Logo

”C8” – Norges minste(?) familiekino.

Skriv et svar
17.11.2008 17.36.43 #1 av 191
Postet av: roffe
C8 er nå ferdig på et vis:



Men arbeidet går videre. Siste framdriftsposting finnes her:

Fungerende ventilasjon på plass
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.11.2008 17.55.59 #2 av 191
Postet av: roffe
Prosjekt ”C8” – Norges minste(?) hjemmekino er startet!

Jeg er kanskje Norges tregeste hjemmekinobygger, i hvert fall dersom man tar utgangspunkt i planleggingsfasen og at man har et konkret rom å bygge i. Jeg skal ikke dvele ved grunnene til at det har tatt så lang tid, men nå er prosjektet i gang. De første tankene om dette rommet ble tenkt så tidlig som i 2003. Man kan si jeg har hatt god tid til å planlegge.

Jeg har kalt prosjektet ”C8”, en forkortelse med mange betydninger. Den offisielle er ”Cinema 8”, 8-tallet kommer av mange ting, men bl.a. forbinder kineserne det med lykke. I tillegg er 8 ikke så langt unna antallet kvadratmeter i rommet. Det er også 8 kanaler i et 7.1-oppsett. Jeg har noen flere grunner, men akkurat nå tipper jeg noen sier ”8 kvadratmeter!???”. Ja, egentlig et sted mellom 8 og 9 kvadratmeter når rommet er ferdig.

Dette er grunnen til at jeg tror det blir Norges minste hjemmekino. Det finnes sikkert noen mindre, men neppe helt dedikert til hjemmekino, og neppe med plass til hele familien.

Her er noen tidlige skisser som illustrerer litt av planene:



Denne første skissen viser litt hva jeg har tenkt rundt høyttalere i front. Den skriver seg faktisk fra oppstarten av et høyttalerprosjekt som kulminerte i en selvbygghøyttaler kalt BEL. Høyttaleren BEL vil ikke bli brukt i dette rommet, for det endte opp som en 2.5-veis gulvstående konstruksjon, mens det ovenstående er et utgangspunkt for hvordan jeg tenker meg høyttalerne i front av rommet. Noen endringer blir det likevel.

Her er en annen, senere skisse (et tidlig Sketchup-forsøk). Høyttalerkonfigurasjonen her er forkastet, men ellers viser det en ide som er ganske nær det rommet jeg nå er i ferd med å bygge:



Jeg skal ikke fortelle hele planen videre (det må jo være litt spenning i å følge prosjektet), men jeg kan fortelle en del, mest for å holde forventningene nede:
[list]
[*] Det blir ikke rom-i-rom-løsning. Det ville stjele alt for mye av gulvplassen.[/*:m]
[*] Det blir ikke optimal bassakustikk i rommet. Det må inn elektronisk romkorreksjon.[/*:m]
[*] Det blir ikke den vakreste kinoen i verden. Finishen vil bære preg av mine snekkerferdigheter og at rommet stort sett skal være tusmørkt.[/*:m]
[*] Det blir ikke en helsvart bat-cave.[/*:m]
[*] Det blir en masse kompromissløsninger.[/*:m]
[*] Det blir mye gjør-det-selv-løsninger.[/*:m]
[*] Det blir mange løsninger for å spare og utnytte begrenset plass.[/*:m][/list:u]

Prosjektet er naturlig nok igangsatt med rydding av rommet. Her er utgangspunktet før rydding:









Etter rydding og riving av det lille som var av bodhyller og slikt:







Ellers går nok det meste av ledig fritid med til dette prosjektet. Blir spennende å se når jeg kan være ferdig. :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.11.2008 18.03.55 #3 av 191
Postet av: Berit
Alltid spennende å følge utviklingen i ny hjemmekinobygging! Lykke til! :D
Hjemmekino.no - På nett siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.11.2008 18.05.54 #4 av 191
Postet av: roffe
Takk for det! :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.11.2008 18.27.41 #5 av 191
Postet av: 900sl
Dette blir kjekt å følge! Har du tenkt noe på varme og ventilasjon?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.11.2008 18.35.25 #6 av 191
Postet av: roffe
"900sl" skrev:Dette blir kjekt å følge! Har du tenkt noe på varme og ventilasjon?

Ja. ;-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.11.2008 18.39.33 #7 av 191
Postet av: 900sl
"roffe" skrev:
"900sl" skrev:Dette blir kjekt å følge! Har du tenkt noe på varme og ventilasjon?

Ja. ;-)


Tenkte meg det! Time will show :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.11.2008 18.44.15 #8 av 191
Postet av: roffe
"900sl" skrev:
"roffe" skrev:
"900sl" skrev:Dette blir kjekt å følge! Har du tenkt noe på varme og ventilasjon?

Ja. ;-)


Tenkte meg det! Time will show :D

Jeg gjør meg mer kostbar enn det er grunn til... Varme blir gulvvarme. Ventilasjon utgår foreløpig, det får klare seg med de to ventilene inntil videre. Naborommet skal pusses opp på sikt, og da vil jeg se om det er mulig å tenke ventilasjon samtidig. ;-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.11.2008 18.55.11 #9 av 191
Postet av: Anfield
Spennende, roffe. Endelig i gang.... :D
Er på nytt på jakt etter HIFI-gleden.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.11.2008 19.00.20 #10 av 191
Postet av: roffe
"Anfield" skrev:Spennende, roffe. Endelig i gang.... :D

Ja, for meg er det spennende. Jeg tror det skal være mulig å få til noe bra, til tross for størrelsen. :-D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.11.2008 23.29.39 #11 av 191
Postet av: roffe
Hei igjen. Har lekt meg litt med farger, og har kommet fram til en palett for farger i hjemmekinoen. Det er slett ikke sikkert alt blir helt likt, men det er i hvert fall omtrent disse fargene”C8” kommer til å ha:



Fargene er tenkt brukt til (fra venstre mot høyre):
[list]
[*] lerret[/*:m]
[*] gråtoner på dør, lister, sidevegger og bakvegg[/*:m]
[*] tak[/*:m]
[*] frontvegg og møbler [/*:m]
[*] gulv[/*:m][/list:u]
Jeg har tro på en rolig og avdempet fargepalett. Det tror jeg at jeg får med dette. Legg merke til at fargene ikke sier noe om teksturen i de nevnte overflatene... Videre tror jeg det blir litt flere gråtoner enn i denne paletten. Vi får se.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.11.2008 00.33.15 #12 av 191
Postet av: Torja
Ikke altid man tenker så gjennom vilke farger man vil ha, dette kan bli veldig bra. Spennende å følge med på.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.11.2008 07.41.59 #13 av 191
Postet av: roffe
"Torja" skrev:Ikke altid man tenker så gjennom vilke farger man vil ha, dette kan bli veldig bra. Spennende å følge med på.

Med min signatur må man jo planlegge litt, vet du.

Legg ellers merke til at det har vært et poeng at selv om jeg ikke har en helsvart batcave, så er det et poeng at alle fargene i rommet er mørkere enn lerretet. Ingen hvite interiørdetaljer.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.11.2008 10.28.30 #14 av 191
Postet av: Atle Torp
Tipper dette blir heftig jeg Roffe :D Gleder meg til fortsettelsen!
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.11.2008 12.31.28 #15 av 191
Postet av: roffe
"Atle Torp" skrev:Tipper dette blir heftig jeg Roffe :D Gleder meg til fortsettelsen!

I forhold til din heftig utstyrte hule blir nok dette som en budsjettkino å regne. Men jeg har faktisk etter å ha indoktrinert meg selv med planlegging av dette rommet i over 4 år klart å overbevise meg selv om at det er mulig å gjøre noe bra ut av dette. Det blir ihvertfall mer DIY enn normalt, vil jeg tro. Og selvgjort er velgjort, vet du. :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar