I dag har jeg for andre gang vært og sett på TH-37PA50.
Testet i dag nevnte skjerm med signaler fra DVD-spiller koblet opp via komponent.
Fra tidligere har jeg testet den med signaler fra kabel-TV:
"Typhoon7s erfaringer gitt i PV500 tråden" skrev:Signalene jeg så de med kan sammenlignes med et godt signal fra kabel-TV. Så blant annet kanalen The Voice og filmen Robin Hood fra en DVD-spiller modulert inn på en TV-kanal. Disse signalene var vel igjen splittet.
Jeg ble overrasket over kvaliteten i forhold til de andre TVene som hang der, faktisk så bra at jeg kan være på gli til å kjøpe plasma. Skulle vært artig å sett de hjemme i min stue, men at begge kommer innenfor dørene er lite trolig.
Sjansen for at en av de kommer innenfor, har plutselig økt betraktelig
Likte bildene med gitte signaler og synes begge klarte seg meget bra. Ikke noe etterslep som jeg la merke til. Fargene var bra, ikke for "svulmende" og uten graderinger. Synes kanskje PA50 klarte seg bedre på sortnivå, men det er vanskelig å si grunnet "flomlysene" i butikken.
Designet på PV500 er råere enn på PA50, men jeg likte begge.
Skal du se mest TV er, etter min mening, PA50 kanskje et like godt valg grunnet prisforskjellen.
Tilbake til dagens seanse.
Bildekilden var en Pioneer DV-575 koblet opp via komponent.
Tok med meg 3 filmer til litt testing: Finding Nemo, The Rock og The Lord of the Rings - The fellowship of the Ring.
Etter å ha okkupert den ene stolen på Elkjøp Tiller i Trondheim en stund (med Runes velsignelse), er ikke jeg i tvil.
Denne skjermen er verdt hver eneste krone.
Startet med The Rock: Denne filmen har veldig mange mørke scener med ansikt i bevegelse. Det hele virket meget naturlig. Ansiktene var gjengitt på en meget bra måte. De mørkeste scenene i katakombene kan være en utfordring å gjengi på en bra måte. Sortnivået på Panasonicen imponerte meg stort. Den hadde ingen problemer med å gjengi disse scenene og i tillegg kunne skille de ulike elementene(skuespillere, våpen osv) i bildet fra hverandre på en enkel og klar måte, selv om scenene er mørke.
Satte deretter på Finding Nemo: Tok med denne filmen for å teste litt farger. Nå er dette en film som i utgangspunktet muligens kan favorisere de fleste skjermer, men jeg mener også den kan skille de fra hverandre. På enkelte skjermer kan, etter min mening, fargene bli altfor overdrevet. Spesielt enkelte LCD’er har farger som, i mine øyne, får ”lavapreg”. Med dette mener jeg farger som er så sterke og varme at det blir en ulmende opplevelse. (omtalt som svulmende i quoten)
Panasonicen hadde klare og rolige farger, som ikke smeltet sammen i en stor suppe, men som klart definerer de ulike objektene i bildet (vann, Nemo, tang, skjell osv).
Den siste filmen jeg satte på var The Lord of the Rings – The Fellowship of the Ring: Her valgte jeg meg blant annet ut scenene i starten der Gandalf kommer kjørende i kjerra og møter Frodo. Dette er jo ganske ”grønne” scener, altså mye natur. Også disse scenene var gjengitt uten noen artifakter og det hele virket naturlig. Bladde meg videre i filmen scenen der reisefølget går i snøen og Frodo mister ringen, og her kom dagens klimaks i mine øyne. Jeg tror jeg aldri har sett ringen og kjedet så klart noen gang. Gullfargen gjengitt på hvit bakgrunn var mildt sagt rå. Generelt var også snøscenene imponerende.
Generelt:
Panasonicen har godt balanserte bilder. Den gjengir farger på en flott måte, uten nevneverdige artifakter. I tillegg har den rolige bilder. Ikke plaget av etterslep eller flimring. Jeg vet enkelte opplever flimring på denne, men jeg ser det ikke. Den er meget god både på vanlige signaler via kabel TV og DVD. Mine preferanser tilsier at kontrasten må stilles ned og dette hjelper på gjenvivelsen i mørke scener.
Ser ut til at det blir en ny seanse med HD signaler via komponent på denne. Dette tror jeg blir meget bra.
Jeg har kommet godt på bli inn i plasmaens verden, fra å være skeptisk. Om det blir PA50 eller PV500 på meg er vanskelig å si.
De hadde ikke PV500 inne i dag, så jeg fikk ikke testet denne med DVD via komponent.