Logo

Hvor mange watt forskjell på høytaler og forsterker er "ok"?

Skriv et svar
14.10.2010 18.03.14 #1 av 5
Postet av: 2Fast4U
Hei!

Jeg har hørt at det er mange ulemper med at det er for mye og for lite watt på høyttalerne i forhold til forsterkeren (litt rart sagt men).
Har tenkt å begynne med å kjøpe meg en forsterker, så kjøpe høyttalere og sub senere når lommeboken er "tung" nok :)
Og da er det jo vanskelig å finne høyttalere som tar akuratt det antallet watt som forsterkeren gir, da lurer jeg på om det har veldig mye å si hva forskjellen er på ant. watt??
Har for eks. det mye å si om høyttaleren er på 140 watt og forsterkeren er på 130 watt eller omvendt??

Takk for svar!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.10.2010 19.13.24 #2 av 5
Postet av: MindWaste
Tror nok du har misforstått litt...

Antall watt som produsenter oppgir på sine høyttalere er ment som en retningsgiver ikke en fasit.
Ikke heng deg opp i antall watt. Strømreserver betyr mest på en forsterker hvis høyttalere du skal ha krever mye power.

Eksempelvis vil store cerwin vega høyttalere og en liten surroundreciever ikke være noen god kombo...
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.10.2010 19.33.46 #3 av 5
Postet av: 2Fast4U
Ok :)
Da skjønner jeg litt mer, viss jeg har forstått det rett er det bare store forskjeller som har noe å si.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.10.2010 18.04.18 #4 av 5
Postet av: MindWaste
Enkelt forklart er det bedre å ha for mye krefter og la forsterker kjøre "på tomgang."
Mangel på krefter har mye lettere for å sprenge en høyttaler/brenne delefilter/spoler el.l.
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.10.2010 19.27.31 #5 av 5
Postet av: Jorn.Finnerud
Det er nok viktigere å se på høyttalerens følsomhet enn hvor mye watt de tåler. Også impedansen sier en hel del om hva du vil trenge av forsterker i fremtiden.
følsomhet oppgis i dB. 90dB følsomhet betyr at høyttaleren spiller 90dB på 1 watt på en meters hold. Typiske småhøyttalere kan godt ha en følsomhet som ligger helt nede på 84-85dB mens en normal gulvstående høyttaler ligger på 88-92dB.
Impedanse oppgis i Ohm. En høyttaler ligger normalt i leiet 4-8 Ohm. Går de langt under 4 krever de betydleig mer av en forsterker.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar