Logo

XTZ 99 W2MT i klasse med Black Diamond V.2? Proson?

Skriv et svar
19.02.2005 08.39.34 #1 av 15
Postet av: pnerbye
Hvis de skulle være det kan en altså gjøre et kupp på fyndborsen.se. Er det noen som har hørt disse høyttalerene?

Hvis de er så gode som High Fidelity påstår i 1/2005 kommer jeg til å handle inn 3 par av dem + en Yamaha RX-V2500! :D
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.02.2005 08.37.40 #2 av 15
Postet av: pnerbye
Denne fikk jeg i grunn svaret på i en eller annen tråd et eller annet sted. Bånddiskanten i XTZ er laget av rester etter engangsgriller eller noe. :wink: Ikke toppkvalitet i alle fall.

Black Diamond skal jo være veldig bra, men kan feks Proson Reality 63 MK2 (evt 62 MK2 som selges billig på fyndborsen) fungere bra til film? Det er det jeg først og fremst er interessert i.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.02.2005 11.33.54 #3 av 15
Postet av: Typhoon7
Både 62 og 63 vil fungere fint til film så lenge de ikke blir plassert helt inntil vegg. Da blir bassen litt daff etter min mening.

Jeg har hørt 62 og jeg synes de spiller overraskende oppløst til film, prisen tatt i betraktning. Synes også de trykker godt.

Til musikk er jeg ikke like begeistret, men helt greie.

Etter min mening er Audio Pro høytalerne totalt sett bedre og helt klart verdt prisforskjellen i forhold til 62.

Men selvfølgelig ved kjøp av Proson (62) i forhold til Audio Pro frigjør du jo litt kroner som evt kan brukes på kraftigere elektronikk.

Hvis du skal ha 6 gulvstående krever det sitt av forsterkeren/recieveren.
Effekttrinn kan muligens være greit.

Uansett jeg ville hørt på dem før jeg kjøpte.
(I Oslo bør jo ikke dette by på særlige problem :) )
Det viktigste er at du er førnøyd.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.02.2005 12.01.52 #4 av 15
Postet av: torg
har selv 62 MK2 til front og de spiller faktisk veldig bra til prisen( ga 25ookr for de på hifi-center) til film syntes jeg de er veldig bra.musikk er de helt greie som Typhoon7 sier. men for den prisen kan man heller kanskje ikke vente seg noe bedre t musikk heller.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.02.2005 13.13.58 #5 av 15
Postet av: FallenA
"pnerbye" skrev:Denne fikk jeg i grunn svaret på i en eller annen tråd et eller annet sted. Bånddiskanten i XTZ er laget av rester etter engangsgriller eller noe. :wink: Ikke toppkvalitet i alle fall.


Hvor fikk du vite det ?
Jeg har nemlig hørt veldig mye skryt om XTZ, og vurderer høtalere derfra selv, men dersom du har hørt noe negativt (Konkret) så er jeg veldig interessert å lese om det !

Uansett så kan jeg garantere at du ikke blir misfornøyd dersom du velger AudiPro Black Diamond.
Lyden er vel noe av det beste jeg har hørt i denne klassen, og resulterte at jeg endte opp med disse høytalerne selv.
Før jeg bestemte meg hadde jeg vanvittig mye research rundt på diverse forum, og konklusjonen er ganske enkel !
Du må enten ta en kjangs, og basere deg på det du leser, eller så må du rett og slett få hørt høytalerne.

FA

FA
Den som venter .........................osv !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.02.2005 10.35.25 #6 av 15
Postet av: pnerbye
Beklager sleivspark om diskanten til XTZ. Jeg vurderer XTZ 99 W2MT selv og er irritert over at jeg bare har High Fidelitys test å gå ut i fra. Ikke lett å få ordnet lyttetest på XTZ heller.

Leste et veldig bra innlegg om diskanten av Snickers-is på avforum.no. Han sier bare at en får det en betaler for, og det er ikke high-end.

Uten å ha hørt høyttalerene er jeg villig til å godta det uten at det på noen måte sier noe om hvor god lyden er. Snickers-is sier jo og at Proson's reality serie bruker samme diskanten, så rævva kan det jo ikke være.

Leste også en 11-siders (eller no) forum-tråd i Sverige, og var igrunn like forvirret etter som før. Alle utsagnene der kom i forkant av High Fidelitys test, så jeg surfer etter kommentarer til testen fra de som har handlet produktet.

For meg står valget akkurat nå (skifter mening like ofte som jeg skifter underbukser eller oftere ;) ) mellom XTZ 99 W2MT, Black Diamond og Proson Reality 62/63 MK2. XTZ er klart billigst og et førstevalg hvis High Fidelity er til å stole på.

Ellers har jeg hørt at Proson skal ha "fet" lyd. Jeg kan ikke høre på noe som helst uten at loudness er skrudd på, så Proson er kanskje noe for meg? :oops:

Mulig jeg "gutser" litt og kjøper inn 3 par XTZ. Har ikke helt bestemt meg enda. Høyttalere er fryktlig mye vanskligere for meg å velge enn receiver og prosjektor i alle fall. Med prisen på XTZ kan jeg til og med vurdere RX-V1500 og 2500 istedet for 650.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.02.2005 11.24.26 #7 av 15
Postet av: FallenA
pnerbye !

Send en e-mail til fynsbørsen og spør om en returordning dersom du ikke er fornøyd !
De pleier å være ganske greie å hamed å gjøre, og dersom du legger fram saken din på en god måte, og i samme åndedrag forteller at du skal kjøpe 3 par, samt en Yamaha 1500 eller 2500 reciever. Ja da kan jeg ikke tenke meg at det byr på problemer.
Med den innstillingen de har hatt ute for å selge XTZ så tror jeg at fyndbørsen er VELDIG sikre på at du slår deg til ro med høytalerne.

Hvorfor ikke velge XTZ 99 v. 2005 med innebygget forsterker og SUB i front-oppsettet, og bruke de andre som surround ?!
http://www.xtz.se/produkter/xtz_99_v2005_pres.html

FA
Den som venter .........................osv !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.02.2005 12.30.09 #8 av 15
Postet av: pnerbye
Det var gode råd. Det hjelper litt med en returordning ifht det å bestemme seg for XTZ. En blir også mildest talt forvirret av de svenske forumene også. Holder på å lese på http://www.prisjakt.nu/forum/index.php? ... earchtime= nå, og håper å bli litt klokere.

Når det gjelder XTZ 99 som front kræsjer det litt med 3 ting.
1 -pris.
2 -min filosofi om like høyttalere trill rundt.
3 -er sub'en virkelig en sub eller bare en basshøyttaler.
Tanken har slått meg flere ganger og jeg har ikke sluppet den helt. XTZ har jo bl.a. fått skryt for sin 12" sub.

Hadde jo vært kult med 1 par 99, 2 par 99 W2MT og en RX-V1500 dah! :D Tror det kan trykke litt, og med en pris på under kr. 20000,- må jeg nok vurdere det ja.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.02.2005 14.34.28 #9 av 15
Postet av: FallenA
Tror nok den siste XTZ løsningen som du nevner blir rimelig heftig :D
Det blir nok et lydtrykk som får naboene til å søke dekning når det smeller som best :lol:
Så kan du jo oppgradere med et par Ace bass i neste omgang.
Men da må du melde fra slik at de somm sitter med Rchter måleinstrumenter er klar over at det er kinoen, og ikke et jordskjelv som er på gang.

Dessuten er det jo ganske store kjangser for at de vil jenke litt på prisen når du handler såpass på en gang !
Skader ikke å sende en e-post for å måle interessen fra selgers side !

Venter SPENT på fortsettelsen !!!!

FA
Den som venter .........................osv !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.02.2005 15.30.47 #10 av 15
Postet av: pnerbye
XTZ 99, kr 5 995,00
XTZ 99 W2MT kr 7 390,00 for 2 stk.
Yamaha RX-V1500 kr 6 190,00
kr 19 575,00
Kurs 0,91
kr 17 813,25

Jeg må si dette er fristende, men jeg hadde liksom ikke tenkt å handle før om en mnd. eller 2 da. :roll: *sukk* Foreløpig har jeg ikke noe særlig sted å putte et slikt anlegg.

Så langt har jeg lært en del på svenske forum. Anbefaler dere å ta en titt på lenken jeg postet tidligere.

Litt oppsumering av det jeg har lest:
Diskanten til XTZ 99 er av en rimlig type, men den spiller bra. Til og med high end folka har vært til dels imponerte.

Mellomtonen har fått litt pepper av de som er vant til high end lyd fra langt dyrere høyttalere. Det er visst en oppfatning om at det er mellomtonen som er det svakeste ved høyttaleren hvis en absolutt må kritisere. Mange synes dette er tull og at mellomtonen er mere enn grei nok.

Bass-elementene og bånddiskanten er visstnok de samme som i Proson og Audio Pro. Dermed er det ikke unaturlig å sammenligne høyttalerene med Proson 63/62 MK2 eller Black Diamond V.2.

Finishen har også fått litt pepper. De som har åpnet høyttaleren rapporterer om litt "billige" loddinger/kabelsko, men nå skal en jo ikke åpne høyttalerene med mindre en har noe vettugt der å gjøre. Dette er ikke en veldig påkostet høyttaler, så særlig finishen kan bære et preg av dette. Jeg tror særlig de som bygger egne høyttalere er litt pirkete, og at finishen er helt OK.

Ellers går debatten i Sverige stort sett på syting om hvor vidt XTZ er bedre enn høyttalere til 10000-12000. Min personlige mening er at fyndborsen.se tar seg munnen vel full med superlativer og at High Fidelity ikke er noe bedre. Jeg tror XTC 99 W2MT er en høyttaler som fint kan konkurrere med høyttalere inntil ca 6-8000. Det er jo ikke dårlig med tanke på at den koster S.kr 3 695,-
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.02.2005 15.41.02 #11 av 15
Postet av: FallenA
"pnerbye" skrev:XTZ 99, kr 5 995,00
XTZ 99 W2MT kr 7 390,00 for 2 stk.
Yamaha RX-V1500 kr 6 190,00
kr 19 575,00
Kurs 0,91
kr 17 813,25

Jeg må si dette er fristende, men jeg hadde liksom ikke tenkt å handle før om en mnd. eller 2 da. :roll: *sukk* Foreløpig har jeg ikke noe særlig sted å putte et slikt anlegg.


Jeg vurderer det samme som deg, men har heller ikke hverken råd eller plass enda, men jeg har sendt en e-post for å høre hvilket tilbud de kommer med !
Hadde vært bra og fått høre de også da !
Kanskje jeg må ta meg en tur til Sverige snart !? :wink:
Den som venter .........................osv !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.02.2005 15.49.48 #12 av 15
Postet av: pnerbye
Gi beskjed hvis du får positive tilbakemeldinger fra fyndborsen. Veldig interessant. :D

Se ellers oppdatert melding over.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.02.2005 11.36.29 #13 av 15
Postet av: FallenA
Har i dag fått svar fra fyndbørsen på et evt. tilbud, og returrett på XTZ høytalerne. Mailen gjengis her !

Hei !
Jeg vurderer å handle kinoanlegg hos dere, og vil i den anledning
undersøke muligheten for en evt. pakkepris ved kjøp av følgende pakke :

1 par XTZ 99 2.2 Frontsystem NEW Version 2005
2 par XTZ 99 W2MT
1 stk Yamaha RX-V1500
Evt. en ACE BASS.

Ønsker pakkepris inkl. frakt - post restante Strømstad.
Ønsker pakkepris med og uten Ace Bass.

Vil også høre på muligheten med en evt. returrett av XTZ høytalerne dersom de ikke spiller etter forventningene.
Dette pga. at det er et nytt merke, og at det er få brukererfaringer å lese
om ute på nettet, samt at å lytte hos Dere medfører lang reise.

Håper på en rask respons !

Vil samtidig stille spørsmålet om det er mulig å gjennomføre det samme på http://www.avforum.no / hjemmekino.no, som dere gjennomfører på
prisjakt.nu, mtp. testpiloter ?

MVH

xxxxxxxxx

____________________________________________________________________________________________________________________


Hej

Ja,ni har returrätt på XTZ högtalarna om ni inte är nöjd.

Paketpris : 23000:-
Paketpris utan Ace-bass 2 : 18500:-

Frakt till strömstad: 500:-


Kan vara en idé att genomföra en test även i Norge men det är inte aktuellt nu ,dessutom kan ni ju läsa testen på prisjakt.nu.

Ni kan beställa via ett "normalt" mail genom att svara på detta mail.
För expiering så behöver vi : namn , adress , telefonnummer och hur ni vill betala(förskott eller postförskott)

Ni kan även fylla i varukorgen manuellt genom att skriva in
varubeskrivning,antal och pris.
Glöm ej era kunduppgifter.
Detta ger snabbast expiering.

Ni kan även beställa via varukorgen och skriva in de priser ni fått i
meddelanderutan.



MVH Olle
_____________________________________________________________
FYNDBÖRSEN - Allt inom hemelektronik. Etablerad på internet sedan 1997.
http://www.fyndborsen.se
Tel: 0345-20049
Fax: 0345-20800
Mail: info@fyndborsen.se <mailto:info@fyndborsen.se>



Det er jo ikke det råeste prisavslaget, men dette er nå ihvertfall Svenske kroner. Dessuten får du ubetinget returrett på høytalerne, og det er jo veldig bra.
Dette er virkelig noe å tenke på ja !

FA
Den som venter .........................osv !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.02.2005 12.22.46 #14 av 15
Postet av: pnerbye
Det var jo et avslag på kr. 1000 iforhold til mitt oppsett. Dessuten er XTZ 99 bare på introduksjon foreløpig, så fyndborsen.se sier at prisen vil øke fra kr 5995.

Akkurat nå ergrer jeg meg over at jeg ikke har noe egnet rom til dette.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.02.2005 13.05.59 #15 av 15
Postet av: FallenA
Oppsettet er ihvertfall ganske rått, og i samarbeid med Ace Bass 2 vil nok lyden bli på et ganske høyt nivå.
Vil tro at dette er et ganske bra oppsett for pengene ja :wink:
Den som venter .........................osv !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar