ET analogt signal er en bølgeliknende signal, kan samenlignes med en bølge, størelsen på bølgen sier noe om styrke, frekvensen osv, sammen settning av Vanvittig mange bølger skaper musikk, lyden som kommer ut av høytalerne er tross alt lydbølger i forskjellige størrelser og lengder som oppfattes av øret, og hjernen setter sammen alle disse forskjellige bølgene til det som vi kaller/oppfatter som lyd.
Digital signal er en kombinasjon av tallene 0 & 1, hvor 0`er av/ikke signal mens 1`er på/signal.
Se på det som morsekode, det gis et signal som besår av desse tallene i MANGe millioner sammensetninger, Desse tallkodene sendes via digitale kabler og motas i en digital motaker, f.eks i en forsterker, der desse digitale signalene gjøres om til analoge signaler, som forsterkeren omgjør til musikk.
Eks Kode; 0001110001 hva desse talla sier i ord vet jeg ikke, men et eksempel på hva jeg prøver og forklare. 0`ene er pausene i morse signal, mens 1`erne er klikkene i morse signal, Så er det bra og tenke seg selv hvor ufattelig mange kombinasjoner det er av desse kombinasjonene.Her er det enten sigan eller ikke signal, ikke noen mellom ting, f,eks så kan ikke et signal (1`er) oppfattes som noe annet en en 1`er,
I en fiber kabel sendes desse signalene/ ut som lyspulser,(laser liknende) i ufattelig mengde koder og fart,
Og når man ser på desse to signal typene forstår man litt hvorfor digitale er bedre beskytet mot støy, mens analoge signaler kan forandres av alt som kan komme i veien og forandre bølgene.mens for og få støy i digitale signaler, så må det komme et hinder i veien, som stopper signalet og ødelegger/ forandrer tallkombinasjonen, brud på kabel, dårlig plugg osv
Jeg er egentligt feil person til og forklare dette, kan ikke nokk til og kunne formulere dette på en lett forståelig måte..
Men håper noe av det prinsippielle var forståelig