Logo

Er det forskjeller på HDMI-kabler? (TV2 Hjelper Deg!)

Skriv et svar
16.09.2008 20.58.11 #1 av 44
Nok en tråd om det er forskjell på kabler, dette må det bli debatt av tenker dere, og ja; det er dette jeg har tenkt å lage selv om det er en del av slike tråder fra før av. I denne tråden håper jeg at vi kan diskutere å utveklse erfaringer anående HDMI kabler i forskjellige lengder. Jeg lager også en avstemning for å få en oversikt over hvor mange på forumet som mener de kan se forskjell eller ikke.

Hvorfor er det så mange som er skeptisk på om det er forskjell på HDMI kabler eller ikke?
- Grunnen til dette er at det er snakk om ett digitalt signal, å digitale signaler er som dere fleste vet strømmer av 0èr 1ère og er imotsenting til analoge signaler ett svært enkelt signal å overføre. I teorien skal dette da enten gi bilde; eller ikke. Å kabelen skal derfor skal kabelen være av elendig byggekvalitet for å ikke kunne gi ett korrekt bilde.

På lenger lengder derimot settes det større krav til kabelen og dens egenskaper til å bevare digitale impulser. Det er derfor det finnes en del kabler som ikke kan overføre 1080P over en viss lengde, men da snakker vi ihvertfall 10M+.

Dette er da kort oppsumert, og litt av mine tanker.

Så folkens, noen teorier på dette tema?

Stem i vei!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.09.2008 17.48.59 #2 av 44
Dere som sier at dere ser forskjeller, si gjerne hva dere syntes er bedre og hva som er forskjellen. Joda, er enig at det er forskjeller, men tenker egentlig i retningen billig vs dyr kabel på ikke altfor lange avstander.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.09.2008 19.21.31 #3 av 44
Postet av: Blueflame
"Tommy(Actionchicken)" skrev:Dere som sier at dere ser forskjeller, si gjerne hva dere syntes er bedre og hva som er forskjellen. Joda, er enig at det er forskjeller, men tenker egentlig i retningen billig vs dyr kabel på ikke altfor lange avstander.



Nå har jeg ingen billig HDMI kabel liggende. Men jeg vet at det skal ha noe å si. Digitale signaler taper seg de også akkurat som analoge. Og med f.eks en dårlig digital overføring blir signalet ufokusert og upresist. Da digitale signaler består av 0 og 1 som f.eks 010100010111010001011110, så kan et dårlig signal bli lest av med et par ekstra 0 og 1 tall som ikke burde være der.

Har du en billig HDMI? Prøv med monster kalibration dvd, se om sort og hvit nivået endrer seg eller om bildet blir mer uskarpt.
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.09.2008 19.30.29 #4 av 44
Postet av: kamelon
Nå har jeg ingen billig HDMI kabel liggende. Men jeg vet at det skal ha noe å si. Digitale signaler taper seg de også akkurat som analoge. Og med f.eks en dårlig digital overføring blir signalet ufokusert og upresist. Da digitale signaler består av 0 og 1 som f.eks 010100010111010001011110, så kan et dårlig signal bli lest av med et par ekstra 0 og 1 tall som ikke burde være der.


Jeg må si(ganske forsiktig dog) meg uenig..
Fannt dette på et utenlandsk playstation3 forum. Og jeg må si meg 100% enig. :D
http://boardsus.playstation.com/playstation/board/message?board.id=ps3&thread.id=828972&view=by_date_ascending&page=1

Da er det på tide å finne fram bokstavkjeks og øl..Kjør debatt :D
I think football always should be played on grass...Bob Marley
Min kino: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=123
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.09.2008 19.36.20 #5 av 44
Grunnen til at jeg tar opp dette tema er først og fremst å skape en diskusjon og for å utveksle erfaringer. Joda jeg har prøvd dette Blueflame. Jeg har faktisk vært med i en blindtest hvor det var satt opp to Pioneer PDP-LX5090 helt likt kalibrert med en Sharp Blu-Ray spiller tilkoblet som viste filmene "Transformers" og "King Arthur". Dette med en HDMI splitter, hvor den ene skjermen hadde en dyr kabel til 1600Kr og den andre en annen kabel til 200 osv, for å derfor teste de forskjellige kablene mot i hverandre. (Vi var ikke tilstede når de andre byttet kabel og fikk ikke noen informasjon på forhånd som kunne påvirke testen)

- Verken jeg eller de to andre i testpanelet kunne se noen forskjell uansett hvor mye vi myste og så. Jeg var på forhånd innstillt på å starte med ett åpent sinn og KUN syntet mitt skulle dømme.

Vennligst forklar meg hvordan fargene kan være bedre, eller sortnivået dypere, bildet skarpere osv på en dyr HDMI kabel kontra enn billig? Hvis kabelen mistolker signalene som du sier, vil jo dette vises på annet vis?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.09.2008 07.49.51 #6 av 44
Postet av: petterab
Det er selvfølgelig ikke forskjell. En HDMI kabel transporterer i svært liten grad strøm men overfører hurtig varierende spenningsforskjeller. Denne forskjellen tolkes som 0'er og 1'ere av mottaker(e). Så enten virker kablen eller så virker den ikke. Se filmen i innlegget under. Temmelig overbevisende. :idea:

Over store lengder kan det opptre signaltap på grunn av at høyfrekvente signaler stråler. Derfor kan en kabel som overfører høyfrekvente signaler feile over for store avstander med mindre det er forsterkere underveis. HDMI protokollen har sannsynligvis noen feilkorreksjonsmekanismer slik at litt bitfeil kan korrigeres. Men resultatet blir at enten virker overføringen perfekt (ikke en eneste bit blir feil) eller så feiler overføringen totalt og kommunikasjonen mellom f.eks. TV og spiller opphører.

Å selge dyre HDMI kabler er den gode gamle "snake oil" i ny tapning. De fleste har vel kjøpt alt for dyre signalkabler (typisk 10% av anlegget) fordi vi ihvertfall ikke vil ha forringet lyd av lusen kabling. (Jeg har ihvertfall gjort det. Balanserte kabler til og med :lol: ) Sannsynligvis er det bare tull. Signalkabler transporterer nesten ikke strøm - kun spenningsforskjeller de også. Sprengtrå vil sannsynligvis fungere svært bra og være umulig å skille i en seriøs blindtest. Høytalerkabler derimot skal transportere seriøse mengder strøm så der kan det nok være lurt å spandere en del kobber.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.09.2008 09.05.27 #7 av 44

Har du en billig HDMI? Prøv med monster kalibration dvd, se om sort og hvit nivået endrer seg eller om bildet blir mer uskarpt.


Merket du noen forskjeller her?

En litt interessant repotarsje:
http://www.cbc.ca/mrl3/8752/marketplace ... e_deal.wmv

Selvvom ikke selve testen er optimal syntes jeg spesielt slutten fortalte mye.

Joda, de dyre kablene ser jo bedre ut og jeg skal ikke nekte for at de kanskje har bedre holdbarhet. For de som mener at de ser forskjeller å er villig til å bruke opptil 1600Kr for en meter; gjør gjerne det. Men etter min mening og erfaringer er nok ikke dette noe jeg kommer til å gjøre. Tror dette er mer estestisk og "følesen" av å ha det "beste".
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.09.2008 09.02.42 #8 av 44
Postet av: Blueflame
Det jeg mener er at den digitale verden er mindre støy påvirkelig enn den analoge, men den er ikke støy fri.

Men les dette http://blogs.techrepublic.com.com/networking/?p=589

fra wikipedia.com: Digital noise

When data is transmitted, or indeed handled at all, a certain amount of noise enters into the signal. Noise can have several causes: data transmitted wirelessly, such as by radio, may be received inaccurately, suffer interference from other wireless sources, or pick up background noise from the rest of the universe. Microphones pick up both the intended signal as well as background noise without discriminating between signal and noise, so when audio is encoded digitally, it typically already includes noise.

Electric pulses transmitted via wires are typically attenuated by the resistance of the wire, and changed by its capacitance or inductance. Temperature variations can increase or reduce these effects. While digital transmissions are also degraded, slight variations do not matter since they are ignored when the signal is received. With an analog signal, variances cannot be distinguished from the signal and so provide a kind of distortion. In a digital signal, similar variances will not matter, as any signal close enough to a particular value will be interpreted as that value. Care must be taken to avoid noise and distortion when connecting digital and analog systems, but more when using analog systems.

Når jeg snakker om feil-plasserte komponenter, så er det dette som er noe av den største utfordringen til kretskort produsentene og tegne, designe og produsere et kort som har sine komponenter bygd opp på den mest effektive måten.
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.09.2008 11.28.24 #9 av 44
Postet av: orso
Utover at noen HDMI kabler støtter 1080p og noen gjør det ikke, så er det ingen forskjeller. Det er utrolig hva gullforgylte plugger og en flott strømpe kan gjøre med opplevelsen vår.

Her er det utført en test av HDMI kabler. De ble både målt, og de prøvde om de så noen forskjell. Jeg trenger vel ikke si hva resutaltet ble. 8)
http://pcworld.about.com/magazine/2309p111id121777.htm

P.S Mulig at ferritt kjerner kan være postivt i et svært støyfult område.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.09.2008 13.54.30 #10 av 44
Postet av: kjelle
Jeg hadde problemer med et par billigkabler som gjorde at bildet datt ut av og til i noen mikroskopiske hundredeler. Irriterendes når man ser en god film. Jeg prøvde med noen dyrere kabler(psychlone) og problemet forsvant. Jeg mener det er forskjell i kontaktene til de dyrere kablene og de billige, og det er dette som skiller en dyr og billig kabel. Men om det kan forsvare prisforskjellen er en annen sak. Jeg orket iallefall ikke å få en film ødelakt av at bildet detter ut ca 1 gang pr film. Det kunne være alt fra etter 2 minutter til 90 minutter(dette på min gamle denon 2910 dvd). Jeg prøvde for morroskyld å teste dette med blu-ray spilleren min også(med de samme billigkablene, og ikke overraskende skjedde det samme)
Onkyo807,Pioneer bdb 51FD,LG 60PS8000,Klipsch Synergy F3,C3,B3,S3 surroundhøyttalere ,XTZ 10" * 2 ,PS3,XBOX360,Monster Kabler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.09.2008 17.05.05 #11 av 44
Sikkert dårlig kontakt mellom spiller og kabel, men her må det jo være noe annet feil også? Har selv hatt billigkabler og har ikke hatt noen problemer med dette. Men at det er slike ting eller at det er mere støy etc på lengre kabler er mer fortrolige svar enn at bildet skal få bedre svartnivå, bedre detaljer, finere farger etc på en dyrere kabel.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.09.2008 16.40.19 #12 av 44
Denne testen som jeg var med på skal forresten komme på TV og vil bli vist i slutten av Oktober så vidt jeg vet.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.09.2008 08.26.04 #13 av 44
Postet av: petterab
"bomholt" skrev:Her er det utført en test av HDMI kabler. De ble både målt, og de prøvde om de så noen forskjell. Jeg trenger vel ikke si hva resutaltet ble. 8)
http://pcworld.about.com/magazine/2309p111id121777.htm

Ganske artig at det er den dyreste Monster kabelen som ga mest problemer. Forklaringen var enkel: Kabelen er kraftig og stiv slik at pluggen får stor belastning. Da skal det lite til at en av kontaktene til de 19 ledningene i en HDMI ledning blir for dårlig.

Gitt at kontaktene fungerer mekanisk er konklusjonen fra artikkelen entydig:
Our conclusion: You don't need to spend a fortune on cables. The HDMI cables performed comparably in both our instrument tests and our visual tests.


"Blueflame" skrev:Og med f.eks en dårlig digital overføring blir signalet ufokusert og upresist. Da digitale signaler består av 0 og 1 som f.eks 010100010111010001011110, så kan et dårlig signal bli lest av med et par ekstra 0 og 1 tall som ikke burde være der.

Vel... Standarden krever at maksimalt 1 av 1000 000 000 bits blir feil og det finnes mekanismer for å rette feilene. I praksis er det ingen bitfeil, eller ufattelig mange som ved et kabelbrudd. Ved digital overføring er det ingen mellomting mellom perfekt overføring eller total katastrofe. Når noen opplever kortvarige feil er det nok fordi kontakten er dårlig eller at det er feil på elektronikken.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.09.2008 12.40.29 #14 av 44
Postet av: Torja
"Tommy(Actionchicken)" skrev:Denne testen som jeg var med på skal forresten komme på TV og vil bli vist i slutten av Oktober så vidt jeg vet.

Jasså, hvilken kanal??! 8)
Hjemmekino. no er brukt som referanse tidligere, eller hva Rune :mrgreen:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.09.2008 12.56.45 #15 av 44
TV2 Hjelper deg
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar