Logo

Nettopp kjøpt flat-skjerm?

Skriv et svar
09.03.2005 18.32.36 #1 av 22
Postet av: ter_kris
Da bør du lese artikkelen nedenfor. TV'n du nettopp har brukt mange tusen på kan allerede være gammel.

http://pub.tv2.no/nettavisen/it/article357760.ece
-tk
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.03.2005 18.52.12 #2 av 22
Postet av: Knut
"ter_kris" skrev:Da bør du lese artikkelen nedenfor. TV'n du nettopp har brukt mange tusen på kan allerede være gammel.

http://pub.tv2.no/nettavisen/it/article357760.ece

Ja det gjelder å være oppmerksom når man kjøper flatskjerm. Tror nok dette forumet, blant annet, har forhindret mange i å gå i den fellen som artikkelen skriver om. Noen trøster seg med at HDTV-sendinger er langt inn i fremtiden, og at innen den tid er plasmaskjermen de nettopp kjøpte (som ikke er HD-ready) utslitt for lengst ... spørs det.
Moralen er vell å se etter "HD-ready" logoen ...

Les forøvrig denne artikkelen om HD-ready standarden: http://www.hjemmekino.no/news/article.asp?id=261
Knut
10.03.2005 08.14.11 #3 av 22
Postet av: danielchr
Det var dette evigvarende spørsmålet om HD-Ready eller ei igjen da....begynner å bli fryktelig lei av alt dette snakket. Det er selvsagt klart at dersom du vurderer ny tv (type plasma/LCD) så er det med største fordel å kjøpe seg en med best mulig oppløsning slik at den takler framtidens TV-standard.

Men når det er sagt, så er det jo en ytterst liten prosentandel her i landet som i det hele tatt har slik tv fra før, og jeg vil gå så langt som å si at jeg kan garantere at tv-kanalene fortsatt i lang lang tid framover vil fortsatt sende på det "gamle" systemet som vi har i dag og det vil dermed si at uansett hvilken TV du har, så får du sett tv. Reklamebaserte kanaler, samt betalings-tv (som CD og Viasat) vil neppe tvinge alle de eksisterende kundene sine til å kjøpe seg ny tv.....

Synes forøvrig det er en interessant diskusjon akkurat dette....:-)
10.03.2005 11.51.05 #4 av 22
Postet av: larax
Hva med HD dvd eller Blueray? for å få utnyttet det, så må du jo ha HD opløsning på skjermen. Det skal jo lanseres i slutten av året. (2005) Det kommer jo også flere satelittsendinger i HD ettervert.
10.03.2005 12.36.16 #5 av 22
Det kommer mange forskjellige formater av alle slag framover, men det er ikke det som er mitt poeng her i denne sammenhengen. Mitt poeng var at en plasmaskjerm uten HDTV-oppløsning ikke nødvendigvis er gammeldags av den grunn at det kommer til å bli sendt i vanlige analoge/digitale signaler i lang lang tid framover. At det kommer stadig nye formater, er en helt grei sak det. De fleste norske forbrukere kommer nok til å sitte på gjerdet fram til det er avklart 100% hva som blir standard og til de store riksdekkende kanalene begynner å sende i disse formatene/standardene. :)
10.03.2005 12.39.07 #6 av 22
Postet av: Rune
Tror nok at vi fort snakker om 2015 før at noen MÅ ha HDTV for å kunne få fulgt med på en bestemt sending man ønsker. Tror også at Blue Ray/HD-DVD kommer til å ha en opsjon som gjør det mulig å koble disse til en vanlig tv. (nedkonvertere signalet).

Tiden får vise, blir iallfall en spennende fremtid.

Uansett så anbefaler jeg å kjøpe en skjerm som er HD-ready.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
10.03.2005 12.44.26 #7 av 22
"Rune" skrev:Uansett så anbefaler jeg å kjøpe en skjerm som er HD-ready.

Uten tvil Rune! Støtter deg fullt ut på den. :)
10.03.2005 14.05.13 #8 av 22
Det er vell ikke tvil om at man kan se HD-sendinger på en vanlig TV, men man får da selvsagt ikke HD-kvaliteten ... som Rune sier, er det nok langt inn i fremtiden at ikke HD-ready skjermer kan brukes i det hele tatt.
Knut
10.03.2005 14.18.20 #9 av 22
Postet av: sax
Ikke dumt å kjøpe HD hvis man først skal kjøpe. Enig i det(så er det sagt)!!

Men å si det er gammeldags allerede nå, blir som anbefale folk å ikke kjøpe bensin/diesel bil pga. at i 2017 vil det være hydrogen som er tingen!
10.03.2005 14.50.45 #10 av 22
Postet av: kjelle
ja.har nettop kjøpt meg ny plasma.kjøpte seff en som har 768 linjer. :p
Onkyo807,Pioneer bdb 51FD,LG 60PS8000,Klipsch Synergy F3,C3,B3,S3 surroundhøyttalere ,XTZ 10" * 2 ,PS3,XBOX360,Monster Kabler.
10.03.2005 17.08.20 #11 av 22
Postet av: orso
Jeg mener det kommer litt ann på økonomien. Personlig har jeg spart i flere år til plasma og akter og ha den i mange år. Jeg er derfor ikke i tvil;
jeg kommer til å kjøpe en plasma som er HD ready. For en derimot som har mye penger, kan man godt kjøpe en plasma som ikke er HD. Vedkommende kan da kjøpe seg en ny TV om f.eks 5 år. Da vil skjermene (kanskje LCD har overtatt da) være billigere og HD teknologien vil sikkert være bedre.
10.03.2005 17.15.56 #12 av 22
Postet av: orso
Kom kanskje litt skjevt ut det som jeg skrev over. Den som har veldig god råd kan selvfølgelig kjøpe HD ready plasma i dag. Poenget mitt er at har man planer om å ha skjermen i mange år (f.eks p.g.r. økonomi), bør man kjøpe HD når man først bruker så mye penger.
10.03.2005 17.35.43 #13 av 22
En flatskjerm er en ganske tung investering. Det bør gjerne brukes 25-30 ++ tusen skal man få en skjerm som varer noen år. En slik pris for en TV var uhørt for noen år siden, ingen kjøpte en CRT-TV til 30 tusen! Virker som hva som forventes å bruke på en TV har steget i skyene, før var 10000 kr for en TV veldig mye, og da fikk man bra saker...
Skal man først kjøpe flatskjerm i dag, så kjøp HD-ready

å ikke kjøpe en HD-ready skjerm er som å kjøpe ny bil uten klimaanlegg og antispinn ...
Knut
10.03.2005 20.49.06 #14 av 22
Postet av: kjelle
synst ikke antispinn er så vikti på bil....bruker alltid å skru det av... ;)
Onkyo807,Pioneer bdb 51FD,LG 60PS8000,Klipsch Synergy F3,C3,B3,S3 surroundhøyttalere ,XTZ 10" * 2 ,PS3,XBOX360,Monster Kabler.
10.03.2005 21.09.14 #15 av 22
Postet av: 9kki
Men klimaanlegg er kjekt da :D :shock: :D

Uansett... Det vil Alltid komme noe nytt og bedre til en rimeligere pris...

Forresten noen som vet hvor mye en videospiller kostet på begynnelsen av 80 tallet ???? Og hva koster den nå????

:wink: :wink: 8) 8) :wink: :wink:
Skriv et svar