt også, men en prisklasse høyere enn min. Hehe, artig med litt kritikk, ikke noe high-end utstyr jeg har og det er jeg fullstendig klar over :lol:

Hadde jeg hatt hjemmekinoen min i en stor stue, hadde jeg gitt mye for å hatt 2xSVS :twisted:
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.09.2005 13.47.50 #14 av 17
Postet av: Alex F
Jeg henger meg på anbefaling om å kjøpe Black Diamond settet. Black Diamond var testvinner både i L&B og DVD&HJK. I tillegg har jeg testet disse, og de låter veldig bra til prisen. Under AV Forum treffet i Bergen i høst testet vi Black Diamond mot en del dyrere Klipsch høyttalere (kr 10-12 000). Klipsch er bra til film, men til musikk er de for "skarpe" synes jeg og mange med meg. Alle på treffet var enige om at Black Diamond leverte meget bra lyd, og de fleste var skuffet over Klipsch når det gjaldt musikk.

Det skal legges til at testplaten var Nils Löfgren (gitarmusikk), og det er mulig Klipsch er konge på f.eks rock (hva vet jeg?).

Er du usikker, så ville jeg gått for Black Diamond. Du kan også få dette en del billigere fra Fyndbörsen i Sverige. Jeg har en kamerat som bestilte derfra og sparte flere tusen.

Men skal du bruke høyttalerne over 90% til film, er muligens Klipsch et bedre valg, spesielt dersom du liker action filmer med mye ping og pang :wink:
Mirage, bare må ha det !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.09.2005 10.54.02 #15 av 17
Postet av: Torja
Har selv den komboen med receiver og høytalere som du nevner og den er svært overbevisende i hjemmekinoen, i tillegg til at det spiller godt når du setter yndlings CD på. Til og med radio høres fett ut. jeg bruker ofte kun Direkt funksjonen til Denon(bare sterio uten subb) når jeg lytter til radio, og savner da slett ikke subb.

Consept 8 leverer så absolutt varene, etter min mening.

8)
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar