Logo

Gamle filmer som utgis på blu ray ?

Skriv et svar
18.02.2008 18.50.50 #1 av 10
Postet av: tdale
Det kommer stadig flere gamle filmer på blu ray. Hvor god bildekvalitet er det på disse sammenlignet med en film som er filmet med hd-kamera?

Og filmes nye filmer med hd-utstyr, eller brukes fortsatt filmbaserte kamera i dag?

Er det ikke slik at 35mm film, som ofte har blitt brukt til spillefilmer, inneholder langt mer informasjon enn det en vanlig DVD har kunnet gjengi? Film opererer jo ikke med pixler, men inneholder 35mm filmen så mye bildeinformasjon at det kan omgjøres til blu-ray, kunne gjengi bildet i full hd, uten å oppskalere?

Tommy
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2008 21.07.27 #2 av 10
HD er jo i prinippet ikke noe nytt, det har vært på markedet en stund. For oss forbrukre derimot er det annerledes da det er kommet to høyoppløslige formater slik at vi kan benytte oss av det. 35mm kan fremmvise en høyere oppløsning en det dagens HD-kameraer klarer da filmruller ikke er i like stor grad begrenset av piksler som digitale kameraer, men med de nyere kamerane blir det heldigitalt og pixelmapping etc blir enklere. Så er det jo også andre faktorer som har blitt bedre med årene som bla opptikk og fokus. Så hvis studione har gjort en god jobb med innspillingen og miksingen er det ikke mye som tilsier at en av dagens filmer nødvendigvis er av bedre kvalitet enn feks en film fra 1990 tallet. Ett eksmepler på dette er filmen "The Rock", jeg fikk nesten hakeslepp første gang jeg så den på BD for ikke lenge siden og det var ikke noe som kunne tilsi at denne filmen begynte å dra på årene.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2008 23.06.47 #3 av 10
Postet av: tdale
OK. Fant litt info om dette på nettet, og der bruker man konsekvent bekrepet "downscale" når de snakker om konvertering fra 35mm til hd :)

For øvrig tenkte jeg mer på filmer fra 60 tallet og deromkring da jeg nevnte gamle filmer..

tommy
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.02.2008 23.44.17 #4 av 10
Som sagt tidligere kan de også være riktig gode bare studione har gjort en god jobb, problemet er bare at kameraene ikke bla var like lyssterke på den tiden slik at det behøvdes mye lys under innspillingen. Så prøv gjerne å kjøp noen, mange kan være riktig gode og omvendt.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.03.2008 10.23.26 #5 av 10
Postet av: petre2006
Såg en liten artikkel (glemt hvor det var), men den kunne fortelle at råmaterialet brukt i Bladerunner fra 1982, var og ble nedskalert til å passe til HD DVD og Blu Ray utgaven. Faktisk var materialet ett av de få prosjektene de mener vil være klar for neste generasjon HD (4K), men det 'holdt akkurat'. M.a.o, ikke mye av det eldre som vil kunne holde tritt med neste generasjons HD, men det meste skal kunne gå greitt på Blu Ray (og HD DVD). Da med unntak av de filmene innspillt med hjemme/håndkamera (vertfall blir det sagt om noen filmer, som en hype..)

Petter

Edit: Kommer litt ann på produksjonselskapet også, hvilket utstyr og/eller kunnskap og midler de har til rådighet, for å kunne gjøre om analoge bilder til digitalt HD format.
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.03.2008 10.39.16 #6 av 10
Postet av: kamelon
Hmm, interessant!Men hvilken oppløsning opererer egentlig dagens film-kamera med?
I think football always should be played on grass...Bob Marley
Min kino: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=123
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.03.2008 10.49.54 #7 av 10
Dette varierer, men så vidt jeg vet er det opptil 20 Megapixler på de beste 35mm, men det er mer normalt at det ligger rundt 12 MP. På digitale kameraer ligger det normalt på under ca 4.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.05.2008 18.16.10 #8 av 10
Postet av: staffel
Så på dagens filmkameraer og innspiller spiller de inn i "hd" om dere skjønner hva jeg mener?
Dali Concept 6, Dali concept CT,Dali Concept 1,UScarvor SW. Denon AVR-1604 Panasonic 42PV70.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.05.2008 20.33.19 #9 av 10
"staffel" skrev:Så på dagens filmkameraer og innspiller spiller de inn i "hd" om dere skjønner hva jeg mener?


Ja, det gjør de aller fleste.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.05.2008 05.42.54 #10 av 10
Postet av: Blueflame
"Tommy(Actionchicken)" skrev:HD er jo i prinippet ikke noe nytt, det har vært på markedet en stund. For oss forbrukre derimot er det annerledes da det er kommet to høyoppløslige formater slik at vi kan benytte oss av det. 35mm kan fremmvise en høyere oppløsning en det dagens HD-kameraer klarer da filmruller ikke er i like stor grad begrenset av piksler som digitale kameraer, men med de nyere kamerane blir det heldigitalt og pixelmapping etc blir enklere. Så er det jo også andre faktorer som har blitt bedre med årene som bla opptikk og fokus. Så hvis studione har gjort en god jobb med innspillingen og miksingen er det ikke mye som tilsier at en av dagens filmer nødvendigvis er av bedre kvalitet enn feks en film fra 1990 tallet. Ett eksmepler på dette er filmen "The Rock", jeg fikk nesten hakeslepp første gang jeg så den på BD for ikke lenge siden og det var ikke noe som kunne tilsi at denne filmen begynte å dra på årene.


Helt enig med Tommy her, The Rock var bare helt nydelig både på bilde og lyd siden. Får å ta et eksempel, så synes jeg The Rock har bedre bilde og lyd kvalitet enn feks. Pirates of the Caribbean - At world's end. Men skulle du lure på en litt eldre film, så har jeg opptil flere. Egentlig kjøper jeg nesten bare eldre filmer på BD. Av den grunn at jeg nå ikke gidder å kjøpe dobbelt opp av filmer jeg allerede har på dvd, med mindre det er en skikkelig RÅ film. Men kjøper nå heller de filmene jeg aldri fikk kjøpt på dvd i bluray isteden. Og da blir det fort mange gode gamle klassikere.
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar