Logo

Den store PS3-Tråden

Skriv et svar
06.02.2008 09.38.39 #16 av 74
For meg virker det som at du syntes så lenge enheten sender digitalt; så er det det samme hvilken spiller du kjøper. Digitalt er i praksis tapsfritt, men det er jo mange andre faktorer som spiller inn på det endelige resutaltet. Syntes at artikkelen i Lyd og Bilde kanskje har enkelte mangler, men at de får unødvendig mye kritikk. Det jeg også reagerer på er at kommentarene er såpass negativt formulert og mangler mål. Noen kommenterer at de nekter å tro at sortnivå er dårligere enn ved andre spillere, for meg så syntes jeg at de har forklart dette godt nok, har dem ikke skrevet at dybdeperspektivet og detaljene i mørke områder ikke er på høyde med de beste i testen?

HDMI 1.3 bringer jo egentlig ikke mange nyheter på bordet, bortsett fra støtte for de nye høyoppløste lydformatene og automatisk lipsync. Den har mulighet til å vise 48bits fargedypde, men Blu-Ray og HD-DVD platene benytter seg av maks 24bit.

Playstation 3 har HDMI 1.3, men konverterer de nye høyoppløste lydformatene til MPCM som i utgangspunktet er like bra da det er ukomprimert. (bortsett fra DTS Master Audio som blir komprimert). Nei, den støtter ikke overføring av de nye høyoppløste lydformatene eller MPCM over optsik/coax. Den støtter da kun PCM, PCM er en forkortelse for Pulse-Code Modulation og er en ukomprimert teknikk for digital lyd. Denne denne teknikken brukes på vanlig CD plater, men da i stereo. MPCM eller LPCM er da i multikanal, eller lettere sagt ukomprimert lyd med støtte for opptil 8 dedikerte kanaler (7.1).
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.02.2008 21.48.46 #17 av 74
Postet av: jallamann
"så lenge enheten sender digitalt; så er det det samme hvilken spiller du kjøper"

..nettopp, det er flere(inkl meg) som tenker seg at når blueray-spillere leser digitalt innhold og sender digitalt til skjerm(dvs via hdmi), så skulle dette gi samme resultat uavhengig av spilleren. Men dersom dette ikke er fakta, er det hver enkelt spillers implementasjon/signalbehandling/whatever som blir avgjørende for de bildesignaler som sendes og hvilken bildekvalitet på skjermen som oppnås. Litt upresis oppsummering er at selv om input/skiva og output/hdmi er heldigitale, er det en analog bit i midten som påvirker resultatet, og her gjelder det å legge kroner på bordet for å få god kvalitet.

Det samme spm gjelder for lyd-biten også.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.02.2008 22.07.01 #18 av 74
Postet av: Rune
"jallamann" skrev:Ny mann på forumet her. Skal kjøpe ein ps3 no snart, men artig å lese litt først om den.

Ref den nevnte artikkelen i lydogbilde.no (http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =3706&p=50), er det eit par interessante leserkommentarar i kjølvatnet av testen av PS3 sine lyd- og bildekvaliteter. Sjå spesielt innlegget "Digitalt" der det blant anna skrives: "PS3 leser lyd/bilde 100% digitalt og sender dette 100% digitalt til receiver/fremviser (HDMI). Jeg nekter å tro at PS3 leser/sender 1'ere og 0'er noe annerledes enn andre enheter"


For prøve meg på et tigersvar ;-)

Det som gjør at at to spillere kan gi forskjellig bilde selv om de har digital overføring er at det er ikke det samme signalet som ligger på platen som sendes til TV-apparatet. På platen ligger det jo som kjent digital kodet med enten VC1, MPEG2 eller AVC kodeken. Det komprimerte signalet må omformes til et ukomprimert digital komponent signal (eller RGB) før det sendes til TV apparatet. Typisk har signalet fra platen en bitrate på 20mb/s, men når det går ut av spilleren er det konvertert til ca 3 gbit (ved 1080p 60Hz). Det er i denne mappingen/konvertering man kan få noe forskjell. Forskjellen kan være f.eks at denne dekoderen har f.eks har forskjellig gammakurve en en annen, som f.eks påvirker detaljer i mørke områder. I tilegg kan man ha forskjellig implementasjon av støyfjerningskretser som er lagd for å fjerne støy spesielt på eldre utgivelser.

Generellt vil jeg si at forskjellen mellom HD spillerne er svært liten på vanlig filmtitting. For å oppleve noe forskjelle må man som regel bruke spesialplater som HQV som er lagd for akkurat det formålet. PS3 er for øyeblikket det beste Blu-Ray kjøpet. Man får en spiller som har samme gode bildekvalitet som andre Blu-Ray spillere, men den er betraktelig raskere og den har gode oppgraderingsmuligheter. Foreløpig har den desverre ikke støtte for DTS HD Master Audio, men jeg lever i håpet at en SW oppdatering vil gi den mulighet til å konvertere til PCM.

Når det gjelder artikkelen til Lyd og bilde har den nok desverre ikke mye troverdighet. De kårer jo blant annet den ene HD DVD spilleren til å ha langt bedre bilde enn den rimelige pga av de har lest en plass at den dyre var utstyrt med en bedre brikke. Sannhenten er jo at bildemessig er de likt utstyrt. Virker mer som de har kastet terningene utfra det de har forventet, ikke nødvendigvis opplevd.

På DVD spillere er det større forskjeller mellom spillerne på bilde da man har dårligere utgangspunkt. På Blu-Ray er det liksom litt vanskelig å gjøre så mye galt.

I tillegg: sidan PS3 ikkje har HDMI 1.3, kan dei støtte dei nye HD-lydformatene via digital/optisk lydutgang?

Desverre er båndbredden for liten. Men man kan glede seg over 1500 kbit DTS lyd noe som er dobbelt så høy båndbredde som de fleste DVD med DTS er utstyrt med.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.02.2008 16.59.25 #19 av 74
Om ikke lenge kommer Playstation 3 med en ekstern boks som du kan bruke som digital-TV mottaker og PVR. Denne kommer først til de større landene som Storbritannia, Frankrike, Spania, Italia og Tyskland, mens Norge og andre mindre land får den noe senere. Prisen er forløpig ukjent. Les mer om saken her:
http://www.nettavisen.no/spillmagasinet ... 630770.ece
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.03.2008 13.39.17 #20 av 74
Test av hvordan PSP fungerer som GPS:
http://www.nettavisen.no/spillmagasinet ... 645805.ece
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.03.2008 08.51.18 #21 av 74
PS3 network skal få nytt design i April måned, les me rom saken her:
http://www.nettavisen.no/spillmagasinet ... 653307.ece
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.03.2008 20.07.12 #22 av 74
Postet av: skolelyset
Enda bedre pris på PS3: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdi ... plid=94297
2995 hos Netshop :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.03.2008 00.46.31 #23 av 74
Gode nyheter til alle PS3 eiere som liker ekstramateriale og annet. Les mer om de kommende oppgraderingeen til maskinen her:
http://bluray.highdefdigest.com/pressre ... mware.html
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.03.2008 12.58.47 #24 av 74
Postet av: sidprinos
BD 2.20 firware Ps3 er klar for nedlasting
mvh
Sid
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.03.2008 13.42.15 #25 av 74
Postet av: Globo
Er det noen som vet om det er en 60gb PS3 å oppdrive? Jeg har tenkt til å kjøpe men vurderer å vente til det kommer en "nyere"ps3. Har liksom ikke lyst til å kjøpe en "strippet" versjon. Noen råd?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.03.2008 14.50.56 #26 av 74
Ja, du kan jo kjøpe en større Harddisk da PS3 benytter seg av 2.5" S-ata. Men støtte for PS2 spill har du ikke. Hvis ikke så er bruktmarketdet ett godt alternativ. Det var snakk om at det skulle komme en nyere modell med enda større Harddisk en det Elite har, men dette ble avvist; så tviler på at dette kommer med det første.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.03.2008 17.36.51 #27 av 74
Postet av: sidprinos
Litt om den siste oppdateringen til PS3 :.http://www.teknofil.no/wip4/playstation ... l?id=26635
mvh
Sid
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.03.2008 23.27.21 #28 av 74
Postet av: gRoz
har akkurat kjøpt meg ei minne brikke til ps3'en min på 4gb.. la inn både mp3 å divx filer en i mappe å en rett på brikka
av begge deler. har aktivert wma avspillinga å den funker helt fint når eg spiller av fra cd-r plate..
må jeg gjøre noe spess for å få dette til å fungere f.eks lage ei mappe som jeg legger de på eller noe?
ps3'en finner brikka men ikke innholde :/

mvh Gøran
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.03.2008 09.18.03 #29 av 74
Postet av: mindor
du må lage FOLDERE med film , musikk og bilder eller så finner den ikke inholdet. Det er iallefall så jeg gjør det
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.04.2008 22.44.08 #30 av 74
Postet av: Torja
Ny firmware versjon 2.30
http://www.highdefdigest.com/news/show/ ... grade/1641
Vistnok tilgjengelig allerede 15. April
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar