Logo

Trenger hjelp til kjøp av ny Plasma TV

Skriv et svar
02.04.2007 22.40.49 #1 av 8
Postet av: eCo
Det kommer i framtiden (forhåpentligvis høst 2007) til å bli investert i en ny Plasma TV.

TV`en vil bli brukt til vanlig tv-titting (via kabel-tv m\ digital tuner), tilkobling av Media Center (må nok skifte ut skjermkortet, forhåpentligvis til DVI, men kunne ønsket å benytte HDMI opp til TV`en) og til XBOX 360. Her vil en jo måtte benytte seg av compositt kablene (må man ikke?) Ellers er det selvsagt DVD og senere BD eller HD-DVD.

Jeg er opptatt av et godt bilde, når det gjelder alle nevnte tilkoblede enheter ovenfor (og velger å gå for Plasma). Avstanden til veggen hvor TV blir hengende er ca 3 - 3,5 meter. Prisen (jeg får TV`en til kostpris i butikk så usikker på hvor store forskjellene er) bør ligge rundt 20.000 (altså hva jeg må ut med, så noe rundt 25.000 er vell kanskje reelt som veil. ut pris)

Jeg har lest en del om Panasonic PV70 og 700 (har ikke helt fått med meg forskjellen) og Pioneer sine kommende modeller. Jeg er også godt fornøyd med det jeg har sett av Samsung sin ps-42q7h modell. Slik jeg har forstått det leverer Panasonic bra bilde til rimelig pris, men er noget strippet for finesser (liker godt finesser som PIP og Dual Screen), mens Pioneer er best på bilde og finesser, men er dyr.

1080p\24 kunne godt tenkes (selv om jeg er usikker på effekten av at den leverer 3:3 istedefor 3:2 pulldown. Men ettersom den skal brukes i fremtiden til BD eller HD-DVD så er vell dette "greit" å ha?

Så er det dette med piksler. Ønsker meg Full HD, med full pixelmapping (usikker på hva dette egentlig har å si) og HDMI 1,3 (også her har jeg ingen peiling på hva dette er) :D Vurderte å satse på 42", men dette blir vell vanskelig å få med Full HD, og da lurer jeg på om 50" blir for stort og dyrt til nevnte pris og avstand.

Herregud, her var det mye rart som kom ned på arket. Uansett, dere ser at jeg er i litt trøbbel ang hva som passer for meg. Og så kommer jo dette spørsmålet om det er lurt å vente til 2008 for lavere priser (men tenker man sånn kan man jo vente evig).

Og hva er egentlig den praktiske betydningen av en TV med full HD kontra en med "bare" 1024 x 768 eller 1365 x 768 piksler...

Håper noen klarer å filtrere ut og svare, kanskje skubbe meg inn på riktig sti.

Takker på forhånd.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.04.2007 03.12.24 #2 av 8
Postet av: Blueflame
Nei, nytt TV valg i dag er ikke enkelt.

Jeg har selv kjøpt meg en Pioneer 42" plasma 427XA nylig og er svært fornøyd med den. Den gir veldig bra bilde på analog kabelTV og svært bra på vanlig DVD. Med PC tilkoblet var den bare helt grei.

Først og fremst, siden du skal vente til Høsten så rekker det nok komme ut en del nye TV'er innen den tid. Og ettersom du skal se på TV m/digital Tuner, tilkoble mediasenter og Xbox360, så ville jeg heller valgt en LCD framfor Plasma.

Kikka selv etter Full HD en stund, men etter mye lesing om det så fant jeg ut at det å gå etter FULL HD framfor en BRA TV er feil, svært feil.

En BRA FULL HD er dyr i dag, kanskje billigere til Høsten.

Men pr. idag ville jeg nok valgt en Samsung LE-40M91, altså en LCD.
Dette er en svært bra LCD modell med LED belyst panel framfor lysrør. Ellers har denne TV'n svært gode spesifikasjoner. Og denne støtter fullt ut 720 progressive, siden oppløsningen er på 1366 x 768. Og prisen ligger på kr 23 495,- hos OK Elektriske "http://www.hjemmekino.no/database/tvinfo.aspx?katalognr=393&view=price"

Jeg ville ikke kjøpt denne Samsung LE-40F71B da den har fått en del pepper.

Er du ikke så nøye på utseende og design kan du jo gå for Sony KDL-40W2000. Den er FULL HD og prisen ligger på 19995,- hos Sonido.no

Med tanke på avstanden din ville jeg valgt 40-42", men ville ikke gått for plasma i ditt tilfelle.

Mitt beste råd er, kjøp Samsung LE-40M91.
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
03.04.2007 07.57.24 #3 av 8
Postet av: AndreWerdenskrieg
Jeg kan nevne at for å se forskjell på 720p og 1080p (full HD) på en 50", må man sitte nærmere enn ca 2.5-3.0 m. For å få fullt utbytte av 1080p på en 50" bør avstanden ikke overstige 2.0 meter.

For å få fullt utbytte av 1080p på en 40", bør man ikke ha en større avstand enn 1.6 meter. Over 2.0 meter vil forskjellen på 720p og 1080p ikke være synlig.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
03.04.2007 08.57.01 #4 av 8
Postet av: orso
"AndreWerdenskrieg" skrev:Jeg kan nevne at for å se forskjell på 720p og 1080p (full HD) på en 50", må man sitte nærmere enn ca 2.5-3.0 m. For å få fullt utbytte av 1080p på en 50" bør avstanden ikke overstige 2.0 meter.

For å få fullt utbytte av 1080p på en 40", bør man ikke ha en større avstand enn 1.6 meter. Over 2.0 meter vil forskjellen på 720p og 1080p ikke være synlig.

Men full HD har absolutt noe for seg når man skal koble en Media Center til. Problemet er at dagens modeller med full HD ser ut til å gi dårligere bilde med SD. Pioneer sin toppmodell i 50" gjør nok ikke det, men så koster den 70-80k også. Kanskje du kan vente til Panasonic sin 42" kommer( full HD), mulig den vil også fungere like bra med SD.

Alternativ nr. 2 er å glemme full HD og leve med den lille svakheten (ikke 1:1 pixelmapping). Da har du råd til Panasonic 50PV70.

Alternativ nr. 3 er å kjøpe en LCD som ikke har full HD, som gir gode bilder med SD, og som gir deg 1:1 pixelmapping.

Vanskelig å gi noe konkrete råd her. Dersom Panasonic sine nye modeller skulle gi 1:1 pixelmapping (noe som jeg ikke vet), er kanskje det beste løsningen.
Plasma er å foretrekke til film og også til TV etter min mening. LCD vil derimot fungere bedre med Media Center/PC. Valgets kvale :roll:

P.S. HDMI 1.3 har du ikke bruk for på dagens skjermer.
03.04.2007 10.04.23 #5 av 8
Takker for svar.

Når det gjelder Media Center biten, så trur jeg kanskje jeg var litt upresis der. Via Media Center vil det for det meste bli spilt av serier som kommer dalende via nettet, noe som betyr at kvaliteten ikke er av typen DVD. Derfor setter jeg ikke helt de samme "kravene" til Media Centeret.

Jeg skjønner at det er vanskelig å gi noen konkrete råd, men fint viss folk kommer med innspill o.l. :D

Her har jeg filtrert ut noen spørsmål i fra hovedinnlegget viss noen føler for å svare:

:arrow: Hva kabel gir best bilde ang Xbox 360?
:arrow: Forskjellen på Panasonic V70 og 700?
:arrow: Hva er egentlig pixelmapping? (har lest noen linker, og fått med meg at det dreier seg om skalering, men fint om noen kunne komme med noen "enkle" ord i stedenfor linker ;) )
:arrow: Hva forskjeller byr HDMI 1,3 på som dagens teknologi ikke har?
03.04.2007 12.17.22 #6 av 8
Postet av: Blueflame
Beste kabel bruk fra Xbox360 er helt klart "komponent", da må selvsagt TV'n din også ha komponent inngang. Det er 3 kabler som overfører KUN bilde, hver sin farge, Rød-Grønn-Blå "RGB"

Den nye Xbox360 Elite kommer med HDMI utgang, dette er hakket bedre, men du vil nok ikke se forskjell engang.

Forskjellen mellom PV70 og PV700 er i spesifikasjonene ikke stort. Men PV700 er storebroren til PV70, og bildekvaliteten på PV700 er nok en del bedre enn på PV70.

Pixelmapping 1:1 enkelt forklart betyr at TV'n klarer og levere akkurat det bilde som du har på PC'n. Uten noen skalering. Helt klar å foretrekke om du skal satse seriøst på Media center.
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
03.04.2007 12.42.44 #7 av 8
Postet av: orso
"Blueflame" skrev:
Forskjellen mellom PV70 og PV700 er i spesifikasjonene ikke stort. Men PV700 er storebroren til PV70, og bildekvaliteten på PV700 er nok en del bedre enn på PV70.

Bildekvaliteten blir helt sikkert identisk slik som det var mellom PV60 og PV600. Forskjellen ligger i at PV700 har noen ekstra funksjoner, minnekortinngang, bedre høyttalere og en ekstra HDMI inngang. Se sammenligning på denne siden:
http://www.hjemmekino.no/database/compa ... DS=423,432
03.04.2007 12.59.04 #8 av 8
Denne var genial.

Det er vell ikke laget en slik over Samsungs og Pioneer sine kommende modeller?
Skriv et svar