Jeg er snart den lykkelige eier av en Denon Avr-2807, gleder meg som en liten unge på juleaften. Men for ikke så mange timer siden så fant jeg ut at det står 6-16 ohm bak på den (på nettet), men fronthøyttalerene mine Proson reality limited 10 er bare på 4 ohm.
Jeg har ikke peiling på ohm, og vil ikke ødelegge høyttalere eller reciever. Jeg har spurt på et forum, men der har jeg hittil kun fått et svar, og jeg håper at jeg kan få et par til her.
Det kan hende at jeg får den imorgen, og vil jo gjerne få koblet den til så fort som mulig. Ifølge personen som svarte, så er det bare å ikke overdrive med diskanten, mens et annet sted på nettet, et engelsk sted så sto det at man ikke skulle overdrive volum. Men hvilket av det stemmer, eller er det kanskje litt av begge deler? Planen var å kjøpe B&W DM684 eller B&W DM683, men det var ikke meningen at jeg skulle kjøpe det før jul, en gave fra meg, til meg på juleaften.
Så hva er deres mening om dette?
edit: Har lastet ned manualen og der står det som følger "When using speakers with an impedance below the designated value (for example 4 ohms), playing for long periods of time, with the volume high could cause the temperature to rise, activating the protection circuit. osv.
Det står altså ikke noe om diskant, men derimot volum, men hva legges egentlig i høyt, alle har jo sin mening om hva som er høyt. Jeg kan jo si hva slags lydnivå jeg har på min H/K reciever, og om dere mener at det er "høyt". Det varierer jo veldig fra film til film, men på dts pleier jeg å ha den på rundt -35 til - 40 (40 har jeg vel egentlig bare hatt den på en gang, og det var med Le pacte des loups, utrolig bra dts track). Dolby digital på rundt -30 til -35. Og de andre varierer veldig, med mono har jeg vært nede i -20. Er dette å spille for "høyt"?