Logo

7.1 reciver

Skriv et svar
07.06.2008 19.58.28 #1 av 17
Postet av: beinlich
Hei.

Jeg har en Yamaha rx v-861 reciver som sikkert mange vet er 7.1
Har koblet bakhøytalerene til utgangen som sier "surround back / Bi-Amp". Lurer på hvordan man skal få lyd til de bakerste kanalene når lydsignalet på DVD/BD er 5.1
Vil gjerne ha samme signal til høyre surrond høytaler og høyre bakhøytaler når lydsporet er 5.1
Lurer også på hvor man finner filmer med 7.1 lydspor til salgs.

På forhånd tusen takk for svar.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.06.2008 01.22.37 #2 av 17
Postet av: Zleepyme
For det første så har du da koblet feil. Surround back skal kun brukes hvis du har 7 høyttalere. Bakhøyttalerne skal altså kobles på Surround, og ikke på surround back. Hvis man har 7.1 høyttalere, så vil forsterkeren(hvis riktig oppsatt) kode høyttalerne slik at du får surroundlyd i alle høyttalerne.

Hvis filmene har Dolby Digital EX, så er de kodet i 7.1 Som f.eks Star Wars, Ringenes Herre, og en del andre storfilmer.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.06.2008 17.19.11 #3 av 17
Postet av: staffel
hvis man bare har 5 høytalere kan man bruker surroundback til å biampe front? og en ting (det er jo ikke plass til så mye kabler=P?!)
Dali Concept 6, Dali concept CT,Dali Concept 1,UScarvor SW. Denon AVR-1604 Panasonic 42PV70.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.06.2008 17.24.32 #4 av 17
Postet av: Typhoon7
"staffel" skrev:hvis man bare har 5 høytalere kan man bruker surroundback til å biampe front? og en ting (det er jo ikke plass til så mye kabler=P?!)


På flere forsterkere/recievere så kan du det. På enkelte mister du da muligheten for autokalibrering.

Det er plass til kablene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.06.2008 17.32.18 #5 av 17
Postet av: beinlich
Mulig jeg ikke skrev dette eksplisitt, men har forstått at jeg må ha 7 høytalere, og det har jeg også. Sidehøytalerene (surroundhøytalerene) er koblet til "surround", og bakhøytalerene er koblet til "surround back / Bi-Amp". På filmer som har 5.1 lydspor er det ikke lyd i bakhøytalerene allikevel. Tror dette har noe med A/B/A+B å gjøre, men har ikke funnet noe slikt i manualen, fjernkontrollen eller selve reciveren.

Noen som vet hvordan man sender samme signal ut "surround" og "surround back" samtidig med 5.1 lydspor?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.06.2008 15.17.00 #6 av 17
Postet av: Zleepyme
Skal skje automatisk det, sålenge reciveren har fått beskjed om at den har 7 høyttalere på Husk at på Yamaha kan bruke kalibreringsmikrofonen. Da registrerer den høyttalerne hvis du har koblet rett.

Sjekk i menyen om de står på "none" Hvis de ikke er koblet inn, så er det bare å gjøre det der.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.06.2008 15.08.17 #7 av 17
Postet av: beinlich
Dette var visst ikke så lett..
Hvis noen har Yamaha v861, eller detaljert kunnskap om detaljene rundt denne, hadde det vært flott om de ville gi en beskrivelse av hva "extra speaker allign" (inne på sound menu -> speaker set) står på, og hva speaker knappen (A / B / A + B) foran på reciveren står på for å få lyd i alle kanaler ved 5.1 lydsignal. Ved kalibrering vha mikrofon finner reciveren bakhøytalerene, stiller de inn og kaller de "surround back".

Valgene på extra speaker allign er zone2, front B, precense, none.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.06.2008 18.55.24 #8 av 17
Postet av: Zleepyme
Oki, er ikke så flink til å forklare her, men vi prøver;) Har RXV3800 selv, og mener menyene er relativt like. Hva står surround back på? Mener du skal ha large, small, none der også.Har du surround back, skal mikken finne dem og integrere dem i surround oppsettet ditt.
Ekstra speaker align/Presence er muligheten for å koble enda flere høyttalere fremme(les brukermanualen) Det kan f.eks hjelpe med å styre lyden fra senterkanalen opp eller ned med å ha precencehøyttalere, eller den kan konfigurteres til surround(sidehøyttalere)- Sone2 er hvis du ønsker f. eks å koble opp et par høyttalere i et annet rom. Speaker A/B/A+B er ekstra fronthøyttalere som regel, men på avanserte recivere som denne kan du stille den til å brukes litt forskjellig. A+B er rett og slett innkobling av begge frontkanalene(alstå fire fronter) Har ingenting å si på surround eller 5.1. Har du 7.1 høyttaler er det FRONT, SENTER, SURROUND, OG SURR BACK +SUBWOOFER du skal koble. Og husk å test på en DVD eller Blueray som har skikkelig 5.1, eller 7.1 Dolby Digital/DTS

Lykke til!
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.06.2008 21.50.02 #9 av 17
Postet av: beinlich
Takker så mye for forsøket :-)
Har satt extra speaker allign til "none", og speakerknappen til bare "A". Bakhøytalerene er satt til "small*2". Har prøvd å kombinere litt forskjellig her, uten hell. Kalibreringsmikrofonen finner bakhøytalerene og justerer de, virker som det funker helt perfekt. Får lyd ut av bakhøytalerene når jeg er inne på DVD-menyer o.l. men når selve filmen starter forsvinner lyden i bakhøytalerene. Ser også på illustrasjonen i displayet at bakhøytalerene kobler seg ut når filmen starter skikkelig.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.06.2008 14.58.32 #10 av 17
Postet av: Zleepyme
Hvilken kabel har du mellom dvd og reciver? Hvilken film bruker du som test. Husk at ikke alle filmer har DD5.1 lyd, og at enkelte på man skru på DD5.1 lyden i menyen på platen. Hva står det i displayet på reciveren? Står det noe annet en Dolby Digital, så får ikke reciveren rett signal. Dvd spilleren må også være konfigurert med digital lyden påslått(sjekk oppsettsmenyen på denne) Noen levrandører har ikke dette som standard.

Husk at Surround høyttalerne er bakhøyttalerne dine. Surround back er ekstra...
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.06.2008 15.15.50 #11 av 17
Postet av: beinlich
Plutselig løste det seg mer eller mindre. Saken var at i menyen som har samlebetegnelse "sound" finnes det en skjult meny man kun ser hvis man blar lenger enn menyen viser tegn til at man kan gjøre. Den "skjulte menyen" har bokstav I) og het extended surround. Her kan man skru denne "ON", og man får da samme signal til surround og bakhøytalere ved 5.1 lydsignal. Det eneste som er synd er at denne skrur seg selv over til "AUTO" som i praksis betyr "OFF", hver gang man skrur av reciveren. Hvorfor "AUTO" er det samme som "OFF" forstår jeg lite av, og skal nok prøve å finne ut litt mer om dette. Hva er din innstilling inne på "extended surround"?

PS: har hdmi-kabel mellom dvd spiller og reciver, og brukte king kong som testfilm. På displayet vises dolby digital når "extended surround" står på AUTO/OFF, og noe annet langt og rart når den står på ON.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.06.2008 22.45.28 #12 av 17
Postet av: Zleepyme
Min står på auto. Jeg har 5.1 høyttalere. Forsøk å sette den på EX? Tok en stund før jeg fikk reciveren min til også:) Nå går alt som en drøm!
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.06.2008 14.22.04 #13 av 17
Postet av: beinlich
Hjelper visst ikke å sette den på EX, den slår seg allikevel over på AUTO/OFF når jeg skrur den av. Men uansett, har hvertfall en metode for å fylle bakhøytalerene med lyd nå. Det er da noe :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.06.2008 19.38.38 #14 av 17
Postet av: tgg
:) Har en yamaha 1800, som jeg koblet opp 7.1, fikk de samme problemene, kontaktet Yamaha Norge, fikk et tåkete og mer eller mindre uforståelig svar som konkluderte med at jeg hadde koblet feil. Når surr. 5.1 ble spilt, skulle lyden gå til surr. back, basta! Nå vet jeg bedre, takket være Forumet. Da det ser ut til de fleste BD foreløbig ikke er 7.1, har jeg valgt å montere alle surroundhøytalerne i en oval, med sourround ytterst, og sourround back i mellom, en halv meter tilbake c.a. Har ikke testet ut dette så mye, men tror det fungerer. Blir 7.1 mere vanlig, flytter surr. høytalerne fram som side-høytalere.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.06.2008 19.45.09 #15 av 17
Postet av: Zleepyme
Synes det hørtes rart ut at reciveren ikke legger disse høyttalerne automatisk til i oppsettet når du kjører Dolby Digital. Men har ikke prøvd på min enda(plassmangel) Prøv å sende pM til Tommy(actionchicken) her på forumet. Han kan hende sitter med litt mer info om hvorfor reciverne gjør dette. Han har vel en RXV 1800 selv, hvis jeg ikke husker feil.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar