Logo

32" CRT-skjerm i lav prisklasse

Skriv et svar
21.01.2005 11.01.33 #1 av 13
Postet av: fikse
Brukte endel tid og energi på å finne en brukbar CRTskjerm i den lavere enden av prisklassen, hadde selv et budsjett på max 8K.
Her er det ganske store variasjoner i både bildekvalitet og funksjon, og fant fort ut at det ikke er noe problem å kjøpe "katta i sekken", her finnes mye gammalt ræl av bilderør og teknologi pakket inn i fancy plastikk.
Av alle ting falt valget på en LG Lafinion 82W, en skjerm jeg ikke engang fikk sett på før kjøpet (ingen hadde denne utstilt), men etter å ha trålet nettet for "reviews" så tok jeg sjansen.
Koblet opp med en rimelig Philips DVD-spiller, vanlig antenne uten forsterkning og Logitech Z680 høyttalere var tiden inne for justeringer og testing.
5 minutter tok det å søke inn kanaler, sette opp norsk språk. Ingen justering av bildet ble foretatt i starten.
Wow, første gang jeg ser NRK og TV2 uten støy i bildet, uten bruk av antenneforsterker. Leser i bruksanvisningen at her er det en boost-sak innebygget som kan slås av og på for hver kanal, som gjør samme jobben som en antenneforsterker. Jøsses, det funker jo fint jo :D
Tiden er inne for å prøve m en DVD. Koblet opp m fullkoblet Scartkabel aner jeg ikke om jeg faktisk får signalet inn via RGB. Ingen justeringer å foreta i menyene, hverken på spilleren eller på skjermen. Men jøsses, det ser bra ut, veldig bra. Lord of the Rings, Two Towers står i, spoler litt frem og tilbake for å finne de krevende scenene. Oppdager kjapt at her ser jeg detaljer jeg ikke visste fantes på denne filmen. Nå ser jeg feil, som at Gollum (som er limt inn på filmen i etterkant) mangler den typiske skyggen rundt kroppen man ser på personene i filmen. Jøss, jeg har da virkelig sett denne filmen både på fete CRT-er og andre media uten å se slike feil! Absolutt godkjent!
Leker videre med tekst-tv, PiP, Eye (auto-justering av bildet i forhold til lysforhold i rom), alt fungerer kjapt, enkelt og logisk å betjene, bortsett fra at et par av tastene er skjult under lokket på fjernkontrollen, mens de heller burde vært framme i dagen. Eye-funksjonen funker på DVD og andre gode bildekilder, men på TV blir den litt for glad i farger og kontrast for min smak.
Fjernkontrollen har ikke batteri, men en opptrekker! En gimmick som faktisk fungerer, men hadde jeg kunnet velge ville jeg hatt batteri.
Finishen er svart blank plastikk (pianolakk-lookalike, heh) foruten sotet tykk glassplate som etasjeskiller i bordet og en sølvgrå ramme rundt bildet. Sistnevnte detalj gjør at TVen ikke blir så dominerende i stuen, og det hele tar seg ganske pent ut, men fingermerker blir veldig synlige.

Positivt:
* Prisen! 7.119,- levert Bergen via Flexi Data :shock:
* Bildet: Kvaliteten tilsier en pris på 10-12K!
* Betjening: Enkel, logisk og uten dilldall
* Kommer med ferdigskrudd understell, med god plass til å skjule alt av kabler
* Imponerende TVtuner med forsterker som fungerer
* Nøytral og detaljert TVlyd ut via RCA
* Takk og lov ikke sølvfarget :lol: Plasseringsvennlig design, lite dominerende

Negativt:
* Fjernkontroll må trekkes opp nesten hver dag, litt for mange knapper er skjult under lokket
* Ingen mulighet for tvangsstyring av type signal som skal benyttes fra Scart, heller ingen informasjon om hva som benyttes
* Ikke mulighet til å sette egen farge/kontrast-nivåer for hver kanal/kilde
* Barnelåsen er en vits, kan fremdeles slå på TVn :(

Litt spec:

32" WS CRT, flatt bilderør
100Hz Progressive scan
Digital Camfilter
TekstTV 2000 sider minne dobbel/multi vindu
Twin tuner, dobbel/multi vindu PIP
3XScart, DVD Component/RGB på Scart1
Virtual Dolby Surround, 5 høyttalere


Bredde: 944mm
Høyde u/bord: 601mm
Dybde: 553mm
Vekt: 60kg 1065775469.lafinion_control1.jpg 1065775469.lafinion_control1.jpg ( 42,1103515625 KB) Vist 845 ganger getpic.jpg getpic.jpg ( 45,8486328125 KB) Vist 842 ganger
--
Livet er en lek

Bent Are
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.01.2005 11.38.02 #2 av 13
Postet av: Typhoon7
Bra gjennomgang. :)

Ang Scart/RGB: 1 av de 3 scartingangene støtter RGB. Bør stå i instruksjonsboken hvilken det er. Normalt bør det være nummer 1. Hvis du ikke finner noen funksjon for endring av signalene på scartutgangene, kan det være at de er "låste" ihvertfall den med RGB.

Gratulerer med ny TV. :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2005 11.32.04 #3 av 13
Postet av: Canhr
Heisann.

Jeg har lurt litt på denne tv'en og har fått de svar jeg lurte på angående denne. Det blir LG på meg. Takk for en fin brukererfaring. Hvis jeg ser noe som skulle fravike den første erfaringen, så skal jeg legge i denne tråden.
Mvh
Canhr
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.01.2005 11.48.51 #4 av 13
Postet av: fikse
Dessverre står det lite om de forskjellige innganger/utganger i brukerveilledningen, men Scart1 (og kun den) tar iallfall RGB.
Får forske videre når bedre kabler er innkjøpt ;-)

Oppdaget at jeg har skrevet feil i spekken:
Denne TVn er IKKE "576p HD klar", det er versjonen uten Scart-kontakter som har denne muligheten. Sukk hjerte...

Og siden sist har opptrekker-fjernkontrollen kommet seg betraktelig. Nå har jeg faktisk ikke trukket den opp på 5 dager, så den holder bedre mellom ladingene nå. Men fremdeles skulle jeg gjerne bare hatt vanlig batteri...
--
Livet er en lek

Bent Are
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.01.2005 02.09.01 #5 av 13
Postet av: Rune
må ein trekke opp får å bruke fjernkontrollen? går det ikkje an å få ein annen med bateri som ein kan bruke på den tven?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.01.2005 07.48.43 #6 av 13
Postet av: fikse
Det som som følger med TVn er en opptrekk-fjernkontroll. Om ikke den skulle falle i smak finnes det universal-kontroller å få kjøpt, helt i fra kjipe ClasOhlson til fete Philips :)
--
Livet er en lek

Bent Are
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.02.2005 01.33.30 #7 av 13
Postet av: Canhr
Hei igjen.

Har nå hatt tv'en i en stundl. Må bare si at jeg er MEGET fornøyd. Ganske overbevist om at det vil bli vanskelig å finne tilsvarene tv av andre merke i samme prisklasse. Jeg kan anbefale denne tv'en på det varmeste. Det er jo faktisk også bra lyd i den. Har ikke hørt andre med bedre lyd. Dette er jo noe en ikke bryr seg så mye om, men det er jo ikke no minus heller.
Den kommer med et flott bord, med deksel på baksiden som skjuler ledninger både for tv og bordet. Meget flott. Ikke no pes med fjrnkontrolle synes jeg, bortsett fra at et par av knappene under dekselet kunne vært lettere tigjengelig(her: ikke under dekselet). Ikke no pes å "lade" fjernkontrollen. Vel tror ike det mer å tilføye her, løp og kjøp.
Mvh
Canhr
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.02.2005 09.10.23 #8 av 13
Postet av: fikse
Flott å høre det ikke bare er meg som mener denne skjermen er et kupp :D
Har hatt "tjukke slekta" på besøk her, og flere er over normalen intr i lyd og bilde.
Samtlige er regelrett sjokkert over pris/kvalitet-forholdet. Vi har funnet at cam-filteret ikke er av ypperste klasse, der finner du bedre på f.eks Philips-skjermer i 12K-klassen og dyrere. Men jøsses, det er fremdeles bra, bare det at vi ser at filteret "smører" litt rundt farge/kontrast-skiller, når vi ser etter. I daglig bruk legger ikke jeg merke til "problemet".
Du har helt rett, de innebyggede høyttalerne gir faktisk "overlevbar" lyd. Vel, det er vel noe man bare benytter om anlegget er under ombygging eller hos doktoren? :lol:

Ha en fornøyelig dag alle 8)
--
Livet er en lek

Bent Are
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.03.2005 19.16.29 #9 av 13
Postet av: telavaag
Jeg tror det er den samme
JT
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.03.2005 09.43.13 #10 av 13
Postet av: fikse
Ja, det er det samme :-) Det finnes flere Lafinion-versjoner, i 32" format finnes den i 4:3 (Lafinion 82) og i 16:9 (Lafinion 82W). Svjv er det kun 82W-versjonen som selges i Norge, altså 32" WS. Vær obs at Netthandelen skal ha et ganske solid frakt-gebyr (ca 1.000,-).
--
Livet er en lek

Bent Are
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2005 15.30.03 #11 av 13
Postet av: larseko
Er det fortsatt mulig å få tak i disse TV'ene noe sted? Jeg kan ikke finne dem på Komplett med venner lenger...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2005 16.32.23 #12 av 13
Postet av: fikse
Du finner den med varenr 306203 på komplett. Den er tatt vekk fra listene, men du finner den med å søke på varenummer. Om den er i praksis å få tak i aner jeg ikke. Hør med de. Får du tak i den er det ikke noe å stusse på, er kanonfornøyd fremdeles :)
--
Livet er en lek

Bent Are
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.01.2006 08.45.33 #13 av 13
Postet av: larseko
Da var jeg så heldig å komme borti en slik en på finn.no, og slo til. 5500 ble det, men da var den god som ny, uten en skramme (mindre enn et år gammel). Så langt ser dette kjempebra ut. Lyden er også OK, noe som er greit for en som egentlig ikke har noe eget anlegg til TV'en (ennå). Takk for denne tråden og testen! Da ble det visst ikke prosjektør eller LCD i denne omgang (fant ut at flatskjermene ble for dårlige når man kryper ned under 10.000, altså fortsatt litt kjip pris/kvalitet-ratio, og prosjektør ble litt mye styr akkurat nå). Tror dog jeg kan leve med denne mens jeg venter på at tynnflatskjermene blir billigere!

LE
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar