Logo

Offisell tråd - Viewpia LCD skjermer

Skriv et svar
07.06.2005 20.35.32 #1 av 33
Postet av: Rune
Viewpia er et nytt spennende merke på det norske markedet med gode skjermer til en svært rimelig pris.

I denne tråden kan man ta alle spørsmål og erfaringer med denne skjermen.

Viewpia LCD finnes i 26", 32", 37" og 42".

Sammenligning her:
http://www.hjemmekino.no/database/compa ... 34,130,156
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.06.2005 20.10.33 #2 av 33
Postet av: texaz
noen som veit adr til hjemmesiden til viewpia :?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.06.2005 20.14.02 #3 av 33
Postet av: hercule
Flere erfaringer:

Bestilte Viewpia 37 fra Deal for 2 uker siden. Da hadde de forventet skjermen inn den uken (uke 21), men de forandret det til uke 22. Deretter har den blitt forventet inn både uke 23 og 24. Tålmodigheten tok slutt, så jeg avbestilte hele greia fra Deal og hoppet over til Elprice. Bestilte tirsdag denne uken, skjermen ble sendt umiddelbart, den var i Oslo onsdag morgen og Nor-Cargo kom med skjermen hit (Lørenskog) i dag kl 10:30. Må si at Elprice var noe mer responsiv, men så var da skjermen også en tusing dyrere.

Hadde fra før en 32" Philips 32PF4320 LCD som jeg kjøpte fra Elkjøp for 30 dager siden for 11995,-. Dette er Philips' billigste 32" LCD skjerm, med dårligst spec. Kjøpte denne, da jeg og kona fant ut at vi ville bruke litt mindre penger nå, og heller investere i større og dyrere skjerm når teknologien blir enda mer moden (synes ikke kvaliteten på 42" plasma er verdt 40000,- ennå, men måtte ha en 16:9 skjerm, har kun gammel 25" CRT). Har fulgt med på diskusjonen her på forumet, og fant ut at Viewpia ville gi mer for pengene. Philipsen mangler bl.a. component og DVI/HDMI, har dårligere kontrast (500:1) og lysstyrke (500 cd/m2) en Viewpia'en, har kun 10 sider text-tv minne og mangler PIP/PAP.

Trodde derfor Viewpia'en ville ha lett match mot Philipsen. Hadde det litt travelt i dag med å bekrefte at Viewpia var bedre, da 30 dagers garantien til Elkjøp gikk ut i kveld kl 20. Har nå, etter testing av TV og DVD signaler på begge skjermene (side ved side, med samme signalkilde, en Pioneer DV-737) funnet ut at jeg returnerer Viewpia'en og beholder Philips'en...

Dette pga:

DVD signaler:
Testet med min 5 år gamle Pioneer DV-737. Den har komponent ut, samt Scart med enten RGB, S-video eller video ut + egen S-video utgang via "vanlig SVHS" (4 pinners) kabel ut. Man må velge mellom enten komponent eller Scart ut. SVHS via 4-pinners går ut uavhengig av Scart/komponent. Koblet SVHS kabel til Philips og både komponent og Scart(RGB) til Viewpia.

Punkt 1: Vekslet mellom Scart(RGB) signal og komponent for å finne ut hvilken av disse som var best på Viewpia. Til min overraskelse opplevdes Scart(RGB) til å være bedre enn komponent (mindre støy, ellers omtrent likt).

Punkt 2. Sammenlignet Scart(RGB) på Viewpia med SVHS på Philips. Kjørte signalene parallelt ut, med skjermene stående ved siden av hverandre i samme høyde. Min mening er at Philips'en rett og slett var bedre enn Viewpia'en... Prøvde alle mulige innstillinger på Viewpia uten at jeg ble fornøyd med bildet på skjermen. Panoreringer er dessuten jevnere på Philipsen. Uklarhet/hakking var det litt av der også, men Viewpia'en var enda mer "skurrete".

Punkt 3. Sortnivå: det sorte på Philips er rett og slett mer sort. På Viewpia er sort som nevnt tidligere i denne tråden mer veldig mørk blå enn det er sort. Philips er ikke super den heller, men bedre enn Viewpia. Viewpia er også mer blå enn Philips er når man ser inn fra siden (ca 45 grader ut).

TV signaler (kun analog UPC kabel):
Bildet på Viewpia virker mer "blurry" enn Philips. Nå er Viewpia større, men ikke så mye større at det rettferdiggjør så mye mer uklart bilde.

Zoom av bildet: TV-sendinger sendt i 16:9 letterbox kan på min Phillips zoomes inn til å dekke hele skjermen (blir noe uklart selvsagt). Zoom funksjonen på Viewpia virker ikke like bra (nevnt i tidligere post). Zoom drar bildet helt ut til siden horisontalt, men vertikalt dras det bare litt ut. Man får dermed sort kant oppe og nede, samt at proporsjonene blir litt feil (dratt ut horisontalt, testet dette på 16:9 prøvebildet på Svensk SVT2).

Forøvrig er det ikke så mye å si, kunne bl.a. ikke se noen forskjell på etterslep på de to skjermene (Har dog ikke sjekket fotballkamp på Viewpia. På Philips'en er fotball bob-bob...).

Ble rett og slett litt skuffet over Viewpia skjermen, tatt i betraktning de gode egenskapene den har på papiret, samt det faktum at jeg testet mot Philips' "dårligste" 32" LCD skjerm. Kommer til å returnere skjermen til Elprice over helgen. Bilder kommer evt senere, har ikke tid i kveld...

-R
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.06.2005 20.15.57 #4 av 33
Postet av: hercule
Viewpia lages av Indtek: http://www.indtek.co.kr/eng/index.php

-R
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.06.2005 22.23.46 #5 av 33
Postet av: boly
Mye blås om disse Viewpia skjermene på forumet, hadde vært ødeleggende for merket om fler som hercule ikke finner skjermen i nærheten av spec. Er det mulig du ikke tok deg nok tid til innstilling?
Men philips er gode på tv, ingen tvil om det.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.06.2005 00.49.09 #6 av 33
Postet av: arntos
Dette bekrefter bare hva jeg har trodd hele tiden. Man skal holde seg langt unna disse billig merkene, selv om de bruker kjente paneler. Det er en grunn til at de koster så lite som de gjør.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.06.2005 12.03.22 #7 av 33
Postet av: sax
Tja... QPV skjermene har jo fått veldig gode tester i L&B.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.06.2005 18.48.34 #8 av 33
Postet av: henke35
Vel, nevn hva som ikke har fått gode kritikker i L&B.
En annen ting med det hersens bladet er jo at de i de siste nummer ikke har testet en eneste Plasma-skjerm. Mon tro om de har prosenter av LCD-salget.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.06.2005 18.08.47 #9 av 33
Postet av: orso
Så 32" lcd Viewpia i dag. Så først HD bilder og det var bra. Skarpe og fine bilder. Så deretter en DVD film. Her kom svakhetene frem. Dårlig kontrast, matte farger og ingen dybde/perspektiv. Sto en Panasonic crt ved siden av med samme bildesignal (DVD) og den var mye bedre. En annen ting jeg reagerte på er at det ble ubehagelig å se på i lengden. Ingen god egenskap. Men HD materiale var bra og PC bilder er sikkert også bra på en slik skjerm. Men jeg ville aldri ha kjøpt en slik skjerm til TV bruk. Men de selger som hakka møkk.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.06.2005 22.58.46 #10 av 33
Postet av: Bye
Vurderte i utgangspunktet å gå for Viewpia 37", men er litt i tvil etter mye dårlig kritikk. Hva ville du gått for da? Tenkte meg en skjerm til omtrent samme pris og min 37". Skal brukes til fjernsyn med vanlig kabel-tv tilkobling.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.06.2005 07.00.00 #11 av 33
Postet av: orso
"Bye" skrev:Vurderte i utgangspunktet å gå for Viewpia 37", men er litt i tvil etter mye dårlig kritikk. Hva ville du gått for da? Tenkte meg en skjerm til omtrent samme pris og min 37". Skal brukes til fjernsyn med vanlig kabel-tv tilkobling.


Viewpia 37" koster ca. 16000, stemmer ikke det? Da nærmer du deg Panasonic TH37PA50. Til bruk av fjernsyn ville jeg gått for en plasma. Panasonic er også kjent for og ikke være så kresen på bildesignalene, noe som er viktig når du har analog kabel. Det er ikke usansynlig at den vil gå den i pris heller i månedene som kommer. Elgiganten selger den nå til 16800. Dette er en utrolig bra skjerm, viser også flotte bilder på HD-tv, selv om den ikke er 100% HD-ready. Tipper at all kabel tv vil være digitalt om noen år.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.06.2005 08.16.12 #12 av 33
Postet av: Bye
Takk for tipset. Problemet er etter det jeg har forstått at plasma er lite gunstig i lyse rom. TV-rommet mitt er solfylt. Trodde ikke det skulle bli så vanskelig å kjøpe TV... :?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.06.2005 12.53.01 #13 av 33
Postet av: tfd
Vil bare påpeke at Viewpia fungerer utmerket i solfyllte bergen (sålenge det varer) Glimrende bilde, selv i rom med mye sol.
Forøvrig er jeg selv meget godt fornøyd med min 37" Viewpia. Noe jeg egentlig tror de fleste vil være. Men selvfølgelig, den kan jo ikke sammenlignes med skjermer som er vesentlig dyrere, men dette er vel heller ikke poenget. Det er kjempebra value for money, og den er mer enn god nok for de aller fleste. Med en innkjøpspris på 14450 og en utsalgspris 14990/15990, har den også en meget lav avansegrad.
Tror alle og enhver bør undesøke avansegraden på skjermer som går for langt høyere summer, og ikke se seg helt blind på at utsalgspris nødvendigvis sier noe om hva man får igjen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.06.2005 19.13.09 #14 av 33
Postet av: Bye
Takker Mr. tfd. Du har overbevist meg! Jeg bor også i solfylte Bergen så nå blir det nok en tur ned på Nordås for å handle skjerm. Den er helt sikkert mer enn god nok for meg også. Fikk du prutet den ned eller?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.06.2005 20.21.27 #15 av 33
Postet av: rmartin
hei

jeg reparere disse skjermene og endel andre merker.
har konstatert at disse skjermene er ikke bra på scart\rf , men
ganske bra på dvi. så kjøre du skjermen via dvi på dvd eller pc er disse skjermene topp til den prisen. men til bruk via rf\scart så ville eg vurdert noe annet. men da må du litt opp i pris !! men det er verd det.
men det kan jo være at feks Lyse , her i rogaland bytter til dvi på tv\bredbåndet. og da kan disse skjermene bli bra:)
. . Pioneer 508xd.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar