Logo

Ny flat-skjerm med klare preferanser. RÅD ØNSKES!

Skriv et svar
23.04.2006 23.26.17 #1 av 20
Postet av: janrob
Hei!

Etter mye leting og lesing av artikler, mener jeg å ha kommet frem til visse kriterier for mitt nært forestående flat-skjerm-kjøp. Nå er det tid for å glemme selgere, og henvende seg til dere hobby-ekspertene om råd!

Jeg har satt et minstekrav på 42". Skjermen skal brukes til vanlig tv-titting, men mye til film. Filmene er enten via DVD (som foreløpig ikke er HDMI-kablet, men det kommer nok) eller fra pc (via en DLink DSM 520, HDMI-kablet). Dette betyr vel at jeg egentlig burde hatt 2 HDMI-kontakter i tv'n? Eller er det å skyte litt høyt?

Jeg skal ha PIP/BIB, og minst 1 innebygget tuner. Har allerede en ekstern tuner (parabol) fra Canal Digital. Trenger vel ikke nevne at den skal være HD-ready...

Tja, tror det var det. Har egentlig satt taket på 20000 NOK, går gjerne litt ned fra det, men... argumentene avgjør hvor jeg havner +/-.

Har sett litt på disse plasma'ene, men er også åpen for LCD hvis argumentene er gode nok :) :
LG 42PX4R
LG 42PX5R
Samsung PS42S5H
Hitachi 42PD6600

Er åpen for det meste her, og jeg trenger hjelp! Er ikke den mest kresne på bilde, men har jo tenkt å bruke 20000 på TV, så da bør det være bra også!

Råd mottas med takk :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.04.2006 06.18.52 #2 av 20
Postet av: arntos
Om du leser litt på forumet kommer du vel fram til at PV60 er et godt valg i forhold til de kriteriene du har.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.04.2006 10.06.02 #3 av 20
Postet av: janrob
Har lest på forumet, men finner at PV60 ikke har PIP/BIB. Dessverre. Ellers ser den jo veldig aktuell ut. Men jeg er vel ganske bestemt på at den bør ha denne funksjonen, og det må da være modeller der ute som kan møte mine "krav". Og GJERNE med 2 HDMI-kontakter?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.04.2006 10.09.16 #4 av 20
Postet av: floyd
hvorfor er PIP så viktig å ha?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.04.2006 10.12.40 #5 av 20
Postet av: janrob
Er ikke det slik at man kan se to ting på en gang? Det er jo tilnærmet standard på skjermer av en slik størrelse / prisklasse, og kunne godt tenkt meg den funksjonen. Ikke noe mer enn det egentlig. Eller har jeg misforstått dette med PIP?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.04.2006 10.53.36 #6 av 20
Postet av: øivindo
"janrob" skrev:Er ikke det slik at man kan se to ting på en gang? Det er jo tilnærmet standard på skjermer av en slik størrelse / prisklasse, og kunne godt tenkt meg den funksjonen. Ikke noe mer enn det egentlig. Eller har jeg misforstått dette med PIP?


Du kan se 2 tv kanaler samtidig vis tven har 2 tunere.vis den ikke har det men bare PIP kan du bare se 1 tv kanal og PC samtidig f.eks.såfremst du ikke har dekoder kan du se 2 kanaler men da sitt du med 2 fjernkontroller også.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.04.2006 10.59.04 #7 av 20
Postet av: janrob
Jepp. Nettopp. Derfor ønsker jeg en tv med en innebygget tuner, og det holder med en, i og med at jeg allerede har en ekstern en som jeg må bruke.

Ingen som har noen klare råd eller tips til skjermer ut fra mitt utgangsinnlegg?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.04.2006 11.31.15 #8 av 20
Postet av: øivindo
"janrob" skrev:Jepp. Nettopp. Derfor ønsker jeg en tv med en innebygget tuner, og det holder med en, i og med at jeg allerede har en ekstern en som jeg må bruke.

Ingen som har noen klare råd eller tips til skjermer ut fra mitt utgangsinnlegg?


Spar litt til og kjøp PV600 som kommer i juni. :lol:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.04.2006 12.32.40 #9 av 20
Postet av: janrob
Hehe. Noen ide om pris? 25000 står det i forumet her, er det utgangspris i juni?

Skjønner at Panasonic er i vinden her, men hva med de andre skjermene jeg nevnte? Noen som har noe erfaring med de?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.04.2006 16.06.53 #10 av 20
Postet av: øivindo
"janrob" skrev:Hehe. Noen ide om pris? 25000 står det i forumet her, er det utgangspris i juni?

Skjønner at Panasonic er i vinden her, men hva med de andre skjermene jeg nevnte? Noen som har noe erfaring med de?


samsung er dårlig på sort blir gråsort.Hitachi har skjermrenser litt kjekt å ha i tilfelle innbrenninger.Har sett hitachi 6600 ble ikke så vedlig imponert av bildekvaliteten var en del støy men det kan jo hende den hadde veldig dårlig signal.Veldig lett menystyring det likte jeg.Ble litt imponert av 3200 serien til Hitachi med HDMI og PC inngang.synes den var bedre på analog signal men den var ikke HD ready,rart spør du meg siden den har HDMI..den har det samme menystyring og PIP som 6600 serien.selges på elkjøp.Knall på DVD synes jeg :lol:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.04.2006 16.11.38 #11 av 20
Postet av: øivindo
Ang HDMI ville jeg satset på 2 HDMI en til HD ready tv når det kommer og en til DVD opptaker :lol: Blir jo veldig kjedelig når du må gå bak å bytte kabel når den tid kommer vis du bare har en HDMI.Det er nu mitt synspunkt. :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.04.2006 16.21.19 #12 av 20
Postet av: Typhoon7
"øivindo" skrev:Ang HDMI ville jeg satset på 2 HDMI en til HD ready tv når det kommer og en til DVD opptaker :lol: Blir jo veldig kjedelig når du må gå bak å bytte kabel når den tid kommer vis du bare har en HDMI.Det er nu mitt synspunkt. :D


Løses enkelt med en HDMI-switch, men det er jo selvfølgelig ingen ulempe med 2 innganger. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.04.2006 17.40.56 #13 av 20
Postet av: yeach

øivindo skrev:

Spar litt til og kjøp PV600 som kommer i juni.


Er dette bekreftet? :-)

Jeg har også tenkt å vente på PV600..(så fremt prisen ikke blir altfor mye over 20-22000) :roll:

Blir den for dyr .. og spranget ned til f.eks PV60 blir større en forventet .. får jeg se om jeg heller kjøper en PV60 el.l
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.04.2006 18.03.11 #14 av 20
Postet av: øivindo
"yeach" skrev:

øivindo skrev:

Spar litt til og kjøp PV600 som kommer i juni.


Er dette bekreftet? :-)

Jeg har også tenkt å vente på PV600..(så fremt prisen ikke blir altfor mye over 20-22000) :roll:

Blir den for dyr .. og spranget ned til f.eks PV60 blir større en forventet .. får jeg se om jeg heller kjøper en PV60 el.l

Det er vel ikke 100% bekreftet men dem sier så.trur prisen blir i butikk på 25000kr.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.04.2006 19.38.24 #15 av 20
Postet av: øivindo
"øivindo" skrev:
"yeach" skrev:

øivindo skrev:

Spar litt til og kjøp PV600 som kommer i juni.


Er dette bekreftet? :-)

Jeg har også tenkt å vente på PV600..(så fremt prisen ikke blir altfor mye over 20-22000) :roll:

Blir den for dyr .. og spranget ned til f.eks PV60 blir større en forventet .. får jeg se om jeg heller kjøper en PV60 el.l

Det er vel ikke 100% bekreftet men dem sier så.trur prisen blir i butikk på 25000kr.

Fyndbørsen i sverige selger den for ca 22000kr :o :shock:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar