Logo

Offisiell tråd - Panasonic TH-37PA50 og TH-42PA50

Skriv et svar
18.06.2005 14.33.04 #1 av 190
Postet av: Typhoon7
I denne tråden diskuteres nevnte skjermer, som for mange kan være et godt alternativ til de noe dyrere PV500 skjermene.

Post deres spørsmål og erfaringer om TH-37PA50 og TH-42PA50 her.

Sammenligning finner dere her:
http://www.hjemmekino.no/database/compa ... PIDS=96,97
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.06.2005 16.49.09 #2 av 190
Postet av: Typhoon7
I dag har jeg for andre gang vært og sett på TH-37PA50.

Testet i dag nevnte skjerm med signaler fra DVD-spiller koblet opp via komponent.

Fra tidligere har jeg testet den med signaler fra kabel-TV:

"Typhoon7s erfaringer gitt i PV500 tråden" skrev:Signalene jeg så de med kan sammenlignes med et godt signal fra kabel-TV. Så blant annet kanalen The Voice og filmen Robin Hood fra en DVD-spiller modulert inn på en TV-kanal. Disse signalene var vel igjen splittet.
Jeg ble overrasket over kvaliteten i forhold til de andre TVene som hang der, faktisk så bra at jeg kan være på gli til å kjøpe plasma. Skulle vært artig å sett de hjemme i min stue, men at begge kommer innenfor dørene er lite trolig.
Sjansen for at en av de kommer innenfor, har plutselig økt betraktelig

Likte bildene med gitte signaler og synes begge klarte seg meget bra. Ikke noe etterslep som jeg la merke til. Fargene var bra, ikke for "svulmende" og uten graderinger. Synes kanskje PA50 klarte seg bedre på sortnivå, men det er vanskelig å si grunnet "flomlysene" i butikken.

Designet på PV500 er råere enn på PA50, men jeg likte begge.

Skal du se mest TV er, etter min mening, PA50 kanskje et like godt valg grunnet prisforskjellen.


Tilbake til dagens seanse.

Bildekilden var en Pioneer DV-575 koblet opp via komponent.

Tok med meg 3 filmer til litt testing: Finding Nemo, The Rock og The Lord of the Rings - The fellowship of the Ring.

Etter å ha okkupert den ene stolen på Elkjøp Tiller i Trondheim en stund (med Runes velsignelse), er ikke jeg i tvil. Denne skjermen er verdt hver eneste krone.

Startet med The Rock: Denne filmen har veldig mange mørke scener med ansikt i bevegelse. Det hele virket meget naturlig. Ansiktene var gjengitt på en meget bra måte. De mørkeste scenene i katakombene kan være en utfordring å gjengi på en bra måte. Sortnivået på Panasonicen imponerte meg stort. Den hadde ingen problemer med å gjengi disse scenene og i tillegg kunne skille de ulike elementene(skuespillere, våpen osv) i bildet fra hverandre på en enkel og klar måte, selv om scenene er mørke.

Satte deretter på Finding Nemo: Tok med denne filmen for å teste litt farger. Nå er dette en film som i utgangspunktet muligens kan favorisere de fleste skjermer, men jeg mener også den kan skille de fra hverandre. På enkelte skjermer kan, etter min mening, fargene bli altfor overdrevet. Spesielt enkelte LCD’er har farger som, i mine øyne, får ”lavapreg”. Med dette mener jeg farger som er så sterke og varme at det blir en ulmende opplevelse. (omtalt som svulmende i quoten)
Panasonicen hadde klare og rolige farger, som ikke smeltet sammen i en stor suppe, men som klart definerer de ulike objektene i bildet (vann, Nemo, tang, skjell osv).

Den siste filmen jeg satte på var The Lord of the Rings – The Fellowship of the Ring: Her valgte jeg meg blant annet ut scenene i starten der Gandalf kommer kjørende i kjerra og møter Frodo. Dette er jo ganske ”grønne” scener, altså mye natur. Også disse scenene var gjengitt uten noen artifakter og det hele virket naturlig. Bladde meg videre i filmen scenen der reisefølget går i snøen og Frodo mister ringen, og her kom dagens klimaks i mine øyne. Jeg tror jeg aldri har sett ringen og kjedet så klart noen gang. Gullfargen gjengitt på hvit bakgrunn var mildt sagt rå. Generelt var også snøscenene imponerende.

Generelt:
Panasonicen har godt balanserte bilder. Den gjengir farger på en flott måte, uten nevneverdige artifakter. I tillegg har den rolige bilder. Ikke plaget av etterslep eller flimring. Jeg vet enkelte opplever flimring på denne, men jeg ser det ikke. Den er meget god både på vanlige signaler via kabel TV og DVD. Mine preferanser tilsier at kontrasten må stilles ned og dette hjelper på gjenvivelsen i mørke scener.

Ser ut til at det blir en ny seanse med HD signaler via komponent på denne. Dette tror jeg blir meget bra.

Jeg har kommet godt på bli inn i plasmaens verden, fra å være skeptisk. Om det blir PA50 eller PV500 på meg er vanskelig å si.
De hadde ikke PV500 inne i dag, så jeg fikk ikke testet denne med DVD via komponent.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.06.2005 11.51.47 #3 av 190
Postet av: Knutiano
Godt å høre at testingen gikk bra!

Bestilte meg pa-50 fra fyndbørsen nå, og kan godt gi tilbakemeldinger på hvordan det er å bestille/få varer derfra hvis det er av interesse. Ikke meningen å tråkke noen tv-forhandlere på tærne, men for oss som bor nær grensa er jo dette et alternativ.

Gleder meg fælt til å få tv-en på plass i hus, men mest til at et halvt års leting nå endelig er over :D
Har funnet ut at man blir mer og mer pirkete/nøye etterhvert som man leter.

Må igjen få sende en takk til typhoon og dere andre her på forumet som har vært svært behjelpelig!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.06.2005 12.25.55 #4 av 190
Postet av: Typhoon7
"Knutiano" skrev:Bestilte meg pa-50 fra fyndbørsen nå, og kan godt gi tilbakemeldinger på hvordan det er å bestille/få varer derfra hvis det er av interesse. Ikke meningen å tråkke noen tv-forhandlere på tærne, men for oss som bor nær grensa er jo dette et alternativ.


Skriv gjerne om dine erfaringer både med Fyndbørsen og ikke minst plasmaen :wink:

Ble det 37 eller 42 tommeren?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.06.2005 13.09.20 #5 av 190
Postet av: Knutiano
Det ble 42 tommeren. veide litt frem og tilbake, men endte opp med den jeg egentlig hadde mest lyst på fra starten av.

Nåe jeg bestilte tok det ca 2 timer før jeg fikk mail tilbake fra fyndbørsen om at de hadde 1-2uker leveringstid på tv-en, og de beklaget seg og lurte på om jeg fortsatt var interessert eller ville kansellere bestillingen.
jeg sa jeg gjerne venter, så nå teller jeg stort sett timer.
har lagt klar "finding nemo" i DVD-en, og det skal ikke sees film før 42-tommeren er klar på veggen :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.06.2005 13.31.34 #6 av 190
Postet av: Typhoon7
Gratulerer!! :D

Tror neppe du blir skuffet.

Prøv også med andre type filmer, men jeg regner ikke med at det blir noe problem når den er i hus. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.06.2005 12.30.36 #7 av 190
Postet av: Typhoon7
Da har jeg sett TH-42PA50 med HD-kilde koblet opp via komponent.

Mitt inntrykk: :shock: tett fulgt av :D

Ikke mye å utsette på dette. Imponerende bra bilder.
Både mørke og lyse scener var som en drøm.
Fargene var fantastiske.
Jeg kunne ikke se noen tegn til etterslep.

Testet også på Philips, LG og Pioneer.

Jeg var ikke i tvil:
Panasonicen får førsteplassen.

Mine inntrykk av bildekvaliteten, har jeg nevnt tidligere, og dette ble ytterligere forsterket med HD-kilde.

Uheldigvis hadde de ikke PV500 inne, så jeg fikk ikke sammenlignet PA50 og PV500 med HD-kilde.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.06.2005 09.05.15 #8 av 190
Postet av: 9kki
Fikk se Panasonics 42" PA50 og PV500 stilt opp ved siden av hverandre med HDsignal fra HD1 kanalen igår.

Var ikke mye forskjell på bildekvalitet spør du meg.
SÅ forskjellen når jeg gikk veldig nærme da.

Dersom forskjellen ikke er større på SD skjermer og HD skjermer kan jeg ikke forstå hva som kan forsvare prisforskjellen på 10k på disse to skjermene.

Misforstå meg rett....... Det var Knallbra bilde på PV500 skjermen, men det var også knallbra bilde på Pa50 skjermen også.

Er det andre ting som gjør HD skjermen verdt de ekstra pengene?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.06.2005 09.16.44 #9 av 190
Postet av: Rune
Siden forskjellen i oppløsning er så liten i forhold til oppløsningen som HD1 sender med (1920 x 1080) så er ikke forskjellen stor. Det er slik at PA50 taper 80% og PV500 taper 62 % i forhold til sendeoppløsningen.

Det som gjør det muligens verdt å betale ekstra for PV500 er PC inngang/HDMI inngang og et penere utseende (smakssak)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.06.2005 09.30.14 #10 av 190
Postet av: 9kki
Ok.
Bildekvaliteten på Pa50`n var iallefall mer enn bra nok for meg :D

Enig i at 500`n er et par hakk penere.

Takker for svar.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.06.2005 09.45.49 #11 av 190
Postet av: Runel
Enig i at bildekvaliteten er lik på HD materiale! PA50 har et litt bedre sortnivå enn PV500 synes jeg når jeg sammenlignet dem på samme bildetsignalet(HD1) PV500 har bedre oppløsning og det synes litt på noen detaljer. Begge har meget gode bilder. Synd at PA50 ikke har HDMI og PC inngang!
PIONEER DVLX50, BDP51, SC-LX71, MONSTER, PS50A456, VELODYNE SMS1, PRESTIGE S10, VERITAS 5.1 OPPSETT.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.06.2005 09.56.13 #12 av 190
Postet av: 9kki
Hvordan kan man da koble pc til Pa50 med tilfredstillende resultat da?

Er det noen andre kabler/koblinger som kan brukes?
Har et ønske om å koble til pc`n også.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.06.2005 10.22.34 #13 av 190
Postet av: Rune
Jeg har koblet til PA50 ved hjelp av mitt skjermkort med komponentutgang. Dette fungerer utmerket til visning av film og HD materiale. Oppløsningen fra PC blir da 1280 x 720.

Geforce 6600GT serien leveres ofte med slik komponentutgang.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.06.2005 11.08.11 #14 av 190
Postet av: 9kki
Oki.
Takker og Bukker.
Må snart se å få kjøpt meg den skjermen
:D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.06.2005 12.18.27 #15 av 190
Postet av: orso
Var innom to butikker i dag. Så først HD1 kanalen på PA 50 (42"), Pioneer og Hitachi 7200. Det var vesentlig mer støy i PA50. De brukte scart tilkobling på Panasonicen, så det er vel årsaken til det. Vet ikke hvilke tilkobling de brukte på Pioneer og Hitachi, men bildet på Hitachien var nok best. En del grønnskjær i bildet på Pioneeren som jeg ikke liker. Hitachien hadde et mye skarpere bildet, men det er mulig at det er mer behagelig og se på Pioneeren i lengden. Selgeren fortalte meg noe jeg ikke forsto. Han sa at den Pioneer modellen ikke hadde tuner som var HD-klar (tror det FDE versjonen). Trodde ikke tuner hadde noe og si på HD? Er dette bare vås eller?
I neste butikk så jeg HD-materiale (fra hardisk) på PV500 sin 42". Fytti grisen! Det er det råeste jeg har sett noen gang. Helt sykt bra bilde. En ny verden åpner seg!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar