Hei folkens,
Jeg er ny på dette forumet og vil først takke for at det finnes et slikt godt hifi miljø i Norge som samtidig har en rekke nyttige informasjonsbiter som jeg har pløyd meg igjennom nå for å bli litt klokere i mine meget nært forestående investeringer.
Når det gjelder det auditive er dette på plass, kabler til alt av god klasse, samt en smekker DVD spiller som skal gi meg det bilde jeg vil ha. Nå skal dette alt dette flyttes inn i et rom jeg har dedikert til hjemmekino (ergo, mørkt rom) og filmopplevelsen skal fullbyrdes med en projektør, og der stoppet det opp for meg. ( kort historie lang - eller omvendt?)
Jeg og en kamerat skal begge to ha hver vår prosjektør, og valfartet byen vi bor i akkurat nå. Vi har selvsagt CRT prosjektører i bakhodet som referanse, men kom fort ned på moderjord når vi endelig fikk litt lærdom i hva verden har å by på idag..
Vi ble midlertid IKKE noe særlig kloke likevel, da vi har vert innom alle sju butikkene her som selger prosjektører, da det virker som det kappes om å overgå den andre med historik, fakta og muligens 'snakke-newbies-rundt-fingern'.
Vel, vi har pugget tester i diverse blader (norske), vi har trålet butikkene to ganger til (tror noen av de begynner å bli lei oss) og nå er vi helt i beit for hvilken vi skal gå for.
Ok, først budsjett:
1. Meg: Ca. 10-25.000,- (Kan om nødvendig strekke meg til 35.000,- men har planer for de siste 10.000,-)
2. Han: Ca. 10-20.000,- (20k er helt maks)
Rom muligheter:
1. Meg: Dedikert kino rom, 5.1m x 3.8m, helmørkt (sorte vegger, gulv og tak)
2. Han: Stue, 3.0m x 2.8m, noe lyst mødblement, tak m.m
Kriterier:
1. Meg: Filmfanatiker, prosjektør skal KUN brukes til DVD eller bedre format, 16:9 må være slik det skal være. (Maks 3-4 meter bildestørrelse)
2. Han: Mer lydgal, men vil ha en god prosjektør som gir noe av det samme jeg søker. (Maks 2 meter bilde størrelse)
BEGGE er åpne for enten LCD eller DLP, da CRT 1000% sikkert ute av vår tankegang når prisene alt rundt en CRT ble dokumentert,
Studerte merker / modeller
1. InFocus 4800: Billig DLP, men bildet ble fort blast og kjedelig så fort litt lys ble tilført rommet. Er denne prosjektøren verdt å kjøpe, eller bør man klemme mer til om man skal ha en DLP man evt. ikke vil angre på? Pris:
14.000,-
2. Optoma H30: Vi fikk ikke sett denne i aksjon da demorommet ble bygget rundt den på vår siste tur når vi var innom den butikken, men selger kunne opplyse om at dette var en særdeles god DLP prosjektør i sin prisklasse, men kanskje noen andre har erfaringer som de vil dele med oss på denne? Pris:
17.000,-
3. Hitachi PJ-TX10: Den LCD prosjektøren vi likte best kontra pris, men her var det mange av de andre butikkene som advarte oss og ba oss heller kjøpe en DLP i tilsvarende prisklasse, men har de rett? Klart, vi såg at det var noe dødt bilde, det var noe kornete, men likevel, vi ble etter tre minutters titt vant til det og tenkte ikke mer på det. Pris:
14.000,-
4. Sanyo PLV-Z2: Denne fikk vi heller ikke sett, tre av butikkene hadde den i sortimentet sitt, men ingen inne for titt desverre. Vi har sett tester, og den har gjort det bra der, men.. kontra DLP? Noen som vet?
Pris:
20.000,-
5. Panasonic PT-L500U: Nok en prosjektør alle solgte, men ingen hadde inne. Ble fortalt den var bedre en de fleste LCD'er i sin klasse, men likevel ikke noe å sammenligne mot dyrere DLP'er..
Vel, et lite knippe ble her presentert, og vi har også sett på flere, men det var disse som vekket en interesse hos hos. Vi fikk også på turene oppleve
InFocus 5700 og
Projection Design Zero Five og disse klarte selvfølgelig å distrahere oss så mye i og med at det var som 'natt-og.dag' oppelvelse i forhold til de fem overnevnte prosjektørne, faktisk var de to så gode at vi nå snart ligger her i krampegråt og ikke vet helt hvor vi skal begynne å summere opp..
Vel, kom med gode tips, vi er meget klar for en investering, en til oss hver, gjerne samme på begge to, men vi vil ha et dønn seriøst og nøytralt synspunkt fra noen som virkelig vet hva de snakker om, film er kommet for å bli i vårt liv og vi vil oppleve det best mulig.
Kriterier/spørsmål kort summert:
1. 16:9
2. God kontrast
3. Bør vi vente med DLP, og heller kjøpe en ok LCD?
4. Bør vi kjøpe en dyr DLP nå? (35k++++)
5. Bør vi vente noen år før vi kjøper noe som helst?
6. Er oppløsningen evt. mer avgjørende på en LCD kontra en DLP?
Med kinohilsen
Petter
P.S: Beklager jeg ikke fikk dette innlegget kortere, men noe frustrasjon måtte bare komme ut, håper det blir sett med ukritiske øyne for denne gang
Regnbuer kan være flott, men helst utendørs..