Logo

Pioneer PDP-435HDE-Dyr og dårlig plasma?

Skriv et svar
28.03.2005 06.14.31 #1 av 36
Postet av: orso
Pioneer PDP-435HDE er blitt kåret til årets plasma i Lyd og Bilde og vunnet Eisa prisen for 2004-05. Etter og ha sett i flere butikker fatter jeg ikke hvorfor. Har sett den ved siden av plasmaer fra Philips, Samsung, Lg, Panasonic og Hitachi. Pioneeren har kommet dårligst ut uansett hvem den har stått ved siden av. Har sett digitale Tv bilder og dvd. Bildet er uskarpt, kornete og har unaturlig mye farger. Er det innstillingene som har vært for dårlig i de butikkene jeg har vært i? Eller har fagfolkene blitt blinde på de tekniske specs. ved denne skjermen og glemt at bildet var dårlig?
Har ikke sett HD sending med den, kanskje det er da den kommer til sin rett. Er det andre som har sett det samme som jeg?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.03.2005 09.09.17 #2 av 36
Postet av: Rune
Denne skjermen har absolutt sine svakheter. Hvis man setter den sammens med f.eks Philips 42PF9966 så vil nok flertallet si at Philips ser bedre ut. Dette kommer blant annet av pixel pluss og natural motion. Sammenlignet mot Panasonic 42PA30 blir også Pioneeren blass og vanlige TV sendinger får noe slørhet. Det som gjør at den er bedre enn Philips, Samsung og LG sine modeller (har ikke sammenlignet med PX12x eller PY10) er fargedybden og graderinger som nesten ikke eksisterer på Pioneeren. Dette er egenskaper man legger mer merke til etter vært og for meg iallfall er svært irriterende.

Her ser du hvordan Pioneer er mot Samsung og Panasonic. Pioneer til høyre, Samsung i midten og Panasonic til venstre. Betraktelig bedre sortnivå på Panasonic.



Hadde jeg fått valget om å få en 42/43 i dag ville jeg fortsatt valgt Pioneer. Kan jeg utsette det til mai ville jeg valgt Panasonic TH-42PV500.
Grunnen til Pioneer nå er at den er fantastisk bra med HD materiale.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.03.2005 09.25.25 #3 av 36
Postet av: Schumacher
Rune....

Nå har ikke jeg fysisk sammenlignet min LG RZ42PT10x ved siden av en 435 HDE,men det har Darren Waring i Lyd&Bilde gjort lenge og han kunne fortelle at det eneste Pioneeren var bitte bitte litte grann bedre enn LG,en på var detaljerikhet opp mot HD-matreale,en D-VHS spiller i dette tilfellet.På vanlig DVD avspilling via DVI og component og tuner via scart så kunne han ikke se forskjell i det hele tatt.Og tatt i betraktning at Pioneeren er vesentlig dyrere enn LG,en er vil jeg også si at du får mindre for pengene med en Pioneer enn med LG,en og flere..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.03.2005 10.38.13 #4 av 36
Postet av: orso
"Rune" skrev:Denne skjermen har absolutt sine svakheter. Hvis man setter den sammens med f.eks Philips 42PF9966 så vil nok flertallet si at Philips ser bedre ut. Dette kommer blant annet av pixel pluss og natural motion. Sammenlignet mot Panasonic 42PA30 blir også Pioneeren blass og vanlige TV sendinger får noe slørhet. Det som gjør at den er bedre enn Philips, Samsung og LG sine modeller (har ikke sammenlignet med PX12x eller PY10) er fargedybden og graderinger som nesten ikke eksisterer på Pioneeren. Dette er egenskaper man legger mer merke til etter vært og for meg iallfall er svært irriterende.

Her ser du hvordan Pioneer er mot Samsung og Panasonic. Pioneer til venstre, Samsung i midten og Panasonic til venstre. Betraktelig bedre sortnivå på Panasonic.



Hadde jeg fått valget om å få en 42/43 i dag ville jeg fortsatt valgt Pioneer. Kan jeg utsette det til mai ville jeg valgt Panasonic TH-42PV500.
Grunnen til Pioneer nå er at den er fantastisk bra med HD materiale.

Dette er vel en eldre plasma modell fra Samsung. Den skjermen fra Samsung som jeg så ved siden av Pioneer var Samsung PS-37S4A. Synes den var overlegent bedre, det lille jeg så. Hitachi sin 5200-serie synes jeg også virker vesentlig bedre enn Pioneer. Disse er jo også HD-klare og vesentlig billigere. Men det blir spennende med Panasonic sin nye modeller.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.03.2005 10.43.12 #5 av 36
Postet av: raymondolsen
"Her ser du hvordan Pioneer er mot Samsung og Panasonic. Pioneer til venstre, Samsung i midten og Panasonic til venstre. Betraktelig bedre sortnivå på Panasonic."

Er både Pioneer og Panasonic på venstre side? :wink:
Du sier Panasonicen har bedre sortnivå, og jeg antar at denne da står til venstre på bildet.
Er det virkelig Panasonic 42PA30 som står der??
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.03.2005 10.47.59 #6 av 36
Postet av: Rune
SKal være Pioneer til høyre. (er det rart det går galt i trafikken med meg)

Det er ikke PA30 som står der, men en PW6 modellen (tror jeg) Altså en eldre panasonic modell.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.03.2005 12.42.20 #7 av 36
Postet av: wotg
Det er vel liten tvil om at pioneer kanskje har overpriset sine skjermer en smule. grunnen til at de har gjort det er vel mangelen på konkurrenter i high end segmentet. Samsung og LG har jo satset kraftig på skjermer i mellom sjiktet og ikke brydd seg noe særlig om high end. panasonic som mange vil si leverer de beste skjermene satser åpenbart ikke noe særlig på det europeiske markedet (politikk) Nec (som nå eies av pioneer) satser hovedsakelig på proff markedet (jada jeg hvet de har skjermer til konsument bruk også, men ikke mange som selger de)
Phillips sine skjermer er teknologisk underlegene (ikke DVI/HDMI, ikke HDCP, ikke progressiv scan osv.) men veldig bra på vanlige tv sendinger.
Hitachi med sine ALIS paneler er også veldig bra på vanlige tv sendinger.
Fujitsu har aldrig fått fotfeste her i norge pga. hi-fi klubben sin overprising! (jada det her blitt bedre nå i det siste... to little too late)
Sony er virkelig ute å kjører når det gjelder plasma, overpriset, stygg styling (synes jeg) dårlige tekniske løsninger (alà phillips)
Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig for produsentene å skjønne følgende: et panel bør ha: 1024x768 oppløsning DVI eller HDMI inngang (HDCP godkjent) minst en component inngang, må takle alle aktuelle oppløsninger 720P, 1080i, ha fjernkontroll med backlight og ha separat tuner slik som pioneer har.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.03.2005 13.01.07 #8 av 36
Postet av: Rune
Personlig så leter jeg enda etter den perfekt skjerm. Mine krav er:

- 16:9 HDTV oppløsning (enten 1280 x 720 eller 1920 x 1080)
- 2 x HDMI/DVI inngang
- Direktetaster til hver inngang (hater å må trykke flere ganger for å få rett inngang)
- Ekstern tuner
- takle alle oppløsninger fra PC/HDTV.
- godt sortnivå
- ingen graderinger i farger.
- maks 30k

Tviler på at drømmeskjermen dukker opp i år, men i løpet av 2006 så håper jeg den finnes.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.03.2005 13.16.28 #9 av 36
Postet av: wotg
1280 x 720 hadde vært digg. Det hadde gjort 1:1 pixel mapping fra pc litt enklere.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.03.2005 13.25.48 #10 av 36
Postet av: Rune
Ja, bare synd at det bare er 27" LCD skjermer som kommer med den oppløsningen. Desverre er det også slik at perfekt pixelmapping er vanskelig da mange av TV apparatene kjører noe overscan ved 720p og 1080i.

Jeg har troa på at i løpet av 2006 vil man se LCD apparater helt ned i 32" med 1920 x 1080. Da begynner man å snakke :-)

Det er desverre tvilsomt at plasma klarer å få denne oppløsningen på "små" skjermer.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.03.2005 14.02.07 #11 av 36
Postet av: Johnny
"Rune" skrev:Personlig så leter jeg enda etter den perfekt skjerm. Mine krav er:

- 16:9 HDTV oppløsning (enten 1280 x 720 eller 1920 x 1080)
- 2 x HDMI/DVI inngang
- Direktetaster til hver inngang (hater å må trykke flere ganger for å få rett inngang)
- Ekstern tuner
- takle alle oppløsninger fra PC/HDTV.
- godt sortnivå
- ingen graderinger i farger.
- maks 30k

Tviler på at drømmeskjermen dukker opp i år, men i løpet av 2006 så håper jeg den finnes.


Etter mitt syn tilfredstiller PHW7 alle disse kravene bortsett fra prisen. Ikke ser jeg poenget i å vente på disse PV500 skjermene, om man ikke må ha høytalerene. Problemet med industriskjermene til Panasonic er at de ikke er markedsført, og det ser man ofte og sist i denne tråden her.

"Er det virkelig Panasonic 42PA30 som står der??"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.03.2005 14.14.40 #12 av 36
Postet av: Rune
Problemet med PHW7 er den ikke støtter 720p og 1080i i 50Hz, og at den tuneren som Panasonic har er relativ gammel og dårlig. At den i tillegg har 4:3 oppløsning er negativt for min del. (på 42" tommeren)

En PHW8 med samme spesifikasjonen som PV500 men utsendet til PHW7 ville vært perfekt.

Ryktene og nettsiden til Panasonic tyder på at det ikke er mulig å skaffe DVI/HDMI kortet til PW7 lenger.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.03.2005 14.38.24 #13 av 36
Postet av: wotg
Som jeg har sagt tidligere er TH-42PHD7 det nermeste man i dag kommer en "perfekt" plasma så lenge man er villig til å bruke HTPC eller scaler. Det er absolutt INGEN tvil om at det er en bedre skjerm en pioneer PDP-435HDE. Det som er så synd er at så få butikker fører 7 serien til panasonic, hadde flere butikker gjort det kunne vi nok opplevd å se markedets beste "HD" skjerm til rund 30K!

Edit: panasonic nordic (i sverige??) har HDMI og DVI kort inne på lager.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.03.2005 15.10.00 #14 av 36
Postet av: kalvesta
Hvorfor ikke vurdere en god DLP tv?

Jeg er kjempefornøyd med min Sagem Axium 45"

Den ser ut som en plasma skjerm. Den danker ut de fleste plasma i bildekvalitet.
Fremtidsrettet HDTV.
Flott design.
1280x720 nativ oppløsning
DVI med HDCP
2 tunere
Masse tilkoblingsmuligheter

koster 25990kr

http://www.homecinemas.at/axium45.htm

http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=85754
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.03.2005 15.22.08 #15 av 36
Postet av: orso
"wotg" skrev:Som jeg har sagt tidligere er TH-42PHD7 det nermeste man i dag kommer en "perfekt" plasma så lenge man er villig til å bruke HTPC eller scaler. Det er absolutt INGEN tvil om at det er en bedre skjerm en pioneer PDP-435HDE. Det som er så synd er at så få butikker fører 7 serien til panasonic, hadde flere butikker gjort det kunne vi nok opplevd å se markedets beste "HD" skjerm til rund 30K!

Edit: panasonic nordic (i sverige??) har HDMI og DVI kort inne på lager.

Kan ikke se TH-42PHD7 på panasonic.no. Hvor finnes den og hva skiller den fra PHW7.
Er usikker på hva jeg skal gjøre. Har spart til plasma i noen år nå og har over 30k på konto. Lurer på om jeg skal kjøpe en av Panasonic sine modeller som kommer eller vente enda lengre. Er rimelig lei av og se på reisetv'en som jeg har. Kunne godt tenke meg en slik plasma med de specs du nevner Rune, men vet ikke om jeg orker å vente så mye mer.
Blir det LCD som kommer til å overta?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar