Logo

Graderinger!

Skriv et svar
01.02.2005 15.59.33 #1 av 17
Postet av: Trond Erik
Har en LG RZ42PX21. Kunne godt ha vært litt mindre graderinger på denne synes jeg. Lurte på å bytte den inn i en oppgradert verson. (30dagers returett på Elkjøp :D ). Min har et kontrastforhold 1:3000 mens den oppgraderte har 1:5000. Den nye har også fått en brightness på 1500Cd/m2. Dette sier meg veldig lite. Vil jeg få mindre med graderinger på den nye skjermen eller skal jeg bare la det være?
A good friend will come bail you out of jail.... but a true friend will be sitting next to you saying: "damn.. we fucked up"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.02.2005 16.09.30 #2 av 17
Postet av: Rune
Såfremst det ikke er noen forskjell på elektronikken i disse så tror jeg ikke det vil bli noe bedre. Såvidt jeg vet så er det 8 bits fargebehandling på disse og dermed vil du nok få noen graderinger. Når det gjelder graderinger er det panasonic sin PA30 serie som er best, men de er desverre ikke HDTV forberedt hvis det betyr noe for deg.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.02.2005 16.17.00 #3 av 17
Postet av: Trond Erik
Liker ikke designet til panasonic, mens jeg digger designet til LG. Prøver nå alikevel jeg. Hva har kontrasten å si for bilde da?
A good friend will come bail you out of jail.... but a true friend will be sitting next to you saying: "damn.. we fucked up"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.02.2005 16.31.09 #4 av 17
Postet av: respl
Jeg lurer på LG px12 hos hifi klubben, men har nettopp denne bekymringen. Var på Elkjøp og så 10 skjermer med samme bilde. Bare LG hadde disse ekstreme graderingene. Dette har ingenting med 8bit RGB men noe med LG sin prossesering å gjøre.

Ringte LG i Sverige som aaaaldri hadde hørt om fenomenet :-) Ganske rart nå alle snakker om det og dagbladet så det samme i sin test.

Hifi:
http://www.hifiklubben.com/no/produkter/bilde/plasma_tv/detail/LG_RZ42PX12X_Plasma_TV.htm?id=6075

Håper noen på dette forumet kan fortelle hva de ser på en px12.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.02.2005 16.42.31 #5 av 17
Postet av: Rune
"Trond Erik" skrev:Liker ikke designet til panasonic, mens jeg digger designet til LG. Prøver nå alikevel jeg. Hva har kontrasten å si for bilde da?


Kontrasten er forskjell mellom det lyseste og det mørkeste i et bildet. Med god kontrast vil man ha mulighet til å ha mange forskjellige nivåer på sort. Dette gjør f.eks at detaljer i mørket kommer bedre frem.

Siden dette er et forholdstall så er det nok bare å øke f.eks lysstryken til det dobbelte for å doble kontrast eller redusere det sorte til det halve. Det er ofte sortnivået som er bedre på skjermern med høy kontrast.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.02.2005 16.46.17 #6 av 17
Postet av: Rune
"respl" skrev: Dette har ingenting med 8bit RGB men noe med LG sin prossesering å gjøre.


8 bits fargedybde burde i utgangspunktet være nok siden det er 8 bits på DVD. Men pga av diverse effekter så blir den reelle fargedybden videre redusert. De som er best på slike skjermer ern de med 10 bits eller bedre, men det er stor forskjell mellom de forskjellige 8 bits apparatene. Personlig syns jeg philips og samsung har mye graderinger på enkelte apparater, men også LG kan i teorien bli betraktelig bedre. Forsøk som enkelte har gjort har vist at å koble på ekstern videprosessor på LG plasma forbedrer bildekvaliteten dramatisk.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.02.2005 17.12.52 #7 av 17
Postet av: Trond Erik
Ekstern videoprosessor?? fortell mer :P Betyr det avanserte operasjoner inne i tv'en?
A good friend will come bail you out of jail.... but a true friend will be sitting next to you saying: "damn.. we fucked up"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.02.2005 17.17.36 #8 av 17
Postet av: Rune
Det betyr at man kobler alt til en ekstern prosessor som igjen kobles til DVI inngangen på TV. Har ikke testet dette selv, men ifølge de som har prøvd så blir det veldig bra.

Her er prosessoren som ble brukt:
http://www.mono.no/display.x?cid=113&sid=345&id=2590
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.02.2005 18.35.07 #9 av 17
Postet av: alphaMan
Når det gjelder LG sine skjermer, så er det mye å hente på å leke seg med instillingene på bildet, og å benytte ulike signalkilder.
Selv så har jeg LG RZ-42PY10. Denne slet jeg litt med graderinger på i starten, men etter å ha funnet optimale instillinger av bildet er disse nesten helt borte. Dersom du har en digital signalkilde blir det enda bedre. Testet f.eks. vanlig DVD med DVD på en PC med DVI inngang. Kan ikke sammenlignes.
Vennlig hilsen
Andy
_______________________________________
LG RZ-42PY10x, kanskje først i landet?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.02.2005 18.53.57 #10 av 17
Postet av: FILM
Jeg har videoprosessor til min Hitachi 42" plasma. Har et UTROLIG godt bilde fra min satelittreciver. Bilde er fullt på høyde med signalene fra DVD spillere. Har ingen graderinger på bilde.Kjører 1080i til plasmaen. Men den koster jo litt da.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.02.2005 18.55.13 #11 av 17
Postet av: alphaMan
HVa er det som finnes av videoprosessorer på det norske markedet?
Har sett på disse hos mono.no. Er det noen andre?
Vennlig hilsen
Andy
_______________________________________
LG RZ-42PY10x, kanskje først i landet?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.02.2005 20.54.16 #12 av 17
Postet av: respl
"alphaMan" skrev:Når det gjelder LG sine skjermer, så er det mye å hente på å leke seg med instillingene på bildet, og å benytte ulike signalkilder.
Selv så har jeg LG RZ-42PY10. Denne slet jeg litt med graderinger på i starten, men etter å ha funnet optimale instillinger av bildet er disse nesten helt borte. Dersom du har en digital signalkilde blir det enda bedre. Testet f.eks. vanlig DVD med DVD på en PC med DVI inngang. Kan ikke sammenlignes.


Kan du antyde hva instillinger som gjør utslaget? Dette er ytterst interessant.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.02.2005 18.14.22 #13 av 17
Postet av: Trond Erik
Hva sier egentlig 1500cd/m2 i forhold til 1000cd/m2 :?: Hva sier egentlig disse tallene :?:
A good friend will come bail you out of jail.... but a true friend will be sitting next to you saying: "damn.. we fucked up"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.02.2005 19.21.05 #14 av 17
Postet av: Rune
Det er rett og slett hvor mye lys den klarer å avgi maksimalt. Det hvitere blir altså 50% lysere.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.02.2005 15.43.35 #15 av 17
Postet av: Trond Erik
Panasonic TH42PA30 på tilbud på Elkjøp til 23995,- pluss fot eller veggfeste. Da biter jeg i meg min kritikk av designet på den og bytter imorgen. Det tross alt den som har det beste bildet i den prisklassen.
A good friend will come bail you out of jail.... but a true friend will be sitting next to you saying: "damn.. we fucked up"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar