Logo

Amerikansk HD-DVD spiller.

Skriv et svar
18.06.2007 16.54.04 #1 av 11
Postet av: OptiRock
Vil en amerikansk HD-DVD spiller fungere på en PAL TV? Og er det eneste som trengs en strømadapter?

Har en søster som er i USA for øyeblikket, og det er fort gjort og ta med seg en HD-DVD spiller over dammen. Handler der ettersom jeg synes det er lite utvalg på HD-DVD spillere i Norge, og at produktene virker utgåtte og relativt dyre. Og det hele lukter consumer surpluss. Og sier selvfølgelig ikke nei da muligheten byr seg.

Har fått med meg at HD-DVD er sonefritt. Hva angår problemstillingen at HD-DVD er det konkurerende formatet til Blu-ray spiller ingen rolle for meg, eller hvem som eventuelt vinner eller om begge overlever. Pr dags dato må det sies at både HD-DVD og Blu-ray er en nisje.

Jeg siterer et innlegg jeg leste på avforum.no:
"Det viktigste for oss entusiaster er tross alt å få film i HD i dag. For meg er det ganske uinteressant hva som er det gjeldende formatet om 3 år, for jeg har ingen intensjoner å vente med HD til vi har en avklaring. Vi entusiaster trenger bilde av høyere kvalitet og vi bør nesten være glade for at tilgjengeligheten bare blir bedre og bedre, uansett format."


Uansett. Produktet jeg har tenkt til å kjøpe er Toshiba HD-A20 1080p HD DVD Player, bare jeg betaler ikke 500 dollar for den. Kjøper den på amazon.com til litt over 300 dollar. Hvilket virker som gi bort pris for det produktet med tanke på prisnivået her i landet.

Men jeg er litt usikker hva angår "HDMI 1.2A Interface", det står på amazon.com at den støtter "Supports next-generation formats: Dolby Digital Plus, DTS HD, and Dolby TrueHD". Men kan noen forklare hva forskjellen på HDMI 1.3A og 1.2A er? Er det noe jeg ikke har mulighet til hvis jeg kjøper nevnte spiller? Var litt begrenset informasjon på toshiba siden.

Venter forsåvidt på de nye Pioneer Plasma 1080p skjermene, ikke det at jeg vil se at den har flere pixler. Men da blir det i allefall riktig i hodet mitt :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.06.2007 18.41.35 #2 av 11
Postet av: Rune
Dette er nøyaktig samme spiller som HD-E1 som selges i Norge til 2999 for øyeblikket på tilbud. (kjøpte en selv i forrige uke)

300 dollar er jo en god del rimeligere.

Forskjellen mellom den A2 og E1 er i praksis at du ikke får spilt sone 2 DVD filmer på A2. (HD DVD har jo som kjent ikke soner)

I tilegg er nok strømforsyningen kun lagd for 110 volt noe som gjør at du må kjøpe deg en trafo. Reel innsparing går derfor litt ned da den fort koster noen hundrelapper.

Link til E1 info med priser:
http://www.hjemmekino.no/database/playe ... spx?id=117
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.06.2007 22.48.43 #3 av 11
Postet av: OptiRock
Takk for raskt svar Rune!

Nå tror jeg du blander Toshiba HD-A2 og HD-A20. Trykk på linken i min første post, så kan du trykke "HD-DVD" videre i venstre marg da ser du begge modellene. Dette er en nyere modell, den er litt dyrere, har bedre spesifikasjoner og tror den til og med har fått en bitteliten facelift designmessig. cnet.com har ikke gitt den full review enda engang! Denne modellen har faktisk mulighet for 1080p avspilling av HD-DVD og DVD. "Trafo" har jeg faktisk allerede, hehe.


"Ethernet Port

With the ethernet port and persistent storage, you will have the potential to download future studio-provided additional content such as trailers, soundtracks or related merchandise. Also, your HD DVD player can be updated to support future applications and services."
-men regner med at det ikke går ann å gjøre den regionfri på DVD selv om firmwaren kan oppdateres. Der ligger jo helt klart minuset som du sier.


Kan du fortelle meg hva jeg går glipp av med HDMI 1.2 kontra 1.3. Er det det at jeg ikke kan kjøre de nye lydsystemene over HDMI kabelen til en reciever?

Cnet.com informasjon om Toshiba HD-A20.
Kan det være at denne modellen går under navnet Toshiba HD-EP10 her hjemme? Ser den ligger i hjemmekinodatabasen og ikke har kommet for salg enda.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.06.2007 23.11.26 #4 av 11
Postet av: Torja
Er ikke dette det samme som denne : http://www.audiophile.no/Visnyhet.asp?Id=151 HD-EP10. Her står det bl.a. Viktigste forskjell fra HD-E1 er nok unektelig at den har HDMI 1.3.
Den kan overføre de viktigste lyd kodene til en kompatibel reciver(men de kommer nå til høsten). Men ikke analog overførsel som, 5.1/7.1-utgang da må du opp en modell til HD-XE1.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.06.2007 23.43.49 #5 av 11
Postet av: OptiRock
Så dette selv og redigerte posten min. På cnet.com står det at Toshiba HD-A20 ikke har HDMI 1.3. Kanskje audiophile.no eller cnet.com har oppgitt feil specs. Mulig at de er litt forskjellige, men dette virker rart. Den har visstnok 1080p avspilling også, som det står i begge artiklene. Hmm.

Hvis det er samme spilleren skal det bli interessant å se hvilket prisnivå spilleren får her i norge. Buydig.com selger den for respektive $339.00.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.06.2007 05.53.00 #6 av 11
Postet av: Rune
"OptiRock" skrev:Takk for raskt svar Rune!

Nå tror jeg du blander Toshiba HD-A2 og HD-A20.

Kan det være at denne modellen går under navnet Toshiba HD-EP10 her hjemme? Ser den ligger i hjemmekinodatabasen og ikke har kommet for salg enda.


Opps. Jeg leste ikke innlegget ditt godt nok. Så prisen og antok automatisk at du snakket om A2. Dette er samme spiller som EP10. Har ikke funnet noen som selger den enda.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.06.2007 21.11.00 #7 av 11
Postet av: OptiRock
Kan alle HD-DVD/Blu-ray avspillere vise film i 24hz med kompatible TVer? Med tanke på at det ikke alltid er oppgitt i spesifikasjoner om gjeldende produkter. Eller i spesifikasjonene i produktdatabasen til hjemmekino.no. Det er lett å bli forvirret. Jeg vet at alle HD filmer er spilt inn i 24hz, men har alle HD-avspillerne mulighet til å spille av filmen i 24hz?

Og hvis ikke alle HD avspillere kan det. Vil da også HD-DVD bli avspilt med 4% økning i hastigheten akkurat som PAL DVD?

Cnet.com har kommentert Samsung BD-P1200's evne til dette med kompatibel TV, trykk på link for full review.

"We also took a look at the BD-P1200's ability to output Blu-ray movies at 24 frames per second (fps), and again, found no improvement using this mode. Technical details aside, the supposed benefit of outputting at 24fps is that--with a compatible display, which there are very few of--there should be some decrease in judder, which manifests as quick stuttering in motion, most often pans, as opposed to smooth motion. We tested this on the Pioneer Pro-FHD1--with its ADV mode on--and for the most part actually saw somewhat increased judder. For example, in Chapter 4 of Aeon Flux, there's some judder on the edge of the white building, and we saw more judder in 24fps mode than in standard 60fps mode. There was one instance where the Pro-FHD1 did not exhibit increased judder in 24fps mode, and we cannot determine why this happened--all other settings were identical to previous tests where there was increased judder. This inconsistent behavior makes us somewhat skeptical of the Pro-FHD1's ability to display 24fps correctly, so we're not about to write off 1080p/24 just yet. We also tested 1080p/24 with the BenQ W10000, and saw virtually no difference between the two modes--but since the W10000 does not change its refresh rate to a multiple of 24, we didn't expect to see much difference. We're continuing to evaluate the performance of Blu-ray players in 24fps mode with compatible displays, and we'll update this review if applicable."



Og kan noen fortelle meg hva jeg går glipp av med HDMI 1.2 kontra 1.3? Gjerne enkelt og oversiktelig forklart. Og er de nye lydsystemene (Dolby Digital Plus, DTS HD, og Dolby TrueHD) utelukkende 7.1?

Leste http://www.hjemmekino.no/guide/hddvd_sound.aspx så det har jeg fått svar på. Man da fikk jeg et nytt spørsmål:
"DTS-HD Master Audio gir mulighet til opptil 18 Mbp/s bitstrøm." -det skulle vel stått Mbit/s som under Dolby True HD. Eller kan DTS-HD Master Audio ha en mye høyere datarate enn Dolby True HD?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.06.2007 21.18.46 #8 av 11
Postet av: Rune
"OptiRock" skrev:Kan alle HD-DVD/Blu-ray avspillere vise film i 24hz med kompatible TVer? Med tanke på at det ikke alltid er oppgitt i spesifikasjoner om gjeldende produkter. Eller i spesifikasjonene i produktdatabasen til hjemmekino.no. Det er lett å bli forvirret. Jeg vet at alle HD filmer er spilt inn i 24hz, men har alle HD-avspillerne mulighet til å spille av filmen i 24hz?

Foreløpig er det ingen HD DVD spillere som kan det. (men det kan hende det kommer firmware update)

"OptiRock" skrev:
Og hvis ikke alle HD avspillere kan det. Vil da også HD-DVD bli avspilt med 4% økning i hastigheten akkurat som PAL DVD?

Nei, de vil bli spilt av med 60Hz med 3:2 pulldown.
Link:
http://www.hjemmekino.no/guide/hdtv_for ... px#1080p24

"OptiRock" skrev:
Og kan noen fortelle meg hva jeg går glipp av med HDMI 1.2 kontra 1.3? Gjerne enkelt og oversiktelig forklart. Og er de nye lydsystemene (Dolby Digital Plus, DTS HD, og Dolby TrueHD ) utelukkende 7.1?


Bilde:
Ingenting. (den forbedrete farbedybden har ingen betydning da HD DVD og Blu-Ray fortsatt kjører 8 bits farger (og sannsynligvis alltid vil gjøre det)

Lyd: Du mister muligehtene til å la receiveren dekode lydsystemet direkte, og er avhengig av å konvertere til LPCM for dekoing i receiveren. LPCM er tapsfritt slik at lyden burde være tilsvarende. (funker utmerket for meg)

Dolby True HD og DTS HD kan være 5.1 og 7.1 (og sikkert alle andre konfigurasjoner) (de fleste jeg har sett er 5.1)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.06.2007 21.51.38 #9 av 11
Postet av: OptiRock
Takk for raskt svar igjen! Fine illustrasjoner på link. Logisk.

Etter svarene dine har alt falt på plass, kun to ting til..

Da jeg leste http://www.hjemmekino.no/guide/hddvd_sound.aspx fikk jeg et nytt spørsmål:
"DTS-HD Master Audio gir mulighet til opptil 18 Mbp/s bitstrøm." -det skulle vel stått Mbit/s som under Dolby True HD. Eller kan DTS-HD Master Audio ha en mye høyere datarate enn Dolby True HD?

Og til slutt, hvordan lydsystem har du hjemme (5.1 eller 7.1)?
Kan du fortelle meg dine synspunkter på hvor stor du synes forskjellen er?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.06.2007 22.03.25 #10 av 11
Postet av: Rune
"OptiRock" skrev:Takk for raskt svar igjen! Fin illustrasjon på link.

Etter svarene dine har alt falt på plass, kun to ting til..

Da jeg leste http://www.hjemmekino.no/guide/hddvd_sound.aspx fikk jeg et nytt spørsmål:
"DTS-HD Master Audio gir mulighet til opptil 18 Mbp/s bitstrøm." -det skulle vel stått Mbit/s som under Dolby True HD. Eller kan DTS-HD Master Audio ha en mye høyere datarate enn Dolby True HD?

Mbp/s og Mbit/s mener jeg er det samme, men det ene er vel norsk og det andre engelsk :-) MByte/s er derimot mye mer. Jeg har uansett rettet det opp nå. Takk for tipset.

"OptiRock" skrev:
Og til slutt, hvordan lydsystem har du hjemme (5.1 eller 7.1)?
Kan du fortelle meg dine synspunkter på hvor stor du synes forskjellen er?


De siste 2 årene har jeg hatt 7.1 Fordelen med 7.1 er at man får mindre retningstyrt lyd bak. DVS før når jeg hadde 5.1 så følte jeg at lyden bakfra alltid kom fra den høyttaleren jeg satt nærmest. Nå blir den mer spredd.

Når det gjelder HD Lyd kontra vanlig har jeg fremdeles fått testet for lite før jeg kan uttale meg. (får en del nye filmer snart så da kan jeg sikkert si noe om forskjellen)

Ligger noen bilder her av kinoen. (ikke oppdatert med HD DVD enda)
http://min.hjemmekino.no/Rune
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.06.2007 22.31.08 #11 av 11
Postet av: OptiRock
Ellers må jeg si at "2 rom, men samme utstyr" filosofien er genial, du er inne på noe der. Er vel mulig med flere rom også, kanskje du har en forretningsidè der til velstående familier. En heldigitalisering av underholdning. Høy waf faktor er det også som du selv sier.

Rommet mitt er også malt svart, har spart lenge nå og skal snart gå til innkjøp av masse utstyr. Komplett high-end TV-hjemmekino er tanken min.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar