Logo

Får ikke 1080p

Skriv et svar
03.06.2007 13.57.11 #1 av 17
Postet av: Zikan
Jeg har en LG LCD-tv, 42LF65. Denne skal klare 1080p, men PS3 sier jeg ikke kan ha høyere oppløsning enn 1080i.

Er det noen som har opplevd et lignende problem, eller vet hva det kan skyldes?

PS3 er koblet til tv med HDMI-kabel. Når jeg prøver å teste skjermbildet med 1080p veksler skjermen mellom svart, snø og skjermbildet der jeg kan bekrefte at jeg vil ha 1080p.

Kan det være kabelen som ikke klarer å overføre 1080P?

Er helt grønn på dette. Hadde vært flott om noen kunne hjelpe meg.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.06.2007 19.32.04 #2 av 17
Postet av: MindWaste
Juster systemets videoinnstillinger. Velg de beste innstillingene for TV-en i bruk.

1.


Sjekk hvilken oppløsning TV-en har støtte for.
Oppløsningen (videomodus) varierer avhengig av TV-typen. Du finner mer informasjon i instruksjonene som fulgte med TV-en.

2.


Velg (Skjerminnstillinger) under (Innstillinger) på Home-menyen.

3.


Velg [Video Output Settings].

4.


Velg inngangstypen på TV-en.
Oppløsning (videomodus) varierer avhengig av inngangstypen som brukes.

5.


Endre innstillinger for videoutgang.
Endre oppløsningen for videoutgangen. Det kan hende at denne skjermen ikke vises, avhengig av kontakttypen som velges i trinn 4.

6.


Angi oppløsningen.
Velg alle oppløsninger som støttes av TV-en som brukes. Video overføres automatisk med en høyest mulig oppløsning for innholdet du spiller av fra, blant de valgte oppløsningene.*
*Videooppløsningen velges i følgende prioriteringsrekkefølge: 1080p > 1080i > 720p > 480p/576p > Standard (NTSC:480i/PAL:576i).

Hvis du valgte [HDMI] i trinn 4, kan du angi at oppløsningen skal justeres automatisk (HDMI-enheten må være påslått). I så fall vises ikke skjermbildet for valg av oppløsning.

7.


Kontroller innstillingene.
Bekreft at bildet som vises, har den riktige oppløsningen for TV-en. Du kan gå tilbake til den forrige skjermen og endre innstillingene ved å trykke på den venstre knappen.

8.


Lagre innstillingene.
Innstillingene for videoutgangen lagres på PS3™-systemet. Du kan nå gå videre med audioinnstillingene. Du finner mer informasjon om audioutgangen i instruksjonene for (Settings) > (Sound Settings) > [Audio Output Settings].

Du finner mer hjelp her:
http://manuals.playstation.net/document ... utput.html

TV kabel og PS3 med HDMI skal i utgangspunktet støtte 1080p

Se punkt 6, Du skal velge ALLE oppløsninger som tv'n støtter, PS3 velger selv beste oppløsning etter hvilket material som spilles av....

Det er i tillegg kommet en oppdatering til software på PS3, ver. 1,80, denne gjør at du kan oppskalere bilde/spill signal i tillegg til en del andre fixe saker

Håper dette var til hjelp :wink:
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.06.2007 05.29.30 #3 av 17
Postet av: Zikan
Hei.

Tusen takk for langt og fyldig svar.

Denne prosessen er den jeg opprinnelig har kjørt da jeg satte opp PS3. Problemet er at PS3 gir tilbakemelding på at 1080i er beste innstilling, på tross av at Tven jeg har kan vise 1080p. PS3 klarer ikke å sette opp disse innstillingene selv, den går i snø/blank, flimrer litt med bildet der jeg kan bekrefte 1080p som beste oppløsning, før den kommer tilbake til menyen. Når jeg setter det opp manuelt går det fint opp til 1080i, men 1080p gir snø/blank.

Dette er ganske frustrerende. Jeg lurer på mulige årsaker til at PS3 mener 1080p ikke går?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.06.2007 06.02.41 #4 av 17
Postet av: MindWaste
Dette er ganske frustrerende. Jeg lurer på mulige årsaker til at PS3 mener 1080p ikke går?


Fordi det du prøver å spille av ikke er mer enn 1080i...

Som du ser av pkt 6 i forrige svaret mit skal du krysse av ALLE oppløsninger tv kan takle, altså ikke bare den oppløsningen du VIL ha men alle oppløsninger du KAN ha. PS3 velger så beste oppløsning når du setter på ett spill eller en film. PS3 vil kun velge 1080p når kildematerialet du spiller av er 1080p
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.06.2007 06.15.20 #5 av 17
Postet av: Zikan
Hei. Takk for raskt svar.

Er inneforstått med at PS3 ikke spiller av mer enn hva det jeg spiller av er lagd for. Problemet jeg snakker om er i grunninnstillingen av PS3. I PS3 sitt "windows" kan jeg stille inn skjerminnstillingene, som PS3 skal bruke, det vil si maks oppløsning. Hva PS3 gir ut senere avhenger av hva jeg spiller av, men problemet er at jeg ikke får satt 1080p som en mulighet for avspilling, på tross av at både TV og konsoll klarer å levere denne oppløsningen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.06.2007 14.26.25 #6 av 17
Postet av: MindWaste
merkelige greier dette her :?
Foreslår at du starter helt på nytt fra pkt 1 i listen min over og følger alle punkt nedover. Les nøye hva som står der, mener løsningen til problemet ditt ligger i den listen.

PS: Hvis du valgte [HDMI] i trinn 4, kan du angi at oppløsningen skal justeres automatisk (HDMI-enheten må være påslått). I så fall vises ikke skjermbildet for valg av oppløsning. <---- mulig dette kan være en løsning?
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.06.2007 16.59.33 #7 av 17
Postet av: Zikan
ja, synes det er rart. både TV og PS3 skal kunne gi meg 1080p oppløsning. Jeg frykter det er noe feil på tv, håper det er kabelen som gjør det.

Har prøvd den forklaringen til playstation flere ganger, uten hell. Men det er noe signaler som når fram. Ifølge PS3 skal skjermen bli blank om det ikke går, men jeg får snø + glimt av skjermbildet jeg skal få når ting fungerer.

Kan det være slik at ikke alle HDMI-kabler kan overføre 1080p-signaler?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.06.2007 17.39.39 #8 av 17
Postet av: Rune
HAr du siste versjon av software til PS3? (De kom vel med en oppgradering for noen dager siden)

I utgangspunktet funker alle kabler med 1080p. (selv om det nok strides litt om det ifra enkelte kabelprodusenter)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.06.2007 17.50.02 #9 av 17
Postet av: MindWaste
Er det lang hdmi kabel du bruker? har du noe produktinfo på kabelen?
som regel støtter vel de fleste hdmi kabler 1080p opp til 8-10 meters lengde
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.06.2007 05.24.43 #10 av 17
Postet av: Zikan
5 meter kabel. Hama er vel produsenten. Ikke stort å finne ut av fra folderen som fulgte med kabelen.

Men det virker som om 1080p signaler sendes ut fra PS3, og det virker som om noen når fram til tven, så på meg virker det logisk at problemet ligger mellom tv og PS3. Men dette kan jeg ikke, bare en teori.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.06.2007 05.29.07 #11 av 17
Postet av: MindWaste
Eneste alternativet da er vel å prøve en annen hdmi kabel, er desverre tom for ideer... :oops:
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.06.2007 05.42.39 #12 av 17
Postet av: Zikan
Ja, det ryker vel på med 300 kr for ny kabel, men om ikke en PS3-hdmi kabel løser det så er det definitivt noe feil med tven.

Du skal uansett ha tusen takk for hjelpen og at du tok deg tid.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.06.2007 05.45.58 #13 av 17
Postet av: MindWaste
Gi gjerne beskjed om det funker med ny kabel, eller om du finner en annen løsning på problemet. Greit å vite hvis andre skulle ha samme problem :?
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.06.2007 10.03.11 #14 av 17
Postet av: Zikan
Ja, skal si fra om resultatet. Håper virkelig det bare er en dårlig kabel jeg har kjøpt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.06.2007 14.49.33 #15 av 17
Postet av: Zikan
Har vært i kontakt med LG Electronics. Problemet har med "kabelen" å gjøre, dvs med HDMI å gjøre. Ifølge LG er PS3 sin HDMI av nyere variant enn TVens HDMI, og disse er ikke kompatible med hverandre. Dette gir utslag i at TVen ikke klarer å forstå 1080p signaler som sendes fra PS3 sin HDMI-port. For å få 1080p må jeg bruke komponent-kabel.


Tusen takk til dere som hjalp meg, både her i tråden og via PM. Håper andre også kan dra nytte av dette.
:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar