Logo

Nybegynner søker ekspertise PC til TV

Skriv et svar
08.12.2008 19.23.42 #1 av 6
Postet av: ReidarR
Jeg skal kjøpe meg ny TV, og da har jeg noen spørsmål som jeg er sikker på noen kan hjelpe meg med.
TV'en er en Sony 40" Bravia LCD TV, KDL-40V4000 kåret til best i test av TV2 hjelper deg. http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfov ... plid=96716

*Er det forskjell på HDMI inn og ut, eller går dette begge veier?
*Må jeg bruke VGA inngangen på TV? "har hørt at denne bare er på 640*480"
*eller kan jeg putte en HDMI kabel fra PC "skjermkort" og rett i HDMI inngang på TV ? "skjermkort GeForce 9800GX2"
*HDMI med HDCP (High-Bandwidth Digital Content Protection), er dette noe som er standard på alle nye TV'er i dag? eventuelt på KDL-40V4000?
*Har denne TV'en HDMI 1.3
*Eventuellt andre ting jeg bør vite?

Jeg har prøvd å søke meg etter disse svarene på nett, men ikke funnet noe svar. Hadde vært fint hvis noen der ute med litt erfaring kunne hjelpe en nybegynner innen TV verdenen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.12.2008 19.46.00 #2 av 6
"ReidarR" skrev:Jeg skal kjøpe meg ny TV, og da har jeg noen spørsmål som jeg er sikker på noen kan hjelpe meg med.
TV'en er en Sony 40" Bravia LCD TV, KDL-40V4000 kåret til best i test av TV2 hjelper deg. http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfov ... plid=96716


Er dette valg du er sikker på, eller vil du ta imot flere innspill på dette?

*Er det forskjell på HDMI inn og ut, eller går dette begge veier?


Det er det, HDMI inn vil si at det er en inngang som tar imot signaler, mens utgang vil si at den sender ut. Derfor har feks en Blu-Ray-spiller alltid har en HDMI utgang og TVèn vil ha en HDMI-inngang. Så dette går ikke begge veier.

*Må jeg bruke VGA inngangen på TV? "har hørt at denne bare er på 640*480"


Det må du ikke, du kan bruke DVI, S-video eller hva det måtte være. Det sistnevnte er bare tull, VGA er ikke begrenset til en så lav oppløsning. Med TVèr med HDMI er det en forddel å bruke DVI-HDMI. VGA er analogt, det overfører bilde og har lenge vært en standard overføring mellom PC og Skjerm.

DVI er digitalt og det forekommer ingen kvalitetstap på veien, HDMI er det samme bare at det overfører både lyd og bilde. Merk deg det at det er ikke alle skjermkort som har HDMI som kan overføre lyd. Om du skal velge/har mulighet til å velge mellom DVI og VGA. Så vit at Fordelen med DVI og HDMI er at du slipper å benytte en krets (Ramdac) som gjør om det digitale bildet i PCen din til analoge signaler (RGB) for så å digitalisere de på nytt på skjermen som er digital. Slik at du man slipper eventuelle problemer angående skjermgeometri og oppfriskningsfrekvenser siden skjermen får servert bildet akkurat slik den ønsker det. Forskjellen mellom DVI/HDMI og VGA er i praksis ganske liten ved vanlig PC bruk, men skal du spille av Blu-Ray eller annet høyoppløslig materiale fra PC er det flere forddeler ved bruk av HDMI dersom skjermen støtter disse funksjonene. Les mer om dette i guidene her på forumet.

*eller kan jeg putte en HDMI kabel fra PC "skjermkort" og rett i HDMI inngang på TV ? "skjermkort GeForce 9800GX2"


HDMI-DVI blir det med ditt oppgitte skjermkort

*HDMI med HDCP (High-Bandwidth Digital Content Protection), er dette noe som er standard på alle nye TV'er i dag? eventuelt på KDL-40V4000?
*Har denne TV'en HDMI 1.3


HDCP er standard på alle nye TVèr i dag. Og ja, den TVèn har HDMI V1.3
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.12.2008 21.37.26 #3 av 6
Postet av: ReidarR
Hei.

Tusen takk for hjelpen, men du lurer på om mitt TV valg er endelig, det er det ikke. Har du noen anbefalinger tar jeg gjerne imot dem.

Prisklasse 8.000 - 11.000,-
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.12.2008 22.01.20 #4 av 6
Jeg anbefaler deg først og fremst å lese denne guiden for mer informasjon:
viewtopic.php?f=8&t=10981

Jeg ville sett på følgende modeller før jeg valgte; Sony W4500 og Panasonic PX80-
Jeg har ikke sett W4500 annet en ved Fifa fra PS3 og det imponerte, men skulle helst ha sett en film etc. Men har sett W4000 og syntes at Sony W4000 er en meget god TV, den gir ett nøytrallt bilde og fargene er mette og gode. Detaljnivået er også godt og jeg kunne se alle mursteinene i husene som ble vist på testvideoen. Ellers er sortnivået og fargegjengivelsen god. Den har også innebygd mottaker for Riks-TV. Innstalleringen går her ganske lett og den innebygde mottakeren gjør en god jobb, det enewste du må kjøpe er en CA-Modul som du putter inn i "service" slotten på siden av TV`en.

W4000 har fått noe som heter Picture Frame som gjør at du kan vise bilder når TVèn ikke er i bruk, hvis det er av interesse. Menysystemet ser veldig likt ut som menysystemet som er i PS3 og er enkelt å bruke. En annen ting som er vert å merke seg er at du kan skru av Sony lyset og ett annet lite pluss i mine øyne er at bordstativet er dreibart. Desigmessig syntes jeg personlig at den er ganske lekker. Jeg liker egentlig denne Sony TVèn bedre enn Samsung A656 som har blitt så populær i det siste, men jeg foretrekker Sony W4500 grunnet at fargene til Sony er mer naturlige og nøytrale enn det Samsungen har. Sonyèn er også hakke mer detaljert enn det A656 er. Det er dog mindre refleksjoner i Sony W4500 da displayet er matt, mens Samsung A656 er mer "glossy" (Ultra Clear Display) og vil derfor reflektere mer. Ikke så mye å si det sistnevnte, men er mer smak og behag. Ultra Clear Displayet gjør slik at sortnivået virker bedre, men er ikke nødvendigvis det. Samsungen skal ha pluss for fint design og at den gir mye for pengene, men i mine øyne syntes jeg at Sonyèn er hakket vassere. Hvis du skal se på en Samung ville jeg heller sett på den nye 7-serien med LED-bakgrunnsbelysning, eneste negative med denne er at den skal ha en del input lag (30-60Ms) ved spilling, noe som er alt for mye. Ellers er det en fantastisk god skjerm etter det jeg har fått sett.

Panasonic PX80 har ett godt sortnivå og har en god fargegjengivelse med naturlige farger. Den har også ett matt display slik at den ikke reflekterer like mye som sin forgjenger PX70 da man fikk ett speilbilde av seg selv i lysere omgivelser. Den er riktignok ikke like lyssterk som andre LCD TVèr, men dette er helt klart en forbedring. Ellers er dette en TV som gir svær mye valutta for pengene! Skal den brukes til mye til PC kan det være en forddel å se på PZ-serien og sammenligne

Mer informasjon om de to produktene finner du her:
http://www.hjemmekino.no/database/tvinf ... alognr=629
http://www.hjemmekino.no/database/tvinf ... alognr=591


Test:
http://dingz.no/php/art.php?id=783948
http://dingz.no/php/art.php?id=777058
( Andre tester finner du også aftenposten, lyd og bilde osv)

Ellers så er det som jeg råder alle andre til, gå i butikken å se selv slik at du kan sammenligne. Men vær oppmerksom på butikkfellene:
viewtopic.php?t=%2010994

Gå derfor gjerne til en butikk som klarer å fremstille sine TVèr bedre, som feks produsentens egen butikk eller feks Hifiklubben etc. Å lek deg med innstillingene hvis du kan det.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.12.2008 07.21.18 #5 av 6
Postet av: ReidarR
Takk for svaret igjen.

Jeg bruker ikke rikspakka, men det spiller vel ingen rolle. Har Lyse med Altibox. Spørsmålene jeg stillte tidligere i denne tråden gjelder fortsatt for denne TV'en går jeg utifra?.

Er det noen store endringer som kommer til å skje på "TV siden" de nærmeste måndene, som du vet om. Så det kan være lurt å vente med å kjøpe TV?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.12.2008 20.23.13 #6 av 6
"ReidarR" skrev:
Jeg bruker ikke rikspakka, men det spiller vel ingen rolle. Har Lyse med Altibox. Spørsmålene jeg stillte tidligere i denne tråden gjelder fortsatt for denne TV'en går jeg utifra?.


Det gjør det.

Er det noen store endringer som kommer til å skje på "TV siden" de nærmeste måndene, som du vet om. Så det kan være lurt å vente med å kjøpe TV?


Det skjer alltid nye nye ting på TV-fronten, men skal du drive å vente på alt mulig kommer du aldri til å få kjøpt. Hopp på når du føler at du trenger ny TV du, og vær fornøyd med det. Det kommer alltid noe nytt og bedre. Prisene vil sikkert falle noe ved jul og nyttårstider, men om det gjelder de nevnte modeller og hvor mye er vanskelig å si.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar