Logo

6.1 anlegg

Skriv et svar
31.03.2008 19.33.07 #1 av 6
Postet av: staffel
Hei, har nå foreløbig to fronthøytalere dali concept 6 , og en center dali concept center, og bakhøytalere dali concept.

Forsterkeren jeg har er forsåvidt ikke særlig kraftig da det er en denon avr -1604, begynner samt å dra bittelitt på årene.
Og tenker når jeg om ikke altfor mange måneder flytter å evt utnyte 6.1.

Første spørsmålet: Hvis jeg skal utvide til 6.1 er det bedre å kjøpe ny forsterker eller evt en effektforstker også?

Andre spørsmålet: hvis jeg legger til en høytaler slik at jeg får 6.1 blir det slik da? Altså 2 fronthøytalere, en center i midten foran, bakhøtyalere ved liksom rett til høyre/venstre for øret og så en centerhøytaler bak?
Dali Concept 6, Dali concept CT,Dali Concept 1,UScarvor SW. Denon AVR-1604 Panasonic 42PV70.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.03.2008 19.46.47 #2 av 6
Det er riktig det du konkluderer med på slutten, personlig ville jeg byttet ut reciveren med en annen som kan tilby ukomprimert/høyoppløslig lyd via HDMI og med litt kraft slik at du får utnyttet potesiale i annlegget mye bedre. Forksjellen er ikke så stor mellom 6.1 og 5.1, men dette kommer selvsagt ann på rommet. Hvilken prisklasse er det du vil forholde deg til ved innkjøp?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.03.2008 20.03.04 #3 av 6
Postet av: staffel
Høytalerne jeg har vil jeg gjerne beholde da jeg egentlig er veldig fornøyd med lyden men tenker bare hvis jeg skal legge til en eller 2 høytalere evt slikt at det blit 6.1 eller 7.1 ..
Prisklassen på høytalerne syns jeg ikke trenger å overstige 4000kr for surroundhøytalere, da jeg selv mener jeg har satt sammen ett budsjettanlegg på grunnlag av dali concept.

Men tenker jeg ikke vil bruke mer enn 7000kr på en forsterker, må ha HDMI inngang/utgang nå som flatskjerm, PS3 o.l er interessant. Forslag?

Rommet som det blir oppgradert til er en del større enn det jeg har nå siden jeg bare har hybelrom
Dali Concept 6, Dali concept CT,Dali Concept 1,UScarvor SW. Denon AVR-1604 Panasonic 42PV70.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.03.2008 20.25.58 #4 av 6
I din prisklasse ville jeg absolutt tatt å vurdert Yamaha RX-V863. 863 har støtte for de nye høyoppløste lydformatene, den konverterer analoge signaler til digitale og litt mer strømsterk en forgjengeren Yamaha 661 og 861. Den har bla 3 HDMI innganger og en romkorreksjon som fungerer bra og som er enkel å sette opp. Yamaha lager svært gode recivere og jeg vil beskrive mange av de jeg har hørt (ikke 863 da denne ikke er tilgjengelig på markedet ennå) som at de gir ett engasjerende og dynamisk lydbildet og lydsignaturen kan beskrives som nøytralt og kanskje noe "rund" i toppen. Yamaha 663 ble testet sammen med 6 andre recivere i budsjettklassen i denne utgaven av hjemmekino og fikk karakter 6. Vil ikke tro at storebror er noe dårligere, du kan eventuelt gå for lillebroren hvis du ikke trenger den ekstra HDMI-inngangen og/eller hvis økonomien er stram. Les mer om disse to produktene her:
http://www.hjemmekino.no/database/avamp ... alognr=191
http://www.hjemmekino.no/database/avamp ... alognr=190

Playstation 3 konverterer de nye høyoppløste lydformatene (unntak DTS Master Audio, den blir komprimert til DTS Core) til MPCM . PCM er en forkortelse for Pulse-Code Modulation og er en ukomprimert teknikk for digital lyd. Denne denne teknikken brukes på vanlig CD plater, men da i stereo. MPCM eller LPCM er da i multikanal, eller lettere sagt ukomprimert lyd med støtte for opptil 8 dedikerte kanaler. (7.1) Dette er i utgangspunktet like bra som de høyoppløste lydformatene, dette kommer også mye ann på miksingen i filmen. Les mer om dette blant annet på Blu-Ray guiden her på forumet og link lengre ned på siden. Resutaltet av dette er at vokalene kommer tydligere frem, dynamikken blir bedre og det er mer liv og detaljer i lydbildet.

PS3 fungerer utmerket som Blu-Ray spiller og gir skarpe, detaljrike bilder. Fargene er mette og det er ett bra dybdeforhold i bildet. En ting som er verdt å merke seg er at den har en vesentlig raskere oppstartstid en andre HD-spillere på markedet, mens andre HD-spillere bruker rundt minuttet; bruker PS3 ca 10 sekunder. DVD-delen er også bra og den oppskalerer dine vanlige dvdèr opptil 1080P. Den gjør som sagt en bra jobb, altså en like god jobb som DVD budsjett modeller, men kan ikke konkurrere med de i samme prisklasse nå. CD delen låter kanskje litt flatt, men helt greit. Den fungerer også godt som ett multimediasenter og lagre diverese media og spille av DivX ol. PS3 benytter seg av en 2.5" S-ata så harddisken kan lett byttes ut. Dette er en maskin som gir svært mye for pengene. Ellers har Samsung BDP-1400 falt mye i pris, den fikk karakter 6 i denne utgaven av "Hjemmekino" og virker som ett bra kjøp, men se litt an på dine behov.

Informasjon om PS3:
http://www.hjemmekino.no/database/playe ... spx?id=144

Informasjon om Samsung BDP-1400:
http://www.hjemmekino.no/database/playe ... spx?id=167

Consept er gode høytalere, så foreslår å fortsette med samme serien hele veien.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.04.2008 13.25.01 #5 av 6
Postet av: staffel
Takk for veldig godt svar! :-)

Forresten: noen aning på når 863 kommer ut og om det er noen butikker som man kan få hørt den på?
Dali Concept 6, Dali concept CT,Dali Concept 1,UScarvor SW. Denon AVR-1604 Panasonic 42PV70.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.04.2008 20.48.02 #6 av 6
Vil tro at den kommer ut i slutten av April eller i Mai, hør med din lokale forhandler eller send en epost til en forhandler om dette.

Butikker som fører Yamaha:
http://www.hjemmekino.no/bransjeguiden/ ... .aspx?id=7

Personlig ville jeg kanskje kjøpt den av Elkjøp og heller benyttet deg av angreretten hvis du ikke blir fornøyd eller om du bestemmer deg for ett annet alternativ.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar