enur
Aktiv
E-post
Har tenkt og tenkt... LCD eller Plasma...
En ting er dette jeg bekymrer meg for med Plasma når det kommer til innbrening... Men jeg fant ut at forsterkeren min burde ha lip sync/audio delay og det tror jeg ikke den har. Må forsterkeren ha dette for at lyden skal fungere utmerket med en LCD TV?
Lurer uansett på om noen kunne komme med noen sterke anbefalinger og/eller tester av gode LCD TV-er til rundt 20 000 kr?
Viktig med minst mulig etterslep på skjerm og at den har en god sort farge. Burde ikke være mindre enn 40" og skal brukes mest til film og TV titting i tillegg til litt Xbox.
Tar imot alle svar med en stor takk!
PS. vær så snill å ikke si at plasma heller er tingen da jeg har funnet et bra plasma tv alternativ allerede. Tror bare jeg heller vil ha LCD kanskje.
Blueflame
Aktiv
E-post
Siden du sier du kommer til å bruke den til mest film og TV titting og litt Xbox, ville jeg valgt Plasma jo.
Fordi plasma er bedre på TV og film, pris tatt i betraktning. Får selvsagt LCD som er like bra, men de koster da skjorta.
Jeg har kjøpt Pioneer's PDP-427XA nylig og er STOOOOR fornøyd. Bare å glemme det som heter innbrenningsproblemer, det finnes ikke lenger omtrent. Og denne TV'n er helt fantastisk på både Kabel TV'n, DVD film, Playstation 2 og 3 og meget bra med PC'n tilkoblet.
Plasma er ikke noe dritt, det er her for å bli og har aldri vært bedre.
Mine plasma råd er enten Pioneer's XA modell eller Panasonic's PV70.
LCD ville jeg ventet på Samsung LE-40M87 som er rett rundt hjørnet.
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
enur
Aktiv
E-post
Takker så masse for svar!
Vet du noe rundt dette med lip sync/audio delay problemet? Er en forsterker nødt til å ha denne funksjonen om man kjøper LCD TV også? Vet det er en nødvendighet på plasma TV-er dessverre. Tror som sagt ikke min forsterker har dette
enur
Aktiv
E-post
Dynamic Range Compression har vel ingen ting med lip sync/audio delay å gjøre vel? Forsterkeren min har DRC...
Rune
Nerd
E-post
Nettside
"enur" skrev:Vet det er en nødvendighet på plasma TV-er dessverre. Tror som sagt ikke min forsterker har dette
Det er ikke nøvdenig på alle skjermer. Er helt avhengig av hvilket signal man kjører inn og hvordan bildeprosessering. Kjører du inn progrssive signal er behovet mindre er min erfaring.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
enur
Aktiv
E-post
Forvirringen begynner å bli total! Ene dagen er det plasma og andre dagen er det LCD jeg tenker... Det er jo klart om problemet forverrer seg på en LCD TV er plutselig ikke LCD lengre aktuelt.
Da er jeg tilbake å tenke på Panasonic PV70 plasma.
Leser jo at fler og fler sier innbrening nesten ikke forekommer lengre og det skjer vel heller ikke med PV70 siden den er rimelig fersk.
Da gjennstår bare dette forsterker problemet mitt og lip sync greia.
Mener du Rune med PV70 at man nesten ikke trenger en forsterker med lip sync? Har du eventuelt peiling på TEAC forsterkere?
Må bare til slutt si jeg har veldig lite greie på slike ting men jeg vet jeg irriterer meg over ting som f.eks om lyden henger etter.
Rune
Nerd
E-post
Nettside
Jeg vil anta at 99% av de som eier Panasonic Plasma ikke har justert noen lipsync.
Når jeg jobbet som selger mens jeg studerte solgte jeg sikkert 2-300 flatskjermer. Jeg vet om et tilfelle hvor en kunde klagde på dette. (Hitachi plasma med veldig stor forsinkelse)
Hvis man står på en TV butikk der de har mange apparater utstilt er det lett å se hvilke apparater som trenger lipsync. (uten å ha lyden på) For disse ligger etter på bildet i forhold til andre.
Jeg er 95% på at du ikke trenger lipsync på panasonic selv om du er litt kresen.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Torja
Meget Kunnskapsrik
E-post
Nettside
Støtter Rune på dette,
lipsync er en overdreven problematikk. Har selv Panasonic plasma og har overhode ikke behov for dette. Har hatt en samsung plasma tidligere og det var antydning til dette her. Men brukte ikke lipsync da dette tenderte til å rote det mere til enn å løse noen problemer.
Mitt råd er å glemme hele lipsync problematikken da den hørte til flatskjermenes barndom. I dag er bildeprosessoren som regel kraftig nok til å prossesere bilde like fort som lyden. I tillegg gjaldt vel dette for både plasma og LCD. Så det er ingen grunn for å kjøpe helst LCD. Kjøp den tv du liker best du. Er det av årests modeller gjør du lite feil. Kjøper du LCD vil jeg foreslå Sony KDL-40V2500 som vant test i siste nr av "Hjemmekino". Går du for plasma, kjøp Panasonic PV70 eller PV700.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Blueflame
Aktiv
E-post
Tv valg er ikke enkelt nei. Husker jeg selv holdt på sånn, den ene dagen tenkte jeg på LCD så på Plasma. Tok meg nesten 3 måneder å bestemme meg. Det er jo et enormt utvalg av TV'er i dag.
Tror ikke jeg har noe slik lip/sync greier på min forsterker, og har selv plasma. Har ikke noen problemer med lyden ihvertfall.
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube