Logo

Rikstv -bra bilder og lyd

Skriv et svar
05.09.2007 09.22.54 #1 av 8
Postet av: tafr
:D Gikk til innkjøp av basispakken til RiksTV på Expert i går. Tuneren kostet 50 øre! Ikke alle har vel det på seg! Men da jeg måtte kjøpe HDMI-kabel til 599 kroner var det jo greit.

Å kople opp gikk relativt greit. Litt vanskelig å se hvilken knapp man skulle trykke på for å få aktivert HDMI-utgangen fra dekoderen og det stod heller ikke noe om hvilken vei abonnentkortet skulle stikkes inn (opp eller ned).

Koplet inn en aktiv innendørs-antenne og i løpet av noen minutter hadde jeg tilgang til 24 tv-kanaler (minus canal+ som jeg ikke abonnerer på) og 16 radiokanaler (husker ikke helt antallet).

Veldig godt fornøyd med kvaliteten på lyd og bilde. Særlig var kvaliteten på filmene som ble sendt god, kanskje bedre enn fra min DVD-spiller som spiller via komponentinngangen. Helt rolige bilder uten flimmer og knallfine farger og kontraster.

Testet lyden fra musikkanalen Voice via mitt Audio Note anlegg m. klipsch høyttalere. Fin oppløsning og god punch i bassregisteret.

Det kan imidlertid være noe problemer med synkronisering av lyden, dvs. leppesynkronisering. Det finnes imidlertid en funksjon på dekoderen der man f.eks. kan sette forsinkelsen på lyden til 10 ms eksempelsvis. Men dette er uansett en svakhet i teknologien.

En annen grei feature på Grundigs dekoderboks er at den kan mate en aktiv antenne med en spenning på 5 volt, slik at man slipper enda en stikkontakt til strømforsyning. Basismodellen som er i handelen nå, mangler imidlertid støtte for digital-tekst tv.

Alt i alt veldig bra fornøyd så langt. Hadde kun analoge tv-signaler før til denne tv-skjermen (LG 50"), og dette er en annen videoverden. Løp og kjøp!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.09.2007 09.45.34 #2 av 8
Postet av: Torja
Fin liten test, forsto jeg riktig at du "måtte" kjøpe HDMI kabel av expert og da fikk du Tuneren til 50 øre, eller var det 50 øre tuner uansett?
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.09.2007 11.29.41 #3 av 8
Postet av: tafr
HDMI kabel følger ikke med i pakken, kun scart-kabel og 1 meter antenne-kabel (vanlig coax). Du vil jo gjerne ha beste signal, så da ble det til at jeg kjøpte en (dyr) HDMI-kabel der og da.

Siden dette er digitale signaler som kun skal gå en meter eller to kan man nok like gjerne kjøpe Biltemas HDMI kabel til kr. 129,-. Tror neppe det er noen større målbar bitfeilrate på den.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.09.2007 13.27.42 #4 av 8
Postet av: Torja
Da var jo dette svært intresangt. Må vurdere dette selv. :D
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.09.2007 08.58.07 #5 av 8
Postet av: danielchr
Takk for fin tilbakemelding! I hvilket område bor du? Er du mørk grønn eller lys grønn på dekningskartet til RiksTV?
NS-555, NS-333, NSC-444, RXV463, BDP3600, 32LB2R, Nintendo Wii, X360 Premium.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.09.2007 10.14.02 #6 av 8
Postet av: tafr
Bor i Nannestad. Har mørkegrønn dekning, dvs. beste dekning. Prøvde en enkel passiv innendørs antenne med fint resultat. Fikk opplyst i butikken at beste sender var i retning Kongsvinger. Var egentlig ganske spent på hvorvidt signalet var bra nok siden det er mye "snø" på mottak av analoge sendinger der jeg bor. Får nå også inn lokalsendingen for NRK Oppland og Hedmark. :lol:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.10.2007 11.13.28 #7 av 8
Postet av: gringol
Yepp, er også veldig fornøyd med bakkenettet og er imponert over bildkvalitet på vanlig bordantenne.
Men det er noe med lyden som er forsinket som kan være litt irriterende og har ikke greid å fått den justert på dekoderen. Er det mulig å stille sekunder eller er det bare "fastlagte" sekunder på dekoderen?
MVH
Gringol
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.10.2007 16.47.12 #8 av 8
Postet av: Bobben
"gringol" skrev:Yepp, er også veldig fornøyd med bakkenettet og er imponert over bildkvalitet på vanlig bordantenne.
Men det er noe med lyden som er forsinket som kan være litt irriterende og har ikke greid å fått den justert på dekoderen. Er det mulig å stille sekunder eller er det bare "fastlagte" sekunder på dekoderen?


Det er ny software til Grundig dekoderen i dag. Den fikser bl.a. lipsync feil.

Se også informasjon RiksTV har postet på AVForum
http://avforum.no/forum/digitalt-bakken ... oks-7.html
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar