Logo

Tips til deg som skal kjøpe receiver

Skriv et svar
19.04.2008 18.39.28 #1 av 15
Du er på utikk etter en ny receiver, hvor du skal koble til dine kilder å nyte musikk, film og kanskje annet snadder. Men hva skal du se etter ved kjøp av nytt hjemmekinoanlegg? Her går vi litt nærmere inn på nettopp hva du bør se etter; og unngå-

Ny receiver:
En receiver gjør nå mange slags forskjellige oppgaver, den fungererer som en forsterker, dekoder lydformatene, og er ett tilkoblingssenter for dine kilder og mange har også innebyd romkorreksjon.

I disse høyoppløsige dager er det spesielt spesielt viktig at receiveren har ett X-antall HDMI innganger og støtte for ukomprimert lyd/og eller høyoppløslig lyd som benyttes av det høyoppløsige DVD-formatet; Blu-ray og avdøde HD-DVD formatet. En receiver som har støtte for dette vil gjøre at du kun behøver en HDMI-kabel fra din spiller til receiver, og en fra receiver til TV. HDMI overfører både lyd og bilde uten kvalitetstap på veien. Lydkvaliteten blir med en Blu-ray spiller svært mye bedre da lagringskapasiteten er over 5 ganger så mye som DVD (50 vs 8.7GB). Dette medfører at det blir mer "liv" og dynamikk, vokalene kommer bedre fram og det er flere detaljer i lydbildet.

Det er noen receivere; spesielt før i billigklassen som tilbyr en såkalt videosvitsjingfunkjson, altså den øverfører kun bilde via HDMI slik at du må en ekstra lydkabel ved siden av for lyd. Så hvis du tenker at du ikke har råd til å betale de ekstra kronene for å få lyd via HDMI kan du tenke at det går opp i opp, da du slipper å kjøpe både en lyd og en bilde-kabel, men kun en HDMI. Dagens nyeste HDMI-standard er v 1.4, noe du må for å kunne få 3D.

Hva med mine analoge kilder?
En annen ting som er praktisk for mange med besettelse av analogt utstyr er at de fleste nyere receivere med HDMI kan oppskalere dine analoge kilder til 720P/10801/1080P. Oppskaleringen fungerer slik at det foregår en avansert utregningsalgoritme som bruker kildens videooppløsning som grunnlag for å beregne pikselantallet, som behøves for å matche den fysiske pikseloppløsningen på skjermen. Dette gjør at man kan få HD oppløsning med dine gamle kilder. Videokonvertering gjør det enklere å koble opp slik at du kun behøver en kabel til TVèn fra receiver. Receiveren fungerer da som en slags svitsj eller "samlingspunkt" for dine kilder.


Watt og effekt?
Watt er som dere vet en måleenhet for effekt. Mange av dere lurer sikkert på hvor mange watt deres høytaler trenger, og hvorfor du skal kjøpe en dyr reciver på 7*50W istedenfor en reciver som koster halvparten og har 7*190 watt?

Watt = spenning (volt) x strømstyrke (ampere)

Watt er altså en måte for å angi utgangseffekten på en receiver/forsterker. Utgangseffekten kan måles på mange forskjellige måter og det er ingen spesifikke krav på hvordan de måler dette, og hvis du vil sammenligne watt-oppgivelser, skal du sikre deg at de er målt etter samme standard, her er det mange produsenter som gjør store krumspring for at deres tall skal bli så imponerende som mulig og skryter med "hele" 7x190 W med en strømforsyning på 300W, da dette virker mer imonerende, men ett enkelt regnestykke sier at dette ikke er reelt. Dette blir mest brukt av billigprodusentene for å tiltrekke seg flere kunder. I forbindelse med høyttalere burde du ikke bruke watt-oppgivelser til så mye, fordi hvor mye effekt en høyttaler tåler avhenger av signalets kvalitet. Her er det høyttalerens følsomhet (DB) mer å si. En liten forsterker kan f.eks gjerne ødelegge en høyttaler hvis signalet er forvrengt. På den annen side kan en liten høyttaler ofte tåle forbløffende høy effekt fra en stor forsterker så lenge signalet er rent og er av god kvalitet. Det er derfor viktig å ha en forsterker som kan takle jobben, spiller man for høyt med en liten forsterker og en relativt tungdreven høytaler kan du risikere at den begynner å klippe. Dette vil si at receiveren/forsterkeren prøver å gi ut mer effekt enn den har, å begynner derfor å klippe frekvense siden den ikke klarer å følge med i svingene. Dette kan føre til at utstyret blir ødelagt.

Nyttig ekstrafunskjoner:
Romkorreksjon er klart en fordel å ha i disse dager da lydkvaliteten avhenger mye av nettopp rommet, da dette varierer stort fra hjem til hjem. Dette fungerer slik at det gjerne blir spilt spesielle testtoner fra høyttaleren og lyden fra hver høyttaler blir deretter målt og justert ved hjelp av en mikrofon som du enten plasserer ved "sweetspot" eller forskjellige steder rundt om i rommet, men dette avhenger av merket og de fleste produsenter har sine egne romkorreksjonsprogrammer. Ved hjelp av mikrofonen og disse test-tonene kan den måle nivå, evt tidsforsinkelse og frekvensrespons.

Så for å oppsummere det hele:
Velg en receiver som passer deg og ditt bruksområde mtp på hva du trenger av tilkoblinger, strømforsyning, av ekstrafunskjoner og selvfølgelig lydkvaliteten. Det som varierer mest på lydkvaliteten på receiverne er klangkarakteren, tempo og hvor mye efekt den har å rutte med.




FAQ:

Vil bildekvaliteten bli dårligere hvis jeg kobler kildene mine i receiveren enn ved å putte de direkte i TVèn?

Via HDMI vil bildekvaliteten bli akkuratt den samme da det er passtrought, altså den går rett igjennom uten noen form for behandling. Når det gjelder dine analoge kilder kommer dette ann på hvor god bildebehandlingen er, om det er best på TVèn eller i receiver er noe du selv må teste ut. Bildebehandlingen som ligger i receiveren pleier å være av ganske høy kvalitet, og dessuten er det enklere å koble alt i receiveren.

Kan jeg få utnyttet meg av MPCM eller de nye høyoppløste lydformatene via en optisk eller koaksial-kabel?
Nei, dette går ikke da det er grensesnittet i kabelen som setter begrensinger her, det er heller ikke nok båndbredde til å overføre ett fullt 5.1 PCM signal, dette blir derfor komprimert. Du kan få utnyttet deg av PCM eller DTS-Core og alle de andre standard lydformatene som DTS og Dolby Digital.


Hva er MPCM og hva kreves for å få det?
PCM er en forkortelse for Pulse-Code Modulation og er en ukomprimert teknikk for digital lyd. Denne teknikken brukes på vanlig CD plater, men da i stereo. MPCM eller LPCM er da i multikanal, eller lettere sagt ukomprimert lyd med støtte for opptil 8 dedikerte kanaler. (7.1) Får å få utnyttet deg av dette kreves det at du har en Blu-ray eller HD-DVD og en receiver med HDMI v1.1 eller nyere.

Merk deg at du også kan bruk de analoge utgangene for kobling til en Blu-ray (HD-DVD)- spiller med 7.1 utgang og innebygd dekoder for disse lydsystemene.

Det står at min receiver har Pre-out, hva betyr dette?
Pre-out er utganger du kan bruke hvis du ønsker å bruke eksterne effektforsterkere hvis du hvis du ønsker mer effekt. Da vil receiveren styre alt av innganger og volum, mens effektoforsterkerene gir all kraft til høyttalerne.


Håper dere dro litt nytte ut av denne "Mini-guiden". Poenget er at den skal være relativt lettlesig og gå gjennom noen vesentlige punkter som er viktig når man er på utikk etter ny receiver. Har dere noen flere spørsmål angående dette eller bare vil legge til en kommentar eller annet, så gjør gjerne det; tilbakemeldinger er alt. Ellers anbefaler jeg som vanlig dere alltid å lese en av de mange guidene her på forumet hvis dere vil gå litt mer inn i dybden.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.04.2008 22.31.48 #2 av 15
Post oppdatert, kom gjerne med tilbakemeldinger eller spørsmål-
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.12.2008 19.54.19 #3 av 15
Postet av: Morten21
Supre guider, Tommy! Til stor nytte!
Har: Tatung LCD HD-Ready 37" TV. PS3. Yamaha RX-V 663.
På vei inn: Trolig Dali Concept 6 fronter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.12.2008 22.12.18 #4 av 15
Postet av: Skyler
En kjempeguide til uvitende personer som meg :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.12.2008 06.45.47 #5 av 15
Postet av: dAVinci
Dette er en flott guide. Flott at noen tar initiativ til å lage gode veiledninger for de som ikke har så mye greie på dette. :)

Bare en kommentar til dette med strømforsyning. Ingen bør trekke slutninger om en strømforsyning bare ved å lese av tallene på baksiden. En god strømforsyning kjennetegnes ved god kontinuerlig effekt samtidig som den har kondensatorbanker som evner å gi høy effekt når det trengs. Noen er litt vel ivrige etter å gange opp watt med antall kanaler for så å trekke helt feil konklusjoner, så tommelfingerregler som den du presenterer kan være litt missvisende selv om de vel ment.

Jeg er altså enig i at en god strømforsyning er viktig, men det som står bakpå strømforsyningen sier svært lite om dette.
"Bli lyd!" ....og så ble det lyd....kringlyd!
(AVhengig Formerly Known as pnerbye)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.12.2008 06.51.44 #6 av 15
Postet av: dAVinci
MPCM er signal ferdig dekodet fra spiller. De som handler en receiver som kan dekode signalet selv bør sende signalet fra spiller til receiver som Bitstream.
"Bli lyd!" ....og så ble det lyd....kringlyd!
(AVhengig Formerly Known as pnerbye)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.12.2008 20.54.10 #7 av 15
Takker for tilbakemeldingene folkens, skal se om jeg får endret guiden litt om ikke altfor lenge.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.09.2009 09.59.03 #8 av 15
Postet av: Taggen13
Kjempe bra... :D
Du er dyktig... :wink:
Mvh.
Taggen

[url=http://avforum.no/minhifi/show.php/Taggen][size=100][b][i][color=#0000FF][u]Hi-Fi[/u][/color] / [/i][/b][/size][/url][url=http://taggens.webs.com][size=100][b][i][color=#0000FF][u]Hjemmeside[/u][/color][/i][/b][/size][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.09.2009 13.25.41 #9 av 15
Postet av: trommas
Spørsmålet mitt blir da hvordan man kan se hvilke receivere som kan overføre både bilde og lyd via HDMI (feks fra en ps3-->receiver-->tv).

Har sett på noen, men det virker umulig ut fra produktbeskrivelsen å finne ut dette. Finnes det et akronym man kan se etter, eller noe annet?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.09.2009 14.21.31 #10 av 15
Postet av: Kjell
Standard oppsett er (selvfølgelig) at: Bilde går til TV (eller projektor), mens lyden tar receiveren seg av da TVen ikke er lagd for dette. Skal du bypasse receiveren og kjøre både bilde og lyd gjennom receiveren til TVen, må du sjekke at dette kan gjøres i receiveren. (Noe av vitsen med en HDMI receiver faller jo da bort).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.09.2009 14.23.59 #11 av 15
Postet av: teebee
tror han mente hvilke recievere som ikka tar imot lyd på hdmi, altså kun bildeswitching.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.10.2009 22.08.46 #12 av 15
Postet av: oldstone
Hei !
Når jeg ser TV vil jeg ha signalet fra dekoderen til receiveren og så til TVn. Når kona ser TV vil hun ha signalet rett fra dekoderen til TVen. Uten at hun må slå av og på noe annet en TV/dekoder. Hvordan kan jeg løse dette? Hdmi splitt på kabelen fra dekoder? Jeg kjører TVen med egen ingang fra receiveren og hun på standard ingang? Noen gode forslag?

Steinar
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.10.2009 23.26.30 #13 av 15
Postet av: Torja
"oldstone" skrev:Hei !
Når jeg ser TV vil jeg ha signalet fra dekoderen til receiveren og så til TVn. Når kona ser TV vil hun ha signalet rett fra dekoderen til TVen. Uten at hun må slå av og på noe annet en TV/dekoder. Hvordan kan jeg løse dette? Hdmi splitt på kabelen fra dekoder? Jeg kjører TVen med egen ingang fra receiveren og hun på standard ingang? Noen gode forslag?

Steinar


Jeg vet at de nyeste receiver modeller fra Yamaha har en funskjon for avkryssing som sender HDMI signalet(Bilde og lyd) rett gjennom til TV fra kilden uten at man behøver å slå på receiveren. Har ikke sjekket dette ut fra Denon da dette er koblet opp mot prosjektor og da må jeg ha receiver på om jeg vil ha lyd :wink:
Svaret er vel sjekk manualen til receiveren din.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.10.2009 07.54.14 #14 av 15
Postet av: oldstone
Hei !
Godt svar, takk! Har ikke kjøpt receiver enda, og merket jeg sikler på er Yamaha! Det er lov å ha flaks!
Sender en mail til Yamaha Norge etter søndagstrim med gutta boys!

Ha en fin dag! Steinar
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.10.2009 21.24.03 #15 av 15
"teebee" skrev:tror han mente hvilke recievere som ikka tar imot lyd på hdmi, altså kun bildeswitching.


Det stemmer. Dette står som oftest forklart i produktbeskrivelsen, evt i bruksanvisnigen om den kun støtter bildesvitsjing. Dette forekommer nå ikke like ofte som før og man får mer valutta for pengene nå på dagens produkter- men man bør fremdeles være obs på det.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar