Logo

TV <20k 37"-42" + spm (SAMSUNG LE-40R51B)

Skriv et svar
09.01.2006 10.17.55 #1 av 19
Postet av: erikrod
Hei!

Har begynt å lese meg blind på ting her etterhvert og må få klaret opp litt. Var en tur ute på lørdag hos de store el-butikkene, men var egentlig mer forvirret når jeg kom hjem en når jeg gikk.
Manglende info om TVene (alle produkter burde hatt et spec ark klistret på, vanskelig å pugge alle modellene), dårlige signal inn, dårlig belysning og selgere jeg har sluttet å høre på for lenge siden hjalp meg lite.

Først og fremst kan jeg fortelle hva jeg TROR jeg er på jakt etter (ikke alltid kunden vet best):

37"-42" skjerm.
Prisklasse ca 20 000

Bruk/Krav:
TV-titting
DVD-Film
X-box (ikke 360 (enda))
Koble PC til (litt usikker på denne, se spm lengre nede)
min 1024x....? oppløsning
HD-klar?


Jeg var i utgansgpunktet bestemt på at det skulle bli en LCD-skjerm, men har nå begynt å vingle. Jeg ville også foretrekke om produsenten var noenlunde kjent.

Så i denne anledning har jeg noen mer eller mindre konkrete spm:

1. HD-ready
Hvor viktig er egentlig dette? På ene siden har man ikke lyst til å kjøpe et TV til 20k som er "gammeldags" om 5 år (er klar over at det finnes mange definisjoner på gammeldags), men samtidig ser jeg at mange av TVene som blir anbefalt her på forumet ikke er HD-ready (feks Panasonic TH-42PA50).
Og hva vil det si at en tv ikke er HD-klar, men HD-kompatibel?

2. Koble til PC
Å kunne koble til PC ville være kjekt av flere grunner: Filmer, bilder og internettsurfing blandt annet. Men det jeg ser er at mange av TVene har oppløsninger så lave som feks. 852 x 480. Vil slike oppløsninger duge til noe annet enn å bare se film/bilder? Bør den være minst 1024x.... til annen bruk?
Og hvordan duger slike skjermer til å spille spill fra PC?

3. Innbrenning på plasma
Er dette fortsatt et stort problem? Og hvor gale er problemet? Er det så gale at man kan få TVen "ødelagt" eller vil det alltid forsvinne etter en stund?

4. LCD og etterslep
Ser det skrives endel om at etterslep er problem på LCD, spesielt ved raske bevegelser som feks fotball. Samtidig ser jeg at LCD ofte anbefales foran plasma til spillkonsollbruk, hvor det nettopp er mye raske bevegelser. Hvorfor?

5. Dårlig TV-signal
Jeg leser og at de fleste anser kabel eller parabol som en nødvendighet. Jeg ser endel TV, og har desverre bare vanlig antenne, men har ingen krav om at bildet ved TV-titting må være superbra. Det jeg er bekymret over er at når bilde blir X ganger så stort som 24" CRT'en jeg har i dag, vil den dårlige kvaliteten synes mye bedre. Er det noen som har erfaring med om dette vil bli direkte ubehagelig å se på?

6. Jeg har vel funnet ut at jeg må enten fire på kravene, gå opp i prisklasse eller belage meg på å vente ganske lenge med å kjøpe (den siste er heller uaktuel).
De jeg foreløpig har sett på er
Panasonic TH-42PA50 (Plasma) ca 15 000kr
Dell W3706MC (LCD) ca 20 000kr
SAMSUNG LE-40R51B (LCD) ca 20000kr
Dersom man skulle strekke seg til 25 000, er det noen forslag til hva jeg burde går for da?



Jeg er klar over at dette er en lang post med store spm og venter ikke at noen skal sette seg ned og svare på hele greien. Men dersom du har erfaringer på noen av enkeltpunktene ville jeg sette stor pris på å høre dem.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.01.2006 11.09.35 #2 av 19
Postet av: luria
Det er tydelig at du nå er i samme situasjon som jeg har vært i. Jeg ønsket meg en skjerm som var større enn min gamle CRT, den måtte ha godt bilde og være klar for flere typer tilkobling (PC, TV spill). Den måtte også være fremtidsrettet (HD-ready) mht fotball-vm og høyoppløst DVD.

Problemene begynte da jeg kikket på plasma og LCD i de forskjellige butikkene. Fant raskt ut at majoritetet av skjermene, og i alle fall de rimelige hadde billeddefekter som var helt horrible (spes 8-bits paneler). Selv hos de "bra" og dyre skjermene (les PA-50 som bl.a. min nabo kjøpte på min anbefaling) var det mye rart (bl.a. en slags glorie rundt objekter i bevegelse, prikker i mørke områder). Etterhvert fikk alle mine kamerater flatskjermer. De slet imidlertid med å skule ledninger, henge dem opp og få plass til tunere og DVD'er. Pr i dag har kun EN blitt kvitt TV-benken, og han lagde hull i veggen for å stappe inn sat-tuner og DVD (Ser forjævlig ut).

Overalt hvor jeg gikk og uansett hvem jeg spurte fikk jeg bare anbefalt "flatskjermer" (plasma & LCD). Ikke før jeg begynte å kikke litt rundt på de ulike forumene ble jeg gradvis klar over at det var noe som het bakprojeksjon. Mange poster fortalte om en knallbra billedkvalitet og lite fotavtrykk, mens mange innlegg mente at disse skjermene var foreldet, tok masse plass og var blasse/uklare. Etter litt mer research fant jeg ut at de fleste negative postere ikke hadde sett en slik TV på flere år, og at nesten ingen butikker stilte dem ut. Bakprojeksjonsforumet på avforums.com ble redningen. Her var det flere som meg som hadde vært i samme situasjon og som hadde erfaringer å dele.

Til slutt tok jeg en sjans og enden på visa ble en 50" DLP bakprojeksjon (Sagem HD-D50H) som kommer i slutten av måneden. Den er hd-klar og har alt jeg ønsker av tilkoblinger (bla. 2 x hdmi). Ingen innbrenning, og ingen gradvis degradering av bildet. I tillegg stikker den kun 40 cm dypt og får plass på en lav reol jeg har i stua. Mulig det hadde blitt "flat-TV" på meg før eller senere også når teknologien var blitt bedre, men jeg føler meg veldig komfortabel med mitt valg i dag.

Bleet langt svar, men som du kan se unngår jeg glatt alle ankepunktene dine, kanskje med unntak av det siste (kvalitet på dårlige signaler), men dette gjelder vel de fleste store Tv'er. TV'en takler xbox og playstation, pc via dvi-hdmi kabel eller vga i 1280x720, ingen etterslep og jeg kan reise på hytta i påsken med xboxbildet stående på tv'en uten bekymring.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.01.2006 12.44.04 #3 av 19
Postet av: kjelle
Samsung PS-42P5H får du for 20k.etter min mening er det et røverkjøp.den er hd-ready og har et godt bilde prisen tatt i betraktning
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.01.2006 13.40.33 #4 av 19
Postet av: Shanks
5. Dårlig tv-signal.

Dette er grunnen til at jeg fortsatt har min 29'' Sony crt. Jeg ser hovedsaklig på kringkastet fjernsyn. Dette kombinert med at jeg har lav titteavstand i stua mi (godt under 3 m) gjør at om jeg kjøper en god 42'' plasma i dag får jeg et dårligere tv-bilde enn jeg har i dag, til tross for at jeg har digital parabol.

Fattern har en Pana Th-42PH50E og hos ham fungerer det glimrende på digital parabol. Men så er også titteavstanden drøye 4 m der i gården. Det gjør faktisk hele forskjellen. Når jeg setter meg like nært tv'en der som jeg faktisk sitter hjemme, oppleves bildet dårligere enn det jeg har selv.

Dagens tv-signal kan ikke forstørres til 42'' på så kort hold. Det fungerer rett og slett ikke.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.01.2006 21.10.38 #5 av 19
Postet av: orso
Mange spørsmål her. Skal prøve å besvare.

1. HD-ready viktig? Ja og nei. Kommer ann på bruken. Vil du utnytte de nye DVD formatet som kommer og spillkonsollene (X-box 360 og Playstation 3), bør du kjøpe HD-ready. Samme med HTPC. Kommer du derimot nesten bare til å bruke skjermen til TV titting, mener jeg det ikke er så viktig. Det vil ta mange år før det er et godt utvalg med HD kanaler.
Du betaler for å få HD-ready, spesielt med plasma. Om du synes det er verdt de ekstra kronene er opp til deg å vurdere. I fremtiden vil disse skjermene være vesentlig billigere.

2. Skal du koble PC til er helt klart en fordel med mer 853*480 oppløsning. Men de som har koblet PC til PA50 sier det fungerer bra. Som du sikkert vet egner LCD seg best til PC, men de beste plasmaene (PV500 og Pioneer 436) klarer seg også utmerket.

3. Innbrenning er ikke et stort problem lenger på plasma. Om man får det viskes det vanligvis ut etter litt bruk. Det har vært en del som har meldt om innbrenningsproblemer på Pioneer 436, men spesielt utbredt er det ikke. Dette gjaldt de først og fremts de første modellene med eldre software. Men ved PC bruk må man være forsiktig.

4. LCD har klart mer etterslep enn plasma og det ser man godt på sportsendinger. På spillkonsoll er det vel ikke sånn fordi overføring av signaler skjer på en annen måte.

5. Plasma er best med dårligere signaler, LCD mer krevende. Men det jo ikke lenge til det digitale bakkenettet kommer.

Dersom du vurderer PA50, så vit at Panasonic kommer med nye skjermer til våren (april-juni). Oppfølgeren til PA50 vil ha HDMI og høyere oppløsning.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.01.2006 19.06.08 #6 av 19
Postet av: flexfit
Hallo, er ikke lenge siden jeg slet med problemet "hvilket apparat skal jeg kjøpe".

For meg sto det mellom plasma og lcd generelt og falt til slutt for en 37" QPVision LCD.
Fordelen med LCD er ganske enkelt at du slipper å bekymre deg for innbrenning og "kort" levetid.
Skal du bruke apparatet til Xbox eller PS2 så kjøp LCD...har prøvd dette på både plasma og LCD, resultatet blir bedre på LCD (hvertfall i mine øyne).
Skal du koble til PC'n så "må" du nesten kjøpe LCD fordi plasma har lavere oppløsning.
Når det gjelder HD-ready så vil jeg anbefale å anskaffe ett som er det :) Selv om det kanskje er en stund til vi får HD tv sendinger her til lands har du muligheten til å utnytte dette litt allerede. Jeg har en DVD spiller som skalerer opp vanlige DVD filmerog kvaliteten blir merkbart bedre det kan ett hvert øye se.

Min TV betalte jeg 18000 for og jeg har ennå ikk opplevd etterslep, dette har jeg derimot gjort på andre LCD modeller, spesielt på fotballkamper. Men min funker plettfritt, så vil ikke i at etterslep er noe stort problem på LCD tver lenger.
Mange LCDer er ganske kresen på signal, men dette gjelder plasma også.

Jeg vil anbefale deg å kjøpe en LCD, er hvertfall veldig fornøyd med min :)
Lykke til med anskaffelsen....
QPVision 37" LCD, QPVision DVDplayer HDMI
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.01.2006 21.47.01 #7 av 19
Postet av: marlao
noen som vet hva prisen vil være på den nye skjermen til panasonic pa50??
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.01.2006 10.19.29 #8 av 19
Postet av: erikrod
Jeg vil først og fremst takke for alle tips, både de jeg har fått her og de jeg har lest andre steder på forumet.

Det ser ut som jeg har falt for SAMSUNG LE-40R51B (LCD) til 20k på hifiklubben. Har ikke sett den enda, men de skulle bestille den inn, så skal jeg se den og vurdere den og bestemme meg.

Halve prosessen med avgjørelser er jo eleminering og resonering så for å begrunne kjøpet mitt har jeg følgende ressonement:

1. Jeg bor på veldig liten plass nå med dårlig TV-signal, men regner med å flytte innen et år. Det faktum at jeg når sitter alt for nærmt TV (ca 2-2,5m) har jeg derfor valgt å se bort fra. Hvis ikke hadde jeg antakeligvis valgt meg en 32". Jeg beholder heller min gamle 21"(!) CRT til bedre tider kommer på TV-fronten.

2.
Jeg skal bruke TVen til PC og konsoll. Det er mulig at dette ikke blir "primærbruken", men jeg vil gjerne ha muligheten til å kunne gjøre dette med god oppløsning (PC). Jeg ville også ha en TV som gir greit bilde selv om det er lyst i rommet og valgte derfor LCD. (Har lest om at plasma sliter mer enn LCD i sterkt opplyste rom).

3.
Når jeg betaler 20k for et TV regner jeg ikke med å kjøpe nytt på ganske mange år. Jeg valgte derfor å prioritere HD-ready-muligheten, selv om denne nok ikke blir utnyttet på tvsendinger på noen år.

4. Temaer som innbrenning og levetid har jeg ikke tatt hensyn til direkte. Men her er vel uansett LCD en fordel.

5. Jeg valgte samsungen foran den billigere og bedre utseende DELL'en pga. 10bit mot 8 bit og bedre responstid. At den er litt større skade heller ikke.

Spenningsmomentet som gjenstår er etterslep på sport. Jeg har ikke sett på nok TVer av denne typen til å ha sett noe særlig sportssendinger eller etterslep, men synes jo dette er litt viktig.

Er det noen som har noen erfaringer på etterslep på sportssendinger med denne spesifikke TV'en?
Er det noe jeg kan ta med for å teste dette ut i butikken (vil en fotball-dvd duge eller er vi da innpå poenget med at en dvd blir overfør med et annet signal enn tv-sendinger (slik som jeg ble fortalt om x-box lengre oppe i tråden))

Dersom jeg kjøper denne så skal jeg poste erfaringer så snart jeg har brukt den en stund.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.01.2006 14.34.09 #9 av 19
Postet av: trygve73
Jeg har selv bestilt en LE40R51 og så Liverpool-Spurs på en LE32R51 på lørdag. Jeg kunne ikke registrere noe etterslep på ballen, men syntes å merke at bakgrunnsbilde av publikum ble noe "hakkete" når en zoomet inn på spillere mens de var i bevegelse.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.01.2006 12.26.28 #10 av 19
Postet av: erikrod
Reserverte/Bestilte r51 hos hifiklubben i Bergen forrige torsdag. Ringte idag, en uke senere for å høre når de ventet den inn.

Etter noen raske tastetrykk fant han jeg snakket med frem til at det ville komme en ordre til Danmark den 10. februar. Så ville det ta noen dager før apparatene var i butikken, og da regnet han med å få apparater nok til å dekke det han hadde inne av bestillinger akkurat nå.

Dvs ca 1mnd fra bestilling til leveranse, synes det var litt i lengste laget. Er det så tørt for slike skjermer på markedet for tiden?

Noen som vet hvor m51 selges og om den er mulig å få fatt i?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.01.2006 12.39.27 #11 av 19
Postet av: helken
Om det er tørke for R51 i deler av landet vet jeg ikke, men det er lagervare i Stavanger...

Euronics har denne R51 til 20k både på Euronics Lagersalg Forus og på Elektro Brukt Stavanger.
Sjekk med Euronics i Bergen da, lykke til...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.01.2006 12.48.42 #12 av 19
Postet av: erikrod
Ringte euronics her i Bergen.

De måtte bestille, ingen på lager. I begynnelsen av uke 5-6 skulle de få inn et parti og da ville prisen være 21990,-
Så da sparer jeg heller 2000 kr og venter på hifiklubben en ekstra uke.

Men takk for tipset uansett.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.01.2006 19.33.17 #13 av 19
Postet av: Springo140
Grattis med valget! Kjøpte min på Siba Alnabru (da de hadde den inne på lager og kunne møte HiFi Klubben på ca. pris - 300,- over).

Null etterslep på min tv på fotballsendinger (bruker vanlig kabel fra UPC i Osloregionen).

Flott å lese en så god utredning om dine behov! Som du ser så svarte mange godt og utdypende tilbake!! Hint til de med litt kortere spørsmål.

Lykke til og gled deg til 51 kommer i hus :lol:
Springo140
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.02.2006 13.36.32 #14 av 19
Postet av: toei
Hei.
Vil bare kommentere litt på innlegget ditt.
Har fått resultatene av en ganske omfattende test. Testlaget gikk til innkjøp av 9 TV'er som er å få i handelen, fra 7 forskjellige produsenter. 3 stk LCD, 3 stk plasma og 3 stk bakprojeksjons TV'er. I tillegg brukte de en CRT-TV som referanse i visse tester.

"Fordelen med LCD er ganske enkelt at du slipper å bekymre deg for innbrenning og "kort" levetid."
- Nyere plasmaer vil så og si ikke ha noen form for ødeleggende innbrenninger. Hvis man lar xboxen stå i en statisk meny over lengre tid, vil man ganske sansynlig få et "innbrent" bilde av det. I testen gikk det bort med kontinuerlig filmvisning.
Når det gjelder levetid, så er faktisk plasma overlegen. Etter 4 ukers test, målte laget at kontrast, lysstyrke, tittevinkel etc på bakprojeksjon hadde blitt 22,8% dårligere. LCD hadde blitt 11,2% dårligere. Plasma hadde blitt 5,5% dårligere.

"Skal du koble til PC'n så "må" du nesten kjøpe LCD fordi plasma har lavere oppløsning."
- En kamerat har en philips 37" plasma(ikke hd) med 1024x1024 panel. Når han kobler på sin Fujitsu Siemens 8830 laptop, så blir bildet helt rått.

"Når det gjelder HD-ready så vil jeg anbefale å anskaffe ett som er det :) Selv om det kanskje er en stund til vi får HD tv sendinger her til lands..."
- Ryktene skal ha det til at det digitale bakkenettet skal være relativt oppegående allerede i slutten av 2006. :) Men det tror jeg ikke før jeg ser det.

Vil på ingen måte snakke ned om LCD, det er jo tross alt fremtiden. Men plasma er på ingen måte noen dårlig kandidat, det spørs bare åssen man ser på det, og hva man har personlig behov for. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.02.2006 18.03.03 #15 av 19
Postet av: A8
Lcd kommer vel for fullt i år, Samsung og Sony skal vel lage 50 tommere. Og de blir det vel et alright bilde til en alrigth pris.
Plasma er vel på vei ut. Selv Panasonic har lagd en glimrende lcd tv (32").
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar