Logo

B&W CM7, B&W 703, eller B&W 683??

Skriv et svar
11.08.2007 14.26.01 #1 av 13
Postet av: Heldige Anton
Jeg holder på å ferdigstille loftet som skal bli hjemmekino/lytterom.
Skal anskaffe anlegg, men ønsker tips.

Vurderer CM7 men lurer på om disse høytalerene har bra bass/dypbass også ved lave volumer? Lurer også på om disse må stå lang fra vegg pga bassporten på baksiden:?:

703 ser veldig bra ut, men er muligens litt for dyr. Da er kanskje den nye 683 et bra kompromiss?

Er det noen som har noen synspunkter, så vil jeg bli veldig takknemlig. Kom gjerne med forslag til integrert stereo forsterker. Jeg har sett litt på Denon PMA 1500AE, men tror at bassen blir for spinkel ift. det jeg ønsker.
Jeg har planer om å utvide til flerkanalsystem etter hvert og stereoforsterkeren må være klargjort for dette med processoringang.

Det som er viktigst for meg er musikk, og jeg liker at lydbildet er mykt/rundt med bra bass. Jeg har fra før et anlegg bestående av Harman/Kardon og JBL LX1000 høytalere. Dette skal skiftes ut og jeg ønsker noe med litt bedre oppløsning og detaljer men uten at lyden blir spinkel,skarp og hard. Jeg har hørt på B&W XT4 som hadde nydelig lyd og design.

Så hva sier dere?
Heldige Anton :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.08.2007 01.24.41 #2 av 13
Test av CM7:
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... estid=2330

Ja, CM7 er ganske store så bør ha litt avstand fra veggen om dette er mulig. 683 er absulutt ett godt alternativ til en billig penge, fikk terningskast 6 i denne utgaven av hjemmekino, kjøp denne utgaven for utfyllende svar :wink:

Personlig gar jeg ikke fått høre på noen av disse ennå, men hørt at cm7 skal ha en litt strammere og konkret bass en 683 og litt "finere" i toppen. Anbefaler deg å booke ett rom på hifiklubben el for å høre på disse to høytalerne mot hverandre med diverse forsterkere for å finne ut hva DU syntes.

Forsterkere eks:
Rotel, EC, Arcam a90

Lykke til med en god lyttejakt!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.08.2007 14.48.55 #3 av 13
Postet av: Heldige Anton
TAKK for tips :D

Jeg har så absolutt tenkt å avtale demotid på disse høytalerene. Er veldig spent. Jeg likte lyden på XT4 godt og CM7 har fått bedre kritikker.

Når det gjelder forsterker er jeg fortsatt veldig usikker. Må nok sjekke ut flere for å få oversikt over hva som fins der ute.

Snakket med en hifi-ekspert som mener jeg bør gå for surround forsterker med en gang da musikk-egenskapene er blitt veldig gode etterhvert og at det ikke er stor forskjell. Når man spiller musikk i 2 kanaler vil all strømforsyningen være til disposisjon og gi bedre effekt enn når alle kanaler drives samtidig.

Så jeg tror faktisk jeg skal få testet stereo mot surround for å sjekke om det er noen vesens forskjell.

Når det gjelder dine forsterker-tips lurer jeg på hvem som forhandler disse. :?: I Tromsø har vi kun hifi-center kjeden og hifiklubben.
Heldige Anton :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.08.2007 15.59.34 #4 av 13
Postet av: orso
Har ikke hørt CM7 eller 683, men eier 703. Skal muligens selge de snart sammen med senteren. Lyden i de er meget oppløst og detaljert. Mellomtonen er fantastisk, samme som sitter i 800-serien. Bassen er stram og hurtig og går brukbart dypt. Diskanten kan med feil elektronikk og plassert i dårlig rom (mye harde overflater) være litt pågående. XT4 er nok den av de du nevner som minner mest om 703ene, men mangler bassen og fylden.

Personlig har ikke fått bra inntrykk av verken Denon 1500AE eller 2000AE. De passet dårlig til både B&W og Dali i mine ører.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.08.2007 17.11.45 #5 av 13
Hør om noen av dine hifi butikker har dem eller kan ta dem inn. Dette kan variere fra butikk til butikk.
Du finner jo alltids noen som passer regner jeg med. :wink:
Det er jo ganske usikkert å kjøpe på nett, så hvis du ikke har hørt de noen andre steder ville jeg ikke gjort det.

Hvor mye har du tenkt å bruke på forterkeren?
En annen mulighet er å kjøpe en god recviver med støtte for de nye hd-lydformatene og bruke den som prossesor og forsterkeren som "drivkraften", eller som du sa. Men det er bare at de krever litt av forterkeriet før de yter som de skal.

Den nye prelude serien til EC har fått meget gode kritikker å yter mye for pengene. Anbafaler deg å kjøpe den nyeste utgaven av lyd og bilde for testen av det nye EC anlegget. Rotel pleier å høre meget gode ut på B&W sine høytalere og omvendt. Ellers er rør alltid et godt alternativ.

Hvor mye har du tenkt å selge høytallerne dine for bomholt?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.08.2007 17.27.50 #6 av 13
Postet av: Heldige Anton
Takker for kommentarer :!:

Jeg er forresesten helt enig i at Denon ikke passe Dali. Jeg var innom HK å sjekket ut Ikon 5 og 6. Da var de koblet sammen med Denon.

Jeg synes lyden ble for spinkel. Bra rent og klart i det øvre området, men totalt fravær av bass med mindre man spiller veldig høyt.

Dette er forøvrig i samsvar med mine tidligere erfaringer med Denon da jeg eide PMA 1060 for 15 år siden. Jeg hadde egentlig bestemt meg for aldri å kjøpe Denon mer, men det skrives så mye bra om de i tester at jeg ble nyskjerrig. Det kan jo tross alt ha vært en bra utvikling siden begynnelsen av 90-tallet. Men jeg leser stadig at Denon mangler bunndraget.

Er derfor veldig interessert i å høre fra andre som kan anbefale forsterker/sorround receiver.

Ca prisklasse 8-12 lapper.


PS: Hvorfor selge 703 hvis de er så bra? Har du kommet over noe bedre?
Heldige Anton :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.08.2007 17.33.31 #7 av 13
Postet av: orso
Det finnes jo alltids noe bedre vet du.
Du bør se på forsterker etter du har valgt høyttaler. Er helt uenig at en surroundreceiver er like bra til musikk som en dedikert stereforsterker. Det sier seg selv; En surroundreceiver har 7 forsterkere, dekodere for ulike lydformater, masse innganger og utganger og romkorreksjon. I en stereoforsterker er pengene fordelt på et mindre område og lydkvaliteten blir bedre. Hva du blir fornøyd med, bør du teste ut selv. En stereoforsterker med prosessor inngang slik at den kan fungere som ren effektforsterker i surround er en god løsning.
http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=435
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.08.2007 17.35.26 #8 av 13
Anbefaler deg Onkyo´s nye recivere som 605 (fikk 6 i hjemmekino) og 805, eller vent til høsten og yamaha sin rv-1800.

http://www.eu.onkyo.com/products/produc ... 10611.html
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.08.2007 18.10.39 #9 av 13
Postet av: Heldige Anton
Er det noen som har testet EC nye prelude forsterker P1-2. Integrert forsterker på 2x100W :?:

Lurer også på om Abrahamsen forsterkerne er i "slekt" med EC ?

Mulig jeg er på bærtur men leste en plass i dette forumet at Abrahamsen hadde startet opp selv. Hvor kom han i fra :?: [/b]
Heldige Anton :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.08.2007 00.10.16 #10 av 13
Dette ser man på designet. Abrahamsen var den som startet opp EC men EC har fått nye eiere og Abrahamsen har startet opp for seg selv.
Han het Per Abrahamsen.
http://www.ecsholding.com/abrahamsen/

Nok en gang, kjøp lyd og bilde og hjemmekinos nye nummere så står det meste du lurer på! Der er det testet både EC anlegget, Onkyo´s nye reciver 605 og B&W 683.

Får å høre på EC sine produkter se dette for nærmeste aktører:
http://www.electrocompaniet.no/distributors.html

Har ikke fått testet den nye prelude serien, men EC er kjent for sin utførelse og kvalitet
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.08.2007 07.31.37 #11 av 13
Postet av: orso
Som alltid så handler det om matching og personlige preferanser. Det jeg har hørt av EC likte jeg overhodet ikke. Lyden var veldig varm og farget, ikke noe for meg. For en annen kan det derimot være midt i blinken.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.08.2007 17.55.22 #12 av 13
Postet av: Heldige Anton
Jeg har endelig fått tak i siste utg. av hjemmekino hvor 683 er testet.

Etter å ha lest testen er jeg enda mer spent på disse. For å ikke snakke om den flotte hjemmekinopresentasjonen til Arild. Må si CM7 er noen meget stilige høytalere.

Jeg er bare spent å se hvor langt fra bakvegg CM7 må stå for å splille godt. Jeg har ikke så veldig stort rom (ca 20 m2)slik at det kan hende 683 passer bedre da bassrefleksen er foran.

Er rimelig sikker på at jeg blir å like lyden fra disse høytalerene da XT4 passet mine ører veldig godt selv med en Denonforsterker.
Heldige Anton :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.08.2007 20.52.12 #13 av 13
Vil annta at man trenger å ha den ca en 0.5-1 meter i fra veggen. Spør på hifiklubben eller hør med bomholt (Siden han har 703, og vet hvor den skal plasseres)
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar