Logo

Ambilight?

Skriv et svar
24.10.2005 12.41.37 #1 av 7
Postet av: Carr
Philips reklamerer for ambilight (lys bak skjermen) både på design- og kontrastmessig grunnlag. Har noen av dere objektive kommentarer til dette?
Det ser uten tvil kult ut designmessig, men er det faktisk bedre for øynene/gir en bedre opplevelse? Andre fordeler og ulemper?

Er det vesentlig med varierende lysstyrke/farge i forhold til bildet for å oppnå ønsket effekt? Tenker da på om hjemmemekk-løsninger som å montere et par svake lysrør bak skjermen selv har noen hensikt.. Har noen gjort dette?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.10.2005 13.14.51 #2 av 7
Postet av: xuax
"Carr" skrev:Philips reklamerer for ambilight (lys bak skjermen) både på design- og kontrastmessig grunnlag. Har noen av dere objektive kommentarer til dette?
Det ser uten tvil kult ut designmessig, men er det faktisk bedre for øynene/gir en bedre opplevelse? Andre fordeler og ulemper?

Er det vesentlig med varierende lysstyrke/farge i forhold til bildet for å oppnå ønsket effekt? Tenker da på om hjemmemekk-løsninger som å montere et par svake lysrør bak skjermen selv har noen hensikt.. Har noen gjort dette?


Jeg synes det blir mer behaglig å se på, men på det punktet er det vel litt smak og behag. Liker du det ikke kan man slå den av. Har ikke prøvd eller sett noen hjemmemekk løsninger, men det skal vel litt til for å få til hjemmemekk løsninger som skifter farge etter bilde på tv'en?
Har man nok penger kan man kjøpe seg hva som helst!!!

"Du jeg bare lurte, men hva er forskjellen på en plasma tv og en sånn derre LSD-tv??"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.10.2005 14.11.16 #3 av 7
Postet av: boly
Enig med xuax, det blir trist og se tv uten :D

Lyset fra skjermen oppleves også litt sterk uten denne funksjonen, hvertfall på skjermen jeg har.

Ang. hjemmemek, tror jeg det blir litt vanskelig og få lyset til og følge farger og lysstyrke på sendingene..... :roll:
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.10.2005 16.04.48 #4 av 7
Postet av: Typhoon7
I motsetning til boly og xuax synes jeg ikke ambilight er noe særlig.

Hvis lyset i tillegg skifter farge, hadde jeg blitt "gal".
Men som sagt, sikkert smak og behag.

Mener å ha lest at lys bak/over tven skal være bedre for øynene, hvis du ser på tv i et mørkt rom over lengre tid. Jeg er verken øyelege eller optiker, så jeg tør ikke uttale meg bastant
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.10.2005 15.46.57 #5 av 7
Postet av: Jan E
Har hatt Philips 42PF9966/10 med Ambilight i ca et år. Hvis Tv`n står nær en lys vegg gir Ambilight følelsen av at skjermen er enda større enn 42"
Siden fargen skifter med hva som foregår på skjermen er dette ikke plagsomt.
Eneste ulempe er at lysrørene faktisk støyer noe.
Hjemmemek tror jeg ikke funker.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.10.2005 10.18.19 #6 av 7
Postet av: Carr
Takk for innspill. Da konkluderer jeg med at DIY-versjonen (som blir med kun en fast farge) ikke har noen hensikt :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.10.2005 10.52.30 #7 av 7
Postet av: Tiburon
Vanlig ambilight skifter farge, men likt på begge sider.

De siste Philips har ambilight 2, der fargene kan være forskjellige på sidene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar