Logo

Duell mellom BenQ8700 og Optoma H57. Noen kommentarer?

Skriv et svar
28.02.2005 20.08.39 #1 av 9
Postet av: kongenavdrammen
Jeg har selv hatt 8700 og nå sist H57 fra Optoma, hovedkonkurenten til 8700 vill jeg si!
Jeg må si at mitt total inntrykk er at Optoma H57 er hakket vassere.
Den har utrolige 3500:1 i kontrast, lysstyrke på 900/1100 ansi og fantastiske 23db lydnivå. Lydnivået er det første jeg bet merke til og som var en stor forskjell fra BenQ. Man kan si hva man vill om at man ikke hører 8700, men da er man døv. Klart det ikke er så altfor sjenerende med fullt trøkk, men i de stille sekvensene høres den godt. Jeg syns kontrasten er noe bedre enn 8700 og jeg syns punsjen i bildet er noe vassere! 8700 er absolutt en knall projektor men man får det lille ekstra fra Optoma`n. Hører gjerne synspunkter fra andre som også har erfaring fra begge projektorene!
AudioPro Cinema Master
"Kongenavdrammen"
Just a nickname
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.03.2005 12.30.36 #2 av 9
Postet av: Jacob
Dette eksempelet viser jo at oppløsning ikke er alt, men også sortnivå/kontrast har mye å si på bildekvaliteten. Hvilken gir best kvalitetsfølelse?
Mvh Jacobhh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.03.2005 09.02.15 #3 av 9
Postet av: kongenavdrammen
Jeg må nok si at Optoma H57 ga meg den beste totalfølelsen. Fantastisk bilde, men det trenger en tuning i forhold til orginal instillingene.
Brukte HDMI kabel med den medfølgende adapteren HDMI-DVI på Optomaen. Knall bra!
AudioPro Cinema Master
"Kongenavdrammen"
Just a nickname
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.03.2005 09.29.11 #4 av 9
Postet av: Tengs
Har du sett begge samtidig ?? (det tviler jeg på...)

Jeg har selv testet disse 2 opp mot hverandre, og må si at jeg er IKKE ENIG...
Faktisk er jeg voldsomt uenig.

Disse 2 projektorene befinner seg i hver sin klasse, noe som er veldig tydelig hvis du kjører et oppsett der du ser begge bildene samtidig ("head to head")

Sikker på at du ikke mener PE7800 ?

Det eneste jeg er enig i er at støynivået er noe lavere på H57.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.03.2005 10.22.37 #5 av 9
Postet av: kongenavdrammen
Nei jeg har som sagt hatt begge to. Min totalvurdering blir nok at H57 er totalmessig kunn sett på som kino fremviser, hakket bedre alt tatt i betraktning! Jeg ble aldri 100% fortrolig med bildet på 8700 i forhold til all den skryten den fikk! Fantastisk bra bildet, det var ikke det. Men når jeg da fikk opp Optoma H57 som er en rimeligere projektor så må jeg si jeg ble overasket. Men Optomaen er litt kresen på hva slags signalkilde man bruker. Jeg endte til slutt på e HDMI til HDMI fra en Pioneer DV668. Samme kilden jeg forsåvidt brukte på BenQ 8700. Da må jeg dessverre si at jeg personlig setter en knapp på Optoma! Det skal sies at jeg kjørte ikke DVI til BenQ men det skulle ikke ha så mye å si, fordi den var såpass bra på komponent(RGB) at forskjellen der var minimal.
Så skal det til slutt sies at det er mye som er forskjellig på de to projektorene og de har begge ting de er bedre på enn den andre, men min mening er en totalvurdering i forhold til Støy, Kontrast, Farger, Sortnivå, tilkoplinger, Justeringsmuligheter, Meny og ikke minst pris!
Jeg tar ikke kun en ting projektoren er god på og tilside setter andre ting den kanskje ikke er fullt så god til.

Uansett så er det to fantastiske projektorer som jeg ikke tror noen i denne prisklassen -30 000,- kan matche. Jeg er veldig spent på å få teste den nye BenQ7700 som jeg tror kan overaske mange!
PS! Jeg hadde både BenQ og H57 hjemme likt! Var forresten nummer 4 i norge so fikk Optoma H57.

Hjemmekino er fantastisk gøy!

Hvilken forhandler er du?
AudioPro Cinema Master
"Kongenavdrammen"
Just a nickname
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.03.2005 10.34.45 #6 av 9
Postet av: Joshua
Har også gått innkjøp av H57. Bildet er utrolig, har mange "venner" som har alt fra Benq til panasonic + + + +, disse er meget bra, men kvaliteten på bildet er så mye bedre på H57. Det skal sies at mine "venner" ikke har justert og kalibrert pj slik jeg ville ha gjort.

Sikkert meget bra, men H 57, pr.d.d. i denne priskalsse,,, den beste.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.03.2005 10.54.44 #7 av 9
Postet av: kongenavdrammen
Kan ikke si meg uenig i det nei!
Men det vill så klart alltid være noen som er uenig i det. Mange ønsker bildet med mye blåtoning for at bildet skal virke mye mørkere, noen liker plasse farger og høy kontrast. Så det fins mye forskjellig der ute.

Men mener at Optoma H57 har et utrolig naturtro bildet!
AudioPro Cinema Master
"Kongenavdrammen"
Just a nickname
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.03.2005 20.05.38 #8 av 9
Postet av: kongenavdrammen
Her er det flere som har prøvd Optoma H57 med utrolig hell!
--------------------------------------------------------------------------------

Rolf Hult skrev:
Jeg tok med spilleren hjem til kjhaga ( http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Kjhaga ) i går, og testet den på hans Optoma H57. Skalerte til 720p på Momitsuen...FOR ET BILDE!!
Fargene var helt utrolig og støyfritt bilde la siste finish til at bildet var som "malt" på veggen.

At en DLP i denne prisklassen kan levere varene på denne måten, lover ikke godt for fremtidens bruk av CRT

Nå kan nevnes at selv om bildet var meget bra, er det sortnivået som sliter, og dersom dette kan bli xx ganger bedre på nyere modeller, uten at prisene skyter til over 100k ser jeg null problem å "konvertere" i fremtiden


For oss som er godt vant med gode crt'er, så kan DLP'er tilsynelatende se bra ut når man tar en titt her og der. Men det er først når man får dem hjem i egne omgivelser og setter seg ned og ser på dem at man oppdager masse ting som man ikke liker med dem - jeg har prøvd mange ganger, men det er ikke sjans i havet at jeg kan leve med noen av dagens dlp'er.
_________________
Per Johnny Ødegaard
Tlf 93 28 15 98
AudioPro Cinema Master
"Kongenavdrammen"
Just a nickname
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.04.2005 09.02.26 #9 av 9
Postet av: kongenavdrammen
Ja Kjell Haga kjøpte min Optoma H57 siden jeg står på flytte fot.
Den er bare helt rå.
Ta gjerne å les DVD & Hjemmekino (Nr.3 2005) sin vurdering av projektoren. De sier blandt annet at det ikke er så lange veien opp til referanse projectoren Action ONE, som jeg personlig mener er blandt de aller beste projektorene jeg noen gang har sett (DLP)
De sier jo også at Optoma nok en gang har levert en referansemodell.
De hadde da også samme konklusjon som det jeg hadde, at bildet med komponent var mer tilfreds stillende enn med HDMI. HDMI-DVI var absolutt skarpt og konsist, men manglet varme. Med komponent kabel så smeller fargene i mot deg og kontrasten er bra!
Det er tross alt en mellom klasse projektor, som bladet mener hevder seg med de store i dyrere prisklasser.

Etter min mening et av de beste projektor kjøpene på markedet!
AudioPro Cinema Master
"Kongenavdrammen"
Just a nickname
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar