Logo

Kjøp av tv

Skriv et svar
17.02.2007 10.23.04 #1 av 4
Postet av: xsipioz
Jeg tenker på å kjøpe to flatskjerm tv-er og lurer derfor på hvilke jeg skal velge. Jeg vil ha en 42" og en 32". De skal være så bra som mulig, men selvsagt til en fornuftig pris. Med fornuftig pris mener jeg opptil 17 000 for 42" og 15 000 for 32" (bedre dess billigere den er, er ikke lagd av penger). Jeg skal bruke 32" en del til film og se på kabel tv fra lyse (hvis det har noe å si) 42" mest kabel tv men litt film av og til.

+

Hva er best av plasma og lcd skjerm?

Takker for alle svar på forhånd
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.02.2007 10.49.21 #2 av 4
Postet av: Blekkis
Det er et veldig vanskelig spørsmål, og du vil kunne få 100 forskjellige svar. Smaken er som kjent som baken.... Delt i to.

Men jeg ville valgt 32" LCD. Den er ihvertfall sikker. Angående 42"`ern vil nok mange si Plasma, og jeg er ikke uenig. Men skal du koble til mediacenter pc eller PS3 etc. ville jeg personlig valgt LCD.

Du kan jo fint spare noen kroner og velge og kjøpe på finn.no. Der kan du kanskje få 43" plasma fra pioneer til rundt 17.000,-
Angående 32" LCD til 15.000,- er det MYE og velge mellom.
Men synes (igjen personlig) at Sony, Samsung er bra, og ser pene ut.
Men tenk litt på oppløsning, kontrast, antall/typer innganger (HDMI,DVI etc ) og selvfølgelig utseende. ( Sølv, svart, høytalere o.s.v )

Bruk også tid på og lese litt på forumet, mye erfaringer fra mange forskjellige.
17.02.2007 17.58.20 #3 av 4
Postet av: AndreWerdenskrieg
Av plasma anbefaler jeg Panasonic TH42PV60 hvis du kan få tak i den. Den ligger på rundt 13.000-15.000 for tiden. Kan du vente til litt uti mars, kommer Panasonic med nye plasamer som skal koste rundt 15.000. Verd å vente på, vil jeg tro.

Hvilken 32" LCD du bør velge, kan jeg desverre ikke hjelpe deg med.

Angående LCD vs Plasma:
LCD er en stor PC-skjerm
Plasma er det nærmeste du kommer CRT/billedrørs-TV.
LCD er populær til PC/Spill etc da disse ofte har høy oppløsning og ikke fare for innbrenning.
Plasma er også meget bra egnet til PC/Spill etc, men med fare for midlertidig innbrenning.
Til film og TV er plasma absolutt å anbefale da denne teknologien som oftest takler TV-signalene best.

Skal TV'en brukes til TV og DVD/film (ikke blu-ray eller HD-DVD) anbefaler jeg å ikke kjøpe en TV med for høy oppløsning da dette som oftest fører til mindre klart TV-bilde. Jeg anbefaler 720p.
Grunnen til dette er at TV-signalet er av langt lavere oppløsning og må da behandles i TV'en. Har du 1080 pixler må TV'en selv skape bilde til de billedpunktene som er til overs fra TV-signalets ca 480 pixlene(husker ikke nøyaktig antall).

Til PC/spill/blu-ray/HD-DVD anbefales høy oppløsning, gjerne 1080p.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
18.02.2007 23.38.11 #4 av 4
Postet av: syff
Toshiba 32WL66Zvirker som et rimelig greit 32" LCD-TV. Det fikk en meget bra score i Dingz.no sin test av produktet, hvertfall med prisen tatt i betraktning (ligger på rundt 8000).

Hvis du vil svi av litt mer penger, bør du kanskje vurdere Sony KDL-32V2000, som skal levere et bedre bilde enn den nevnte Toshibaen. Men om det er verdt de ekstra 4000 er jeg usikker på. Kanskje noen andre kan svare?
Din guide til valg av ny flatskjerm: FlatskjermTV.no
Skriv et svar