Logo

Analog/digital tv tuner

Skriv et svar
19.06.2006 16.57.07 #1 av 6
Postet av: matmal
Hei! hva er forskjellen på analog og digital tuner? Blir det bedre bilde på lcd med en digital tuner med analoge tv signaler?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.06.2006 17.04.08 #2 av 6
Postet av: orso
"matmal" skrev:Hei! hva er forskjellen på analog og digital tuner? Blir det bedre bilde på lcd med en digital tuner med analoge tv signaler?

Har sakset et innlegg som Knut har skrevet. Håper det gir deg svaret:

En gjenganger på dette forum er:
Jeg skal kjøpe tv med innebygd digital tuner. Betyr det at jeg kan/ikke kan bruke den på analogt/digitalt kabel/parabol/bakkenett?

1. 99% Av alle tv-er leveres med en analog tv-tuner som kan brukes til å hente signaler fra en vanlig tv-antenne (analoge bakkesendinger) og analoge kabel-tv-anlegg. I tillegg har den gjerne flere innganger som tillater å koble opp en ekstern tuner.

2. Enkelte tv-er blir nå levert med en digital tuner, som oftest en DVB-T for digitalt bakkenett. Denne blir ubrukelig når regulære digitale bakkenettsendinger starter!

3. For bruke parabol må du i dag normalt ha en digital parabol-tuner. Denne kan normalt IKKE brukes til å ta imot noe annet enn nettopp digitale satellitt-sendinger. Det å ha en "digital tuner" betyr ikke at du automatisk kan ta imot absolutt alle digitale tv-signaler.

4. De fleste leverandørene ønsker å bestemme hva du kan bruke til å se på kanalene deres. Det betyr at om du ønsker å ta imot absolutt alt må du ha:
-en analog tv-tuner (inkl i de fleste tv-er)
-en digital bakkenett-tuner (DVB-T) godkjent av NTV med smartkortleser
-en digital kabel-tv-tuner (DVB-C) levert av din lokale kabel-tv-leverandør
-en eller flere digitale parabol-tunere (DVB-S2) levert av de leverandørene du ønsker (disse har eksklusive avtaler med enkelte kanaler)

Det er lett å se at dette er upraktisk derfor er tanken om å være "forberedt for alle distribusjonsmeklanismer" urealistisk, i alle fall inntil leverandørene greier å samarbeide. Innmaten i en tuner for digitalt bakkenett er veldig lik innmaten i andre digitale tunere, de skiller seg mest på selve radio-delen og kryptering. Men viljen til å åpne seg har så langt ikke vært til stede, heller tvert imot.

mvh
Knut

-en digital parabol-tuner levert av

Bakkenett: Antenner som står plassert på landjorda. Normalt bruker man en liten bord-antenne eller en "normal" antenne på taket for å ta imot disse.

Kabel-tv: en coax som går i jorda, i veggen eller på annen måte fram til en koblingsboks på stua. Mest brukt i tettbygde strøk

Parabol: satellitter i geostasjonær bane bestråler jorda med signaler som man kan hente ned med en parabol-skål.

Analog transmisjon: En gammel teknikk for å overføre f.eks tv-signaler

Digital transmisjon: En nyere teknikk for å overføre tv-signaler som 1-erer og 0-ere.

Kryptering: Innholdsleverandører velger ofte å beskytte innholdet slik at du må ha et kort eller en boks som gir adgang til å se på signalene deres.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.06.2006 23.25.17 #3 av 6
Postet av: knutinh
En renskrevet versjon av dette burde kanskje værtsatt som sticky?

-k
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.06.2006 22.46.44 #4 av 6
Postet av: sverreh
bomholt skrev:

-en digital bakkenett-tuner (DVB-T) godkjent av NTV med smartkortleser


Er godkjenningsordning en del av konsesjonsvilkårene?
Jeg skjønner at NTV ser et inntektspotensiale i slik godkjennings/formidlingsordning. Saken er vel så enkel at hvis *vi* ønsker å bruke andre mottakere enn de "godkjente" så tar vi selv risikoen for at det ikke virker. Den risikoen synes relativt liten iom at NTV vil bygge sitt nett iht etablerte standarder?
Eller er jeg på bærtur :?:
Sverre
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.06.2006 22.47.47 #5 av 6
Postet av: sverreh
bomholt skrev:

-en digital bakkenett-tuner (DVB-T) godkjent av NTV med smartkortleser


Er godkjenningsordning en del av konsesjonsvilkårene?
Jeg skjønner at NTV ser et inntektspotensiale i slik godkjennings/formidlingsordning. Saken er vel så enkel at hvis *vi* ønsker å bruke andre mottakere enn de "godkjente" så tar vi selv risikoen for at det ikke virker. Den risikoen synes relativt liten iom at NTV vil bygge sitt nett iht etablerte standarder?
Eller er jeg på bærtur :?:
Sverre
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.06.2006 07.50.08 #6 av 6
Postet av: knutinh
Jeg tar meg friheten å quote meg selv :-)

"Det ser ut som om NTV nå har fått konsesjonen for et nytt digitalt bakkenett for tv-sendinger (DVB-T).
Forklaring:
Hva innebærer dette? For alle de som i dag benytter parabol og/eller kabeltv har det ingen betydning. For de som i dag benytter en "vanlig tv antenne" for å hente tv-signaler betyr det at innen 2009 må de anskaffe en egen mottaker for digitalt bakkenett, eller anskaffe seg parabol/kabel-tv.

Digitalt vil si at bildet generelt (men ikke nødvendigvis) blir bedre, og at fenomener som reflekser og interferens blir mindre synlig. Det betyr ikke nødvendigvis HD (high-definition) som bare sier noe om oppløsningen (detaljer) i bildet. Det er mulig at enkelte kanaler vil få mer båndbredde ("kvalitet") enn andre hvis de betaler for det, altså kan f.eks tv-shop velge å sende med veldig lav kvalitet mot å betale mindre.

Bakkenett vil si at senderne er plassert nede på landjorda, i motsetning til f.eks et satellitt-nett.

Konsekvenser:
Slik jeg leser artikkelene, betyr dette at :
1. TV2 vil bli kryptert og vi må sannsynligvis benytte smart-kort og egne, godkjente og parrede dekodere.

2. NRK1-NRK3 og kanskje andre kanaler vil sende ukryptert og kan dermed mottas av alle kompatible dekodere

3. Sendingene vil foregå i h.264 (MPEG4 part10) standard-oppløst format. Det betyr at alle eksisterende tv-er med innebygd dekoder vil bli ubrukelige! Etterhvert vil det helt sikkert komme tv-er med rett dekoder innebygd.

4. HD nevnes løselig, men ingen tidsplan nevnes. Altså er det egentlig en sukkerpille, og jeg vil tippe at man må ha enda en ny dekoder for å motta dette om/når det kommer.

Økonomi:
Jeg antar at NTV (NRK,TV2 og telenor) vil bære kostnadene alene. Dette er antatt til 1.4 milliarder, ca det samme som det ville ha kostet å fikse det eksisterende rustne analoge bakkenettet. Samtidig er det antatt at frigjøring av elektromagnetisk båndbredde representerer en antatt salgsverdi på 2 milliarder. Hvem som skal ta kostnader, risiko og fortjeneste her er jeg usikker på.

Men kostnadene for forbuker vil bli større iogmed dekoder-boks og evt. kort-avgift.

http://www.dagbladet.no/kultur/2006/06/01/467783.html"

"Båndbredde

1) Vil dere ha begrensinger på hvilke tunere man skal få benytte mot nettet (Godkjenning av tunermodeller)? Spurt med tanke på mulighet for å bruke Mediacenter PC'er.
2) Hvilken codec vil benyttes? Mpeg2 eller mpeg4?
3) Hva er timeplanen for utbyggingen?
Innsendt av: quark

1. NTV vil ha en godkjenningsordning for dekodere for å sikre seerne.
2. MPEG4
3. Vi vil offentliggjøre når NTV har akseptert konsesjonen. MVH
Svein"

http://www.dagbladet.no/kultur/2006/06/01/467819.html
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar