Logo

Tips til kjøp av 40" HD-tv

Skriv et svar
02.11.2006 18.09.31 #1 av 9
Postet av: Johan
Hei.

Jeg skal nå investere i et nytt tv ettersom min gamle begynner å dra på årene. Vet ikke veldig mye om tv. Men det jeg vet er at jeg er på jakt etter et 40" HD-tv til rundt 20 000. Bildekvaliteten er utvilsomt det viktigste. Hadde også vært greit om den kunne monteres på en slags arm på veggen!

Jeg lurer også på om det er en stor fordel å kjøpe tv'en over internett framfor butikk?


Håper dere har noen gode tips til meg!

Mvh
Johan
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.11.2006 13.51.31 #2 av 9
Postet av: tjkhulen
mann med rødt skjegg?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.11.2006 14.43.50 #3 av 9
Postet av: Blekkis
Vet ikke hva slags svar det forrige var men....

Hva skal du benytte tv`n til ? Analoge/digitale signaler/pc/game ?
Har du noen krav med tanke på oppløsning, antall hdmi etc.

Jeg vurderer Sony KDL-40W2000 og Toshiba 42WLG66PG. Begge er kanskje litt i overkant 20.000,- Men de har begge 1080p oppløsning. Men jeg skal benytte mediacenter pc, og "føler" for og velge LCD og ikke plasma. Men spør du ( for eks her inne på forumet) om du bør velge lcd eller plasma, vil du få like mange svar som brukere. Så finn deg en butikk som du kan titte på tv`er, og velg en du liker utseende på. Sjekk så med denne på nettet, og om den kanskje har vært i noen tester.

Husk du har bytterett ved kjøp av tv. Så ta den med hjem og test den til ditt bruk. Det er definitivt den beste måten og finne riktig tv på. Eller kjøp den på nettet, med samme regler, og kanskje spar noen hundre/tusen lapper.

Lykke til.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.11.2006 18.03.09 #4 av 9
Postet av: runedalby
Du har i utgangspunktet ingen lovfestet byttrett på kjøp av TV, men det er en "goodwill" butikkene ofte gir.

Mitt tips er å ta en dag rundt i butikker og kikk på forskjellige merker. Bruk god tid og ikke ta tester i blader og nettsteder for "god fisk". Det beste er å se apparatet selv i levende live.[/quote]
Rune D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.11.2006 09.22.38 #5 av 9
Postet av: Blekkis
"runedalby" skrev:Du har i utgangspunktet ingen lovfestet byttrett på kjøp av TV, men det er en "goodwill" butikkene ofte gir.


Ved nettkjøp har du 14 dagers ubetinget angrerett. Dette gjelder uansett. Varen må retuneres i vesentlig samme stand og mengde. Les mer på forbrukerradet.no

Men jeg vet en del elektro butikker i Oslo ikke gir retur rett, p.g.a mange som kjøpte til puben sin under OL, og leverte igjen etterpå. Men bestiller man på nettet har man denne retten uansett.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.11.2006 11.04.10 #6 av 9
Postet av: Johan
Hei, og takk for svar!

Jeg har nå sett på både V2000 og W2000 og det ser ut som den største forskjellen ligger i oppløsningen. V2000 har 1366x768 (WXGA) og W2000 har 1920x1080 (WUXGA). Jeg skal ikke koble tv'en til PC'en!

Er det nødvendig med den største oppløsningen (hva brukes denne til) ? Hvilken oppløsning blir HD-tv sendingene sendt i og kan V2000 takle den største oppløsningen selvom den ikke har nok piksler?

Mvh
Johan
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.11.2006 11.39.59 #7 av 9
Postet av: Blekkis
Du har sett på to gode tv`er. Men vist du ikke skal benytte pc, og ikke absolutt MÅ ha den beste oppløsningen, er jeg sikker på at V2000 er bra nok. HD sendingene i norge er jeg ikke helt sikker på om har blitt 100% bestemt. Men tror de går for mpeg4 og 720p. ( Mulig 1080i) Men det blir nok aldri 1080p på bakkenettet. Men kobler du til spillkonsoller kan det være disse vil ha 1080p. spørsmålet er om man vi se noe særlig forkskjell på det.

Forskjellen på "p" og "i" er:
I = Oppdaterer de vertikale linjene i et bilde annen hver gang
P = Oppdaterer alle linjene i et bilde med en gang
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.11.2006 16.15.08 #8 av 9
Postet av: Johan
Jeg var på Sony Center i dag og så på V2000, likte den godt, tror det blir den!

I dag har jeg parabol fra Canal Digital og jeg tror jeg har ihvertfall en HD-kanal. Men jeg trenger vel ikke noen ekstra boks for ta imot HD-signaler (nå tenker jeg utenom eventuelle BluRay/ HD-DVD spillere)?

Takk for all hjelp så langt!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.11.2006 17.04.21 #9 av 9
Postet av: Blekkis
Her kan du lese om mulighet til og se HD tv med Canal Digital:

http://www.canaldigital.no/templates/faqlist____6575.aspx

Og lykke til med kjøp av V2000 !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar