Logo

newbie trenger råd og tips

Skriv et svar
25.08.2004 15.09.14 #1 av 19
Postet av: ninatech
Vel, så har jeg bestemt meg... nå skal det investeres i bra hjemmekinoanlegg.
Har kjøpt DVD spiller pioneer DV575A etter hjelp fra forumet her. Neste steg er receiver/forsterker. Har ikke så mye peil så det første jeg lurer på er: Hva er egentlig forskjellen på receiver og fosterker?? Har ikke så mye penger så jeg tenkte et sted mellom 5000-9000. Har tenkt å kjøpe høytalere senere. TV'en er en simpel 29".
Kan noen komme med anbefalinger?

Forhånd takk :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.08.2004 15.36.11 #2 av 19
Postet av: Jacob
Forskjellen mellom en receiver (engelsk for mottaker) og en forsterker er at en receiver har innbygd radio slik at man ikke trenger å kjøpe en løs tuner. Før var det ofte slik at de billigste var receivere, mens de dyrere var forsterkere. Slik er det fortsatt på de aller dyreste modellene, men nå har de aller fleste i prisklassen under 10.000 innbygd radio, altså dermed en receiver.

Når det gjelder prisklassen mellom 5-9000 så finnes det i dag veldig mye bra. Prisene har falt veldig i det siste og man får i dag receivere som ville kostet 15.000 bare for et år siden under 9000.

Jeg syns vel det er 3 stykker som skiller seg ut i den prisklassen. Det er den nyeste fra Denon som heter AVR 2805 som er utstyrt med autimatisk kalibrerings system som justerer nivået på hver enkelt høyttaler til korrekt nivå. Frekvensgangen til hver enkelt høyttaler blir også justert for en mest mulig sømløs lydgjengivelse. (høyttalerene lyder mest likt). Denne koster 8495 på hifiklubben.

Nestmann på listen er Yamaha RXV-750. Også en splitter ny receiver som er fullspekket med funksjoner. Den har også automatisk romkorreksjon, men har noen færre innganger i forhold til AVR 2805. Prisen er derimot mye mer hyggelig og den selges helt nede i 4995,- blant annet her:
http://www.absolutehifi.no/

Marantz 5400OSE er også et godt valg hvis musikalitet er viktigst for deg. God lydgjengivelse, men mangler støtte for noen nye lydssystemer og har ikke automatisk romkorreksjon.

Personlig ville jeg nok satset på Yamaha og heller lagt i litt ekstra på høyttalerne.
Mvh Jacobhh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.08.2004 08.41.21 #3 av 19
Postet av: ninatech
Tusen takk for godt svar.

Så grei ut den derre yamaha'en.
Har forstått det slik at jeg får mye igjen for pengene ved å velge denne, og det er bra.
Skuffende at jeg ikke fant noen tester av denne.

Kanskje noen andre kan komme med innspill?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.08.2004 08.51.30 #4 av 19
Postet av: Roar
Den ble testet i forrige nr av DVD & hjemmekino. Kom meget godt ut. Tror den fikk 93 av 100 mulige poeng.

AVR2805 er testet i neste nr av DVD & Hjemmekino.
Roar J - Hjemmekinomaskinist
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.08.2004 20.53.22 #5 av 19
Postet av: mrba
Hei!
Jeg har hele tiden kjørt Denon hjemmekinoforsterkere og vært godt fornøyd med de. Akkurat nå selger jeg min Denon AVR 3803. Se link http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=13170459
Nåværende bud er på 7800,- inkl. frakt. Forsterkeren er 6 mnd gammel og det følger med kvittering og orginal embalasje. Forsterkeren kostet hos HiFi-klubben 10998 i april i år. Se link http://www.hifiklubben.no/iz.asp?id=2|p ... 70|pdetail
Auksjonen avsluttes fredag 27/8 kl 14:00.


Denne yter 7 x110 watt og var toppmodellen til Denon i middelklassen helt til i vår da den ble avløst av 3805.

Har du tenkt i gjennom om du kun skal bruke forsterkeren til hjemmekino, eller skal du også spille musikk i stereo? Her er det nemlig en rekke hjemmekinoforsterkere som fungerer bra til hjemmekino, men som faller helt igjennom når det skal spilles musikk. Vær obs på dette. Her kommer i hvertfall Denon 3803 meget bra ut.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.08.2004 04.54.14 #6 av 19
Postet av: ninatech
Heisann!
Anlegget skal brukes både til TV titting, høre musikk og ikke minst PS2.
Så tenkte jeg at jeg skulle koble til PC'en, har en god del mp3....

Nå vet alle hva jeg skal bruke anlegget til.
Jeg (og min bedre halvdel) er ikke sånn filmfanatikere som har en gedigen samling DVD'er. Da spiller vi heller Playstation :)

Er ute etter en receiver jeg kan være fornøyd med et par år fremover. Jeg hadde nemlig håpet at vi en gang i fremtiden fikk råd til å kjøpe projektor eller plasma og da vil jeg ha alt annet utstyr klart, og selvfølgelig at utstyret er godt nok.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.08.2004 13.00.11 #7 av 19
Postet av: Torgrim
Jeg syns også at RXV-750 høres ut som et kjempevalg. Den gir utrolig mye valuta for pengene og gir veldig mye godlyd for pengene både på musikk og film.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.08.2004 09.14.39 #8 av 19
Postet av: mrba
Hei igjen!
Jeg har selv nettopp anskaffet meg en Denon 3805. På bakgrunn av dette vil jeg på det sterkeste anbefale Denon 2805. Dette siden den har automatisk innstilling av det meste. Det er bare å koble til mikrofonen som følger med og forlate rommet. Når man kommer tilbake etter 4 minutter er det bare å trykke lagre og anlegget er ferdig innstilt. Jeg har brukt hjemmekinoreceivere nå i 6 år og har bestandig plagdes med å få høyttalerene til å spille like høyt.

Hvis du ikke velger en denon så vil jeg i hverfall anbefale å velge en forsterker med automatisk oppsett av lyd og høyttalere.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.09.2004 05.30.59 #9 av 19
Postet av: torkelom
Det finnes helt klart mange gode forsterkere i den prisklassen. Men en liten godbit som skiller seg en del ut fra massen (synes jeg), er:

Sony STR-Db790QS. Denne forsterkeren er latterlig billig i forhold til prestasjon. I fjor het denne forsterkeren STR-DB1080QS og hadde en prislapp på 8500,- I år har man byttet utseende og fjernkontroll og senket prisen til 3999,- Det er ikke ofte man finner en receiever på 16 kg i denne prisklassen.

Før du velger deg en receiever, ville jeg helt klart sett på Sony STR-DB790QS.

Ser fra før at du har kjøpt deg en Pioneer DVD-spiller, veldig godt valg i forhold til pris. Pioneer har ikke så mange gode billige forsterkere. De gode forsterkerne fra Pioneer starter på 5000,- (VSX-814). Pioneer er "mikrofoninnstilling av høyttalernes" far, og modellene 814 og oppover er forsterkere jeg kan anbefale deg. Mulig den nye VSX-1014 kommer under 9000,- vet ikke helt ennå. I såfall er dette bra saker.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.10.2004 07.45.22 #10 av 19
Postet av: ninatech
Okei, takk for alle svar, men har ikke ennå helt bestemt meg.Valget står vel egentlig mellom yamaha rxv750 eller Denon avr 2805. Har begynt å se litt rundt etter høytalere. Kom over classic serien til cerwin vega og jeg sier bare: Dæven de derre 15 tommerne er rålekre(clsc 215). Det jeg lurer på, siden jeg er veeldig ny i dette faget, er om noen kan hjelpe meg her. Jeg tenkte dette høyateleroppsettet:
Front: 2stk clsc-215
Senter: clsc-6c
Bak: 2 stk clsc-6.

spm 1: Jeg trenger vel ikke noe ekstra sub med de frontene?

spm 2: Hva er nå godt receiver kjøp? Blir rxv750 eller avr2805 for "svake" til dette oppsettet eller?

spm 3: Skal som sagt brukes til generell TV og DVD titting, musikk avspilling og ganske mye PS2 spilling. På bakgrunn av dette kan kanskje noen gi meg noen gode råd?

Håper på svar :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.10.2004 08.27.19 #11 av 19
Postet av: Dr.Pepper
Kom over classic serien til cerwin vega og jeg sier bare: Dæven de derre 15 tommerne er rålekre(clsc 215). :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Tror du bare kan glemme de høytalerne der, ihvertfall hvis du ikke har en sinnsyk KRAFTIG forsterker.
Kraftige greier, 50 KG pr stk :shock:
4 stk 15" basselementer :shock:
Joik har større kraft enn krutt!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.10.2004 09.10.05 #12 av 19
Postet av: ninatech
Ville det godt greit med Denon AVR 3805?

Hva med å bytte frontene ut med 2 stk CLSC-12, vil det da være godt nok med rxv750 eller avr 2805?

Takk for svar forresten:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.10.2004 09.18.45 #13 av 19
Postet av: Dr.Pepper
Tror ikke det, er ikke noe ekspert men, send en mail til HI-FI klubben. Fortell hvor mye du er villig til å bruke på systemet.
Men, tror du må ha ganske kraftig forsterker.
Joik har større kraft enn krutt!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.10.2004 22.02.42 #14 av 19
Postet av: torkelom
Skal man ha full fres fra 4 x 15" duger nok ikke 3805, desverre.
Helst skulle du hat to borkolbet NAD effektblokker....

Men selvfølgelig, du får lyd med 3805, men ikke i nærheten av kontrollen man kan ha.

Jeg ville nok sett bort fra de... Finn noen mindre, med kanskje en 12"...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.10.2004 11.38.11 #15 av 19
Postet av: ninatech
Okei da. Så driter jeg i CV høytalerne. *sikle sikle*.
Hva slags høytalere funke greit sammen med yamahaen da?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar