Logo

PROBLEM MED LG RZ42PX3 PLASMA TV

Skriv et svar
08.09.2005 20.07.41 #1 av 38
Postet av: Ken_Tucky
Har nå kjøpt LG rz42px3 plasma hos Elkjøp i Tromsø. Fikk skjermen for 21 lapper, som var en overkommelig pris.
Dessverre er jeg ikke fornøyd med skjermen, da det virker som den har flere "bugs" i programvaren eller noe.

På enkelte kanaler driver bilder og hakker / rykker mot venstre hele tiden. Dette skjer i korte intervaller - ca. et halvt sekund mellom hvert rykk, og er nokså irriterende å se på. Vises spesielt godt på tekst og kanalens logo, men bevegelsen er altså i hele bildet.

Man skulle jo tro at bildet etter hvert ville forsvinne ut på venstre side av skjermen :-), men mellom hvert rykk så glir den nesten umerkbart mot høyre igjen.

Har sjekket dette både i går og i dag, og bildet flytter seg kun på ca halvparten av kanalene, bla. TV2, NRK2, Svensk TV1, TV2, TV4 og Discovery.
På NRK, TV3, TVNorge m. flere er bildet helt i orden.
Det er jo veldig merkelig at bare enkelte kanaler har dette fenomenet?

En annen bekjent i Tromsø (som også er aktiv i forumet her og AVForum) kjøpte samme tv for en uke siden og har akkurat samme problemer som jeg har.

Har også opplevd at tv'en roter med skjermformatene - så f.eks. på NYPD Blue på tv2 i går kveld, og skjermen gikk automatisk til 16:9 selv om sendingen originalt så ut til å være 4:3. Da jeg prøvde å velge 'spectacle' eller 'hel skjerm' innstilling på tv'en så hang bildet seg opp og begynte å skifte mellom denne innstillingen og 16:9 med få sekunders mellomrom !!?? Veldig forvirrende - virket som tv'en ikke klarte å bestemme seg eller finne korrekt skjermformat.

I tillegg er det flere ganger at det ikke skjer noe på en lang stund når jeg velger 'hel skjerm'. Skjermen blir stående i forrige innstilling i opptil et halvt minutt før den plutselig strekker ut bildet.

Har ikke sett noen som har skrevet om disse fenomenene før, og lurer derfor på om noen kjenner til dette? Kan det være at vi har kjøpt fra en produksjon som har en eller annen software feil?

Vurderer sterkt å levere tv'en tilbake til Elkjøp og skaffe meg Panasonic pa50 i stedet. Bare synd de ikke får den på lager før i neste måned :-(

Skulle nok ha hørt på Rune og flere her og kjøpt Panasonic i utgangspunktet...

Ken
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.09.2005 20.42.29 #2 av 38
Postet av: tores
Morn du.

Har LG PY10x og overhode ikke noe problemer - er kjempefonøyd. Tror heller ikke at det er softwarefeil da LG aldri ville sende et produkt på markedet med en såpass alvorlig feil.
Jeg sammenlignet både Panasonic og LG, men valgte LG da jeg fikk bedre pris og at den er vel så god som Panasonic.
Dersom du har analog kilde kan det ligge noe her. Har dessverre ikke noen løsning.
Men det beste er å ringe LG Electronics i Asker - de har en support telefon som sikkert kan hjelpe deg.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.09.2005 06.10.40 #3 av 38
Postet av: xuax
har du sjekket om tv'en står på auto format?på enkelte sendinger vil mange tv'er ha problemer ved at den ikke klarer å velge format men skifte hele tiden. det skjer også på mange crt tv'er.

Det rykket som skjer på noen av kanalene men ikke alle, så kan det også ligge andre steder enn feil på selve tv'en har aldri hørt om det problemet før, men hva har du koblet den opp til tv'en?
Har man nok penger kan man kjøpe seg hva som helst!!!

"Du jeg bare lurte, men hva er forskjellen på en plasma tv og en sånn derre LSD-tv??"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.09.2005 06.29.33 #4 av 38
Postet av: Roy
Hei.
Jeg har samme TV som er koblet opp med en paraboltuner og har ikke problemer i heletatt.
Jeg er faktisk fornøyd med TV'n.
Mulig du har problemer med feks. dårlige signaler eller at det er en feil på TV'n din. Jeg er ingen ekspert på dette felte, men TV'n min har oppført seg eksemplarisk i den uka jeg har hatt den.
mvh
R
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.09.2005 06.38.22 #5 av 38
Postet av: Ken_Tucky
"xuax" skrev:har du sjekket om tv'en står på auto format?på enkelte sendinger vil mange tv'er ha problemer ved at den ikke klarer å velge format men skifte hele tiden. det skjer også på mange crt tv'er.

Det rykket som skjer på noen av kanalene men ikke alle, så kan det også ligge andre steder enn feil på selve tv'en har aldri hørt om det problemet før, men hva har du koblet den opp til tv'en?


Tv'en står ikke på autoformat. Jeg switchet selv til "spectacle" og "helskjerm" innstillingene. Men som sagt er det bare på enkelte programmer skjermen blir stående og hoppe mellom formatene.

Jeg har koblet opp det samme utstyret som jeg hadde koblet til min Philips 32" widescreen tv. Det var aldri noe problem med den.
Det som er koblet opp er Sony 910-etellerannet-dvd-opptaker, Harman Kardon dvd30 og Harman Kardon avr3550 surround forsterker. Bruker bare skikkelige (og dyre) kabler.
Som sagt er det en annen her i Tromsø som kjøpte tv'en få dager før meg og har samme problem som jeg har.
Jeg har godt kabel-tv signal også. Det var krystallklart på widescreen-tv'en, og ganske bra på LG'en også, så rykkingen/hakkingen har sannsynligvis ikke noe med det å gjøre.
Er ganske oppgitt - fryktelig irriterende å kjøpe plasma til 21 lapper og få slike problemer...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.09.2005 06.47.39 #6 av 38
Postet av: Ken_Tucky
"Roy" skrev:Hei.
Jeg har samme TV som er koblet opp med en paraboltuner og har ikke problemer i heletatt.
Jeg er faktisk fornøyd med TV'n.
Mulig du har problemer med feks. dårlige signaler eller at det er en feil på TV'n din. Jeg er ingen ekspert på dette felte, men TV'n min har oppført seg eksemplarisk i den uka jeg har hatt den.
mvh
R


Hallo.
Som sagt i mitt forrige innlegg, så har jeg bra tv-signal, så tror ikke problemet ligger der. Vi har spenningsforsterker på kabel-signalet pga. at vi har 4 uttak i huset. Tenkte første at den kunne forstyrre tv'en, men han andre karen her i Tromsø som har samme problem med sin LG har ikke spenningsforsterker.
Den rykkingen jeg har i bildet er veldig jevn. Det virker som bildet flytter seg en centimeter eller noe sånt mot venstre og det skjer som en jevn puls, ca. hvert sekund.
Bedre forklaring er vanskelig å gi.

Det er så utrolig merkelig at det ikke skjer på f.eks. NRK, mens på TV2 og en del andre kanaler er fenomenet der hele tiden.
Synd at det ikke er folk fra LG som leser innlegg i forumet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.09.2005 13.21.46 #7 av 38
Postet av: xuax
kan jo ringe strax og høre om de har noe anelse om hva det kan være.
Har man nok penger kan man kjøpe seg hva som helst!!!

"Du jeg bare lurte, men hva er forskjellen på en plasma tv og en sånn derre LSD-tv??"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.09.2005 15.31.34 #8 av 38
Postet av: Roy
Hei
Ja det var triste greier. Jeg hadde gått ned på elkjøp og fått en ny TV av samme merke for og sjekke.
mvh
R
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.09.2005 15.57.06 #9 av 38
Postet av: Stone Cold
som ken tucky nevnte var det en til fra tromsø som hadde kjøpt lg tv fra elkjøp i tromsø. det er da meg, og har akkurat de samme problemene som han har. det er nesten som om jeg lurer på om det er signalene på kabel nettverke her i tromsø som gjør at d hakker slikt? ikke hakker det på meny skjermen, men på utvalgte kanaler. synes dette er meget rart. men ken tucky skal ringe å høre med LG heldigvis så da får vi høre. men det irriterer meg at det gjør det siden jeg ellers er veldig fornøyd med tv. vurderer å skaffe meg digital tuner også for å få bedre bilde.. samme irritasjonsmoment som ken tucky nevnte er dette med hel skjerm og 16:9. det er som om tv ikke helt klarer å finne ut av hvordan format det skal holde seg til.. håper elkjøp ikke bryr seg om at jeg har kastet alt av papp som tv kom i:)
...Cause Stone Cold said so....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.09.2005 16.20.08 #10 av 38
Postet av: Ken_Tucky
"Stone Cold" skrev:vurderer å skaffe meg digital tuner også for å få bedre bilde.. samme irritasjonsmoment som ken tucky nevnte er dette med hel skjerm og 16:9. det er som om tv ikke helt klarer å finne ut av hvordan format det skal holde seg til.. håper elkjøp ikke bryr seg om at jeg har kastet alt av papp som tv kom i:)


Jeg har heldigvis tatt vare på pappen :-)
Jeg tenker også å kjøpe digital tuner. Noen som vet om det blir betydelig bedre bilde på tv-kanalene da?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.09.2005 16.38.29 #11 av 38
Postet av: Rune
Elkjøp bryr seg ikke om pappen. De har som filosofi å gjøre deg fornøyd.

Merkelig problem egentlig. Har vært borte en PX21 som oppførte seg noe merkelig. Den låste seg.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.09.2005 17.04.26 #12 av 38
Postet av: Ken_Tucky
Rune, det virker som du har god peiling på ting, blir tv-signalene mye bedre på plasma hvis jeg kjøper digital dekoder? Har bare vanlig analog kabel-tv nå...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.09.2005 17.41.48 #13 av 38
Postet av: Rune
Ja og nei. Enkelte kanaler sender med så elendig bitrate at det ikke hjelper med digital dekoder. NRK og TV2 er noen av de få kanalene som sender med skikkelig kvalitet.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.09.2005 18.28.04 #14 av 38
Postet av: Roy
Hei
Jeg syns de fleste kanaler jeg har blir bedre med parabol enn med kabel tv her hos meg.
Alle er ikke like bra, men jevt over bedre vil jeg påstå.
Mvh
R
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.09.2005 19.16.37 #15 av 38
Postet av: Ken_Tucky
"Rune" skrev:Ja og nei. Enkelte kanaler sender med så elendig bitrate at det ikke hjelper med digital dekoder. NRK og TV2 er noen av de få kanalene som sender med skikkelig kvalitet.


Vet ikke ennå om jeg blir å bytte LG'en. Jeg har kontaktet LG i Sverige om problemet, og skal få tilbakemelding mandag. Men om jeg skulle bytte, så blir det altså Panasonic (bare så irriterende at Elkjøp ikke får den på lager før omtrent samtidig som min 30-dagers returrett løper ut)eller en Philips tv. Har som sagt tidligere stor tiltro til Philips, men vil jeg få gode tv signaler med pf9956 eller pf7320 med kabel-tv og digital dekoder?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar