Logo

16:9-format

Skriv et svar
28.11.2006 22.05.25 #1 av 4
Postet av: Frank72
Hei alle sammen!

Har endelig fått hengt opp min pj i taket, skal til å justere bilde og størrelse på ramme på veggen.

Lurer på en ting i forbindelse med dette:
- når jeg starter opp en dvd dekker bildet alt som er opplyst på veggen (når jeg står i menyvalg), men strax filmen starter, så får jeg svarte striper oppe og nede (og delvis på sidene.)

Er det slik at jeg skal justere ramma slik at deler av menyen vises utenfor slik at filmen passer akkurat innafor, eller bør jeg justere i forhold til menyvalgene slik at filmen vises med svart stripe oppe, nede og på sidene?

Håper noen kan svare på dette.

PS! Filmene jeg testet ble vist fra pc, men var på besøk til en kompis som brukte dvd-spiller, og han hadde samme problemet... hmmm

mvh
Frank :shock:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.11.2006 22.45.44 #2 av 4
Postet av: Rune
Hei og velkommen til forumet.

Det er mange som lurer på dette spørsmålet og jeg antar du har sett en film som ikke er 16:9 men et bredere format. Det fører til at du får sorte striper over og under.

Se her for en forklaring:
http://www.hjemmekino.no/guide/aspectratios.asp
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.11.2006 07.19.03 #3 av 4
Postet av: Frank72
Hei!

Det vil da si at hvis jeg spiller av film i 16:9 så fyller jeg hele ramma, men hvis jeg spiller av film i de andre formatene så får jeg svarte striper oppe, nede og/eller på sidene?

PS! DET ER 16:9-ramma jeg må ta utgangspunkt i, hvis ikke så kan jeg få film utafor ramma jeg lager?

mvh
Frank
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.11.2006 09.47.08 #4 av 4
Postet av: Rikky
Ja, og ja. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar