Logo

IFA 2006 - Offisiell tråd

Skriv et svar
27.08.2006 14.20.33 #1 av 25
Postet av: Rune
I denne tråden kan vi diskutere alle nyhetene som blir vist på IFA 2006.
Hjemmekino.no kommer til å dekke messen med fyldige bildereportasjer.

Hvis noen har ønsker om ting vi skal sjekke opp hos produsenter/leverandører under messen kan spørsmål stilles i denne tråden før eller under messen. Så skal vi prøve å finne svarene/informasjonen dere trenger.

Vi skal prøve å dekke de fleste pressekonferansene som holdes. For en komplett liste se her.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.09.2006 13.22.26 #2 av 25
Postet av: Rune
Da er vi på plass i Berlin på IFA-Messen.

Her er det veldig mye å se på og det vi blant annet har fått sett i dag er Mitsubishi sin nye LCD projektor med full-HD oppløsning og Samsung sin LED-LCD.

Bilder fra Torsdagen kan sees her:
http://www.hjemmekino.no/news/bildespes ... ictureid=1
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.09.2006 14.37.17 #3 av 25
Postet av: Johnny Boy
Flott, det er bare å legge ut masse bilder og kommentarer på det som skjer. Regner med det er flere som følger spent med på hva som skjer der nede.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.09.2006 14.42.24 #4 av 25
Postet av: orso
Skuffende at Blue-ray kommer med regionale soner. Noen som vet om HD-DVD vil ha det samme. Stort tull dette med inndelte soner.

Må si Loewe kan design.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.09.2006 20.25.07 #5 av 25
Postet av: boly
"bomholt" skrev:Skuffende at Blue-ray kommer med regionale soner. Noen som vet om HD-DVD vil ha det samme. Stort tull dette med inndelte soner.

Må si Loewe kan design.


Er det noe som fremmer pirat virksomheten er det kodingen. Peronlig har det ikke så mye og si for meg. Kjøper kun 1er filmer..

Og Rune legg ut mere bilder, tenkte meg nedover selv, men ser sygt ut for den turen....
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.09.2006 12.23.50 #6 av 25
Postet av: orso
Står litt her om sonekoding. http://forbruker.no/digital/nyheter/dvd ... 442766.ece
Årsaken til at Blu-ray vil ha det, er å beskytte kinoindustrien. Det er forståelig, men håper at overgangen til digitalkino vil endre på dette.

Samsung skjermer:
http://www.itavisen.no/php/art.php?id=316913
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.09.2006 22.04.37 #7 av 25
Postet av: Rune
Etter nok en lang dag på messen fortsetter inntrykkene å sige på. I dag har jeg brukt en del tid hos Yamaha og hos Samsung.

I tilegg har vi vært på pressekonferense hvor NRK fortalte om HD planene sine. Det var skuffende greier. Det som ble klart at det ikke ble regulere sendinger før det analoge nettet blir slått av. (dvs 2012). Da vil man tilby 2 SD og 1 HD program samtidig. DVS at hvilken NRK kanal som sender HD vil variere. DVS at f.eks filmen på NRK kl 20.00 går i HD, mens sporten kl 22 går i HD på NRK2.

I tilegg ble overgrangen til 16:9 som var planlagt den 16.9 avlyst grunnet tekniske problemer, og man ville heller få en gradvis overgang.

Her er noen bilder fra fredagen:
http://www.hjemmekino.no/news/bildespes ... ctureid=13
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.09.2006 23.22.30 #8 av 25
Postet av: boly
Skal si Hitachi PJ-TX300 ser lekker ut....

Mulig oppgradering på gang...

Noen som vet hva den havner på i pris?
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.09.2006 08.14.13 #9 av 25
Postet av: orso
NRK og HD i 2012! Det var skuffende fra lisenskanalen. Man kan jo håpe at såpass mange kunkurrenter starter med HD at de blir tvunget til å starte tidligere. Det med utsettelse av 16:9 var også trist.

Rune, lurer på om du ha fått noe inntrykk av HD-DVD vs. Blu-ray? Foreløpig tester viser jo HD-DVD er klart best. Ser det ut som om Blu-ray har noe å fare med og at den første spilleren fra Samsung var lite representabel?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.09.2006 14.49.48 #10 av 25
Postet av: Rune
Når det gjelder blu-ray og HD-DVD er det selvsagt mest informasjon om blu-ray siden flest hardwareprodusenter støtter dette formatet, men jeg må si jeg er mest positiv til HD-DVD.

Toshiba vil komme med 2 stk HD-DVD spillere for det europeiske markedet i november og desember. Dette er HD-E1 og HD-EX1. Forskjellen er at X modellen støtter 1080p på utgangen. Jeg har iallfall bestemt meg for å anskaffe meg en slik etter jeg fant ut at aftenpostens artikkel om at Pioneer skulle komme med en mulitspiller bare var tull. Det virker heller ikke som andre heller vil gjøre det.

Prisene vil bli 599 euro og 899 euro veiledene for disse spillerne. Det vil vel kanskje bety at 5995,- for topmodellen burde vært mulig på tilbud.

Samsung har en visning på forskjellen mellom, DVD og Blu-Ray og på deres utstyr reagerte jeg på at forskjellene var liten. (en spesiell film ble vist for å vise forskjellene)

På pressekonferansene for blu-ray og HD-DVD var det selvsagt mye partisk informasjon, men at en filmselskaper står og sier at HD-DVD er mye rimeligere å produsere gjør at jeg tror filmene fort blir en del billigere enn blu-ray. I tilegg har man muligheten med HD-DVD å produsere filmer med DVD format på ene siden og HD-DVD ¨på andre siden. Hvis produsenentene gir ut en del filmer i slikt format uten at prisene på filmen blir vesentlig dyrere vil det i praksis bety at en rekke DVD kjøpere også kjøper HD-DVD versjonen når de kjøper nye DVD filmer. Det øker sannsynligheten for at HD spilleren de velger er en HD-DVD spiller.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.09.2006 15.28.50 #11 av 25
Postet av: orso
Går utifra at Versatile Multilayer Disc (VMD) ikke er representert der? Mulig de kommer for seint på banen.
http://www.nmeinc.com/technology.htm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.09.2006 17.23.15 #12 av 25
Postet av: Torja
Utrolig intresangt lesestoff, Rune. Stå på.
Dette med NRK og 16:9 var skuffende. At de har lite planer med HD sendinger er ikke speiselt oppsiktsvekkende.

Må si at blu-ray skuffer en del. Hvis HD-DVD med nye spillere blir bra fra Toshiba, kommer jeg til å kjøpe denne. Muligens på + av sony sin PS3. Så du noe blu-ray filmer via denne spillkonsollen Rune?
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.09.2006 17.33.01 #13 av 25
Postet av: boly
Som torja sier er sjansen stor for at blueray kun blir tilgjengelig gjennom ps3 her hjemme hos meg.

Gleder meg til de nye hd-dvd spillerene kommer, så får vi håpe dette er skikkelige saker med alt av tilkoblinger som trengs.

Rune, er det noen "kina" produkter som stikker seg frem, med aggresiv prising, bra design og kvalitet, feks høytalere og recivere?
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.09.2006 17.41.13 #14 av 25
Postet av: Rune
Nå har vi lagt ut et par bildeartikkler til:

Yamaha:
http://www.hjemmekino.no/news/bildespes ... ctureid=43

Samsung: (også noe ikke elektronisk å titte på)
http://www.hjemmekino.no/news/bildespes ... ctureid=55


Dagen i dag har vært veldig bra da man ikke hadde noen pressekonferanser å dra på.

Noe av det mest spennende jeg så i dag var en 2.35:1 TV. Denne var helt fantstisk kuul, men jeg fikk ikke lov å fotografere denne eller avsløre hvilkenm produsent som jobbet med dette. Da dette var en prototype er det ikke sikkert den kommer på markedet.

Vi besøkte Sharp standen i dag og de som påstår at LCD aldri vil få god nok kontrast bør ta en titt på følgende bilde. De demonstrerte LCD skjermer med kontast på hele 2.000.000:1 og her var sortnivået helt enormt. Det fantes ikke lys i mørke områder. TV'n til høyre er en standard LCD skjerm med relativt godt sortnivå. Bildet lyver bare litt hvor dårlig det er, men forskjellen er enorm.


Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.09.2006 17.45.55 #15 av 25
Postet av: Rune
"boly" skrev:
Rune, er det noen "kina" produkter som stikker seg frem, med aggresiv prising, bra design og kvalitet, feks høytalere og recivere?

Skal jeg være helt ærlig (og det skal man jo være) så har jeg ikke rukket mer enn å bare titte fort gjennom kina hallene. Det er to svære haller fult med hundrevis (ja hundrevis) av små kinaprodusenter. Rakk ikke å sette meg inn i de forskjellige :-)

Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar